سریال های تلویزیونی از قالبهای برنامه ای هستند، که بینندگان بسیاری دارند. با آن که وجه سرگرم کنندگی این برنامه ها قوی است ، اما بیننده بجز هدف پر کردن اوقات فراغت خود توقع دارد
کد خبر: ۴۴۳۱۲
، تماشای فیلم یا سریال به برخی نیازهای روحی ، روانی و عاطفی او نیز پاسخ گوید.
هرچه داستان و موضوع فیلم یا سریال با روال و روند زندگی بینندگان هماهنگی بیشتری داشته باشد، توجه و در نهایت ، رضایت بیننده بیشتر جلب می شود.
از این رو، اداره کل پژوهش های اجتماعی و سنجش برنامه ای مرکز تحقیقات صداوسیما یک نظرسنجی از 867 نفر از افراد 15 سال و بالاتر ساکن شهر تهران به عمل آورده که یافته های آن از برخی جهات قابل توجه است.
55 درصد پاسخگویان به سریال های تاریخی در حد خیلی زیاد و زیاد علاقه داشتند که از میان علاقه مندان حدود 40 درصد موضوعات تاریخی دوره ایران باستان را برای طرح در سریال های تاریخی مناسب تر می دانستند.
همچنین 57 درصد پاسخگویان به سریال های مذهبی در حد خیلی زیاد و زیاد علاقه دارند و 45 درصد این افراد زندگی ائمه اطهار (ع) را برای طرح در سریال های مذهبی مناسب تر می دانند.
به سریال های دفاع مقدس 41 درصد پاسخگویان در حد «خیلی زیاد و زیاد» علاقه دارند و 46 درصد این افراد رشادت های رزمندگان در جبهه های جنگ را برای ساخت سریال های دفاع مقدس مناسب تر اعلام کردند.
در این میان 59 درصد پاسخگویان به سریال های جنایی پلیسی ، در حد «خیلی زیاد و زیاد» علاقه دارند، ولی 57درصد پاسخگویان تماشای سریال های پلیسی و جنایی را برای کودکان «مضر و بدآموز» می دانند.
بیشترین استقبال مربوط به سریال های اجتماعی و خانوادگی است.
75 درصد پاسخگویان به سریال های اجتماعی و خانوادگی در حد «خیلی زیاد و زیاد» علاقه دارند و 32 درصد این افراد موضوع جوانان را برای طرح در سریال های اجتماعی و خانوادگی بهتر قلمداد می کنند.
از نظر موضوعات مورد علاقه ، موضوع اجتماعی - خانوادگی رتبه اول و موضوع دفاع مقدس رتبه پنجم را کسب کرده است.
شاید موضوع دفاع مقدس از آن رو کمتر از دیگر موضوعات ، مورد توجه بینندگان قرار گرفته باشد، که ساخت سریال هایی با این موضوع نسبت به سایر سریال ها ضعیف بوده است.
بنابراین ، بیننده تلویزیون وقتی متوجه می شود موضوع سریال جدیدی ، دفاع مقدس است ، با مراجعه به زمینه های ذهنی قبلی خود چنین نتیجه گیری می کند که با سریال ضعیف و غیرجذابی روبه روست.
بنابراین ممکن است از تماشای آن صرفنظر کند. این نوع واکنش شاید مسوولان و تصمیم گیران صدا و سیما را به این نتیجه برساند که روی موضوعی که بیننده و مخاطب زیادی ندارد، چندان سرمایه گذاری نکنند، در حالی که مطلوب تر آن است که با بررسی و برطرف کردن نقاط ضعف موضوعاتی که بینندگان رغبت کمتری به تماشای آنها دارند، ولی از لحاظ ارزشی و اعتقادی اهمیت دارند (مثل موضوع دفاع مقدس)، افراد بیشتری را به تماشای آنها راغب و سریال های پربیننده ای (مثل خاک سرخ) تولید کرد.
طبق بررسی که پس از پایان سریال «خاک سرخ» در 30 شهر کشور انجام شد، مشخص شد این سریال با 66 درصد بیننده جزو یکی از سریال های پربیننده بوده است ، زیرا جذابیت سریال از نظر بینندگان زیاد بوده و این بدان معناست که در مجموع ، ساخت سریال در برقراری ارتباط با مخاطب و پیگیری آن تاثیر قابل ملاحظه ای دارد.
در آن زمان ، 70 درصد پاسخگویان سریال خاک سرخ در حد «خیلی زیاد و زیاد» و 24 درصد در حد «کم و خیلی کم» با پخش فیلم و سریال درباره دفاع مقدس از تلویزیون موافق بودند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها