خلاصه : گزارش رسمی اولین مرحله اجلاس عالی سران جهان درباره جامعه اطلاعاتی (WSIS) که از تاریخ 10 تا 12 دسامبر در شهر ژنو سوئیس برگزار شد ، در تاریخ 18 فوریه 2004 از سوی دبیرخانه اجرایی این اجلاس انتشار یافت.
کد خبر: ۴۳۸۰۲

این گزارش در یازده فصل و 4 ضمیمه تهیه شده است. این گزارش حاول متن کامل دوسند مهم اجلاس(بیانیه اصول و نقشه عمل) جمعبندی میزگردهای سهگانه اجلاس، گزارش کمیته اعتبارنامهها، گزارش همایشهای گروههای مختلف ذینفع در حاشیه اجلاس و... است. بخش پنجم گزارش را می بینید:

فصل هشتم:تصویب نقشه عمل
1- طبق پیشنهاد کمیته تدارک، پیشنویس نقشه عمل که با یادداشتی از سوی دبیرکل اجلاس ارسال شده بود در اجلاس مورد بررسی قرار گرفت.
2- در پنجمین نشست عمومی در 12 دسامبر 2003، با رأیگیری مخفی نقشه عمل به تصویب اجلاس رسید(برای دیدن متن این مصوبه به بخش اول این گزارش نگاه کنید).
3- اظهارنظرهای تفسیری مختلفی به دبیرخانه اجرایی رسید که در فصل هفتم این گزارش آمد و همچنین در نقشه عمل به آنها اشاره شد. برای جزئیات بیشتر به فصل هفتم، بخش سه (الف، ب، پ) همین گزارش نگاه کنید.
فصل نهم:ترتیبات برگزاری مرحله تونس اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی
1- طبق پیشنهاد کمیته تدارک، ترتیبات برگزاری مرحله تونس اجلاس، که همراه با یادداشتی از سوی دبیرکل اجلاس دریافت شده بود در اجلاس مورد بررسی قرار گرفت. 2- در پنجمین نشست عمومی، در 12 دسامبر 2003، با رأیگیری مخفی ترتیبات برگزاری مرحله تونس اجلاس مورد تصویب قرار گرفت(برای دیدن متن مصوبه به فصل اول این گزارش نگاه کنید).
فصل دهم:تصویب پیشنویس گزارش مرحله ژنو اجلاس
1- در پنجمین نشست عمومی، در روز 12 دسامبر 2003، مخبر اجلاس پیشنویس گزارش مرحله ژنو اجلاس را مطرح کرد.
2- در همان نشست، پیشنویس گزارش مورد تصویب اجلاس قرار گرفت و به مخبر اختیار داده شد که آن را نهایی کند.
فصل یازدهم:خاتمه مرحله ژنو اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی
1- در پنجمین جلسه عمومی، در 12 دسامبر 2003، آقای یوشیو اوتسومی، دبیرکل اجلاس؛ آقای حبیب بن یحیی، وزیر خارجه تونس؛ و آقای پاسکال کوشپن، رئیس کنفدراسیون سوئیس سخنرانیهای اختتامی را ایراد کردند.
2- پیش از خاتمه اجلاس، نمایندهای از دفتر جامعه مدنی، بیانیه جامعه مدنی درباره اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی را تحت عنوان «شکلگیری جوامع اطلاعاتی برای نیازهای انسانی»، تسلیم رئیس کنفدراسیون سوئیس کرد.
متن انگلیسی این بیانیه بر روی وبسایت اجلاس در نشانی http://www.itu.int/wsis/documents/doc_single-en-1179.asp موجود است.
دبیرکل سازمان ملل متحد نیز دو بیانیه دیگر دریافت کرد؛ یکی بیانیه اجلاس جهانی شهرها و مقامات محلی درباره جامعه اطلاعاتی، مصوب 5 دسامبر 2003 در شهر لیون(برای دریافت متن انگلیسی این بیانیه به آدرس http://www.geneva2003.org/wsis/main_c01_02.htm مراجعه کنید.)؛ و «بیانیه خبرپراکنان»، که در همایش جهانی رسانههای الکترونیکی ارائه گردید(برای دریافت متن انگلیسی این بیانیه به آدرس http://www.ebu.ch/departments/legal/pdf/leg_pp_wsis_declaration_broadcasters_091203.pdf مراجعه کنید.) هر دو این بیانیهها از طریق دبیرکل سازمان ملل متحد به رئیس اجلاس تسلیم شد.
3- در همان اجلاس، رئیس کنفدراسیون سوئیس خاتمه یافتن مرحله ژنو اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی را اعلام کرد.
ضمیمه 1:فهرست اسناد ارائه شده به اجلاس
اسناد زیر به اجلاس ارائه شد:
الف- اسناد رسمی
1- پیشنویس دستورکار مرحله ژنو اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی (WSIS-03/GENEVA/DOC/1).
2- پیشنویس روال کاری اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی
3- قالب پیشنهادی برای مرحله ژنو اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی
4- پیشنویس بیانیه اصول
5- پیشنویس نقشه عمل
6- گزارش فرایند تدارک اولین مرحله اجلاس
7- گزارش کمیته اعتبارنامهها به اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی
8- ترتیبات مرحله تونس اجلاس
9- پیشنویس گزارش مرحله ژنو اجلاس
ب- اسناد اجرایی
1- اطلاعات برای شرکتکنندگان
2- پیشنویس برنامه زمانبندی
3- دستورکار حاشیهنویسی شده
4- پیشنویس دستورکار نشست سازمانی
5- پیشنویس دستور کار اولین نشست عمومی
6- پیشنویس دستور کار دومین نشست عمومی
7- پیشنویس دستور کار سومین نشست عمومی
8- پیشنویس دستور کار چهارمین نشست عمومی
9- پیشنویس دستور کار پنجمین نشست عمومی
ضمیمه 2 الف:جمعبندی میزگرد اول :ایجاد فرصتهای دیجیتال
10 دسامبر 2003
رئیس: آقای عبدالای وید، رئیسجمهور سنگال
گرداننده میزگرد: خانم ماریا لیوانوس کاتائویی، دبیرکل اتاق بازرگانی بینالمللی
مقدمه
1- اولین میزگرد، در 10 دسامبر 2003، به ریاست آقای عبداله وید، رئیسجمهور سنگال، تحت عنوان «ایجاد فرصتهای دیجیتال» برگزار گردید.
2- بحثهای زنده و برانگیزانندهای که در میزگرد صورت گرفت، با پیشنهادهای عملی و تجربیات ملی که شرکتکنندگان مطرح کردند غنیتر شد.
3- شرکتکنندگان در میزگرد از تبادل نظرات و اندیشهها برای ایجاد فرصتهای دیجیتال استقبال کردند.
ایشان به لزوم ایجاد شکلهای جدید همبستگی، مشارکت و همکاری میان همه طرفهای ذینفع از جمله دولتها، بخش خصوصی، جامعه مدنی، و سازمانهای بینالمللی جهت ایجاد یک جامعه اطلاعاتی دربرگیرنده همگان، اذعان کردند و بر این نکته تأکید شد که پر کردن شکاف دیجیتال مستلزم تعهدات قوی از سوی همه طرفهای ذینفع است.
4- محور اصلی مباحث میزگرد، پرسشهای مربوط به دسترسی به فناوریهای اطلاعاتی وارتباطی، مشارکتها و تأمین بودجه بود.
دسترسی
5- شرکتکنندگان در میزگرد همداستان بودند که دسترسی به فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی، شالوده جامعه اطلاعاتی است.
بسیاری از شرکتکنندگان بر نقش محوری دولتها به عنوان بازیگران اصلی و شتابدهندگان ارتقاء بهرهبرداری از فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی توسط اشخاص، گروههای اجتماعی و مقامات محلی تأکید ورزیدند.
به عقیده آنان، ایجاد استراتژیهای الکترونیکی ملی که خطمشی ظرفیتساز و فضای حقوقی برانگیزاننده همکاریهای محلی و سرمایهگذاری بخشخصوصی را فراهم میآورد حائز کمال اهمیت است. وجود رهبری سیاسی قوی برای پیشرفت بیشتر در این عرصه بسیار حیاتی است.
6- چندین بار تذکر داده شد که نباید کانون توجه صرفا9 روی دسترسی به سختافزار یا نرمافزار باشد.
جنبههای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی دسترسی نیز باید مورد عنایت قرار گیرد.
دسترسی به اطلاعات به عنوان یک حق بشری شمرده شد و باید این گونه با آن برخورد شود.
در اختیار بودن نرمافزار به عنوان یکی از وسایل احتمالی گسترش دسترسی تشخیص داده شد.
7- محدودیتهای ساختاری خاص در نظامهای اقتصادی در حال گذار، که دارای سطوح بالای تحصیلی میباشد نیز مورد تأکید قرار گرفت.
دسترسی نظامهای اقتصادی در حال گذار به فناوریهای نوآورانه باید ارتقا یابد.
8- شرکتکنندگان در میزگرد خواهان آن شدند که سیستمهای کارا، مستقل و «از لحاظ فنی بیطرف» حقوقی و مقرراتی ایجاد شود و همچینن برای پاسخگویی بهتر به نیازهای ملی کشور، از تلفیقی از فناوریها نظیر خطوط برق، wi-fi، و ماهواره استفاده گردد.
9- شرکتکنندگان در میزگرد به شکاف دیجیتالی موجود میان مناطق شهری و روستایی، بخصوص در آفریقا اشاره کردند و خواهان آن شدند که رهبری سیاسی دسترسی گروههای تنگدست روستایی به فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی را تضمین کند؛ همان گروههایی که در بسیاری کشورها، جداماندهترین قشر از انقلاب دیجیتالی هستند.
10- با آنکه هیچ دستورالعمل حاضروآماده جهانی برای پر کردن شکاف دیجیتالی یا تضمین دسترسی همگانی وجود ندارد، اما شرکتکنندگان در میزگرد خواهان آن شدند که درسهایی را که در این عرصه فراگرفته شده و بهترین کارهایی که انجام شده و تجربیات ملی که به مؤثرترین شکل با موضوعهای دسترسی برخورد کرده ، به اشتراک گذاشته شود.
صندوق ارتباطات کلمبیا برای تلفن روستایی، ابتکار شرکت تلفن گرامین در بنگلادش ، تأمین کامپیوترهای شخصی ارزانقیمت توسط دولت در تایلند ، و به اشتراک گذاشتن کاربردهای علمی در عرصههایی همچون هواشناسی ، مقابله با ویروس سارس و حوادث غیرمترقبه طبیعی از جمله نمونههای مورد اشاره بودند.
11- تلاشهای ویژهای باید صورت گیرد تا دسترسی جوانان به فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی تضمین گردد ؛ بهطور مثال از طریق ایجاد ظرفیت فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی در سطح دبیرستان و دانشگاه.
مشارکتها
12- این نکته مورد اذعان طیف وسیعی قرار گرفت که ایجاد یک جامعه اطلاعاتی باز و دربرگیرنده همگان فقط با مشارکتها و همکاریهای مؤثر و نوآورانه میان همه طرفهای ذینفع(دولتها، بخشخصوصی، جامعه مدنی، رسانهها و جامعه بینالمللی) امکانپذیر است. در همین زمینه، بر اهمیت نقش داوطلبان نیز تأکید شد.
13- مشارکتهای دولتی خصوصی، اثرات سودمندی بر کاربردهای فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی در عرصههای گوناگون دارد؛ عرصههایی همچون دولت الکترونیکی، تجارت الکترونیکی، بهداشت الکترونیکی، آموزش الکترونیکی. نقش مشارکتهای منطقهای در ارتقاء دسترسی به فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی و حمایت از تلاش برای ایجاد جامعه اطلاعاتی نیز مورد تأکید قرار گرفت.
14- کافههای اینترنتی و مراکز رسانهای محلهای، که با مساعی بخشهای خصوصی و دولتی تأسیس شده، به عنوان نمونههای موفق مشارکت در جهت ارتقا دسترسی به فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی در سطح منطقهای شناخته شدند.
تأمین بودجه
15- در مورد موضوع مهم تأمین بودجه، به اجرا درآمدن دیدگاهی که در نقشه عمل منعکس شده، مستلزم این است که منابع لازم برای ارتقاء دسترسی همگانی و پر کردن شکاف دیجیتال، در اختیار باشد.
بخصوص، سرمایهگذاریهایی برای توسعه زیرساختاری و ظرفیتسازی مورد نیاز است.
شرکتکنندگان در میزگرد همچنین به این نکته توجه دادند که در بسیاری از کشورهای در حال توسعه نقش سرمایهگذاری بخش خصوصی بیش از مساعدتهای خارجی اهمیت یافته است.
16- وجود یک فضای پویا و توانبخش بینالمللی، که از سرمایهگذاری مستقیم خارجی، انتقال فناوری و همیاری بینالمللی ، بخصوص در زمینه تأمین بودجه ، وامدهی و تجارت حمایت کند ، برای کامل شدن تلاشهای توسعهای ملی در زمینه فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی حائز کمال اهمیت است.
17- در کمک به تأمین بودجه فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی بخصوص در مناطق تنگدست روستایی ، مساعدت و کمک ضروری است.
در میزگرد این نکته خاطرنشان شد که بخش خصوصی تمایل به سرمایهگذاری در مناطق شهری سودآورتر دارد.
بنابراین، حائز کمال اهمیت است که بودجههای دولتی برای مناطق دورافتاده و روستایی تأمین شود.
18- یکی از شرکتکنندگان در میزگرد بر اهمیت پایبندی به حمایت از صندوق همبستگی دیجیتال برای به اجرا درآوردن دستورکار اجلاس ، تأکید کرد.
19- سخنرانان میزگرد همچنین خواهان آن شدند که با ایجاد یک فضای سرمایهگذاری شفاف ، با ثبات و قابل پیشبینی ، تلاشهای بیشتری برای جذب سرمایهگذاریهای بخش خصوصی ملی و خارجی در زمینه فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی صورت پذیرد.
نقش حیاتی فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی در استراتژیهای توسعه ملی به عنوان ابزاری برای جذب سرمایهگذاری مستقیم خارجی مورد تأکید قرار گرفت.

اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی در ژنو
گزارش رسمی : بخش چهارم
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها