محمد البرادعی ، رئیس آژانس بین المللی انرژی هسته ای بعد از ظهر دیروز با سیدمحمد خاتمی ، رئیس جمهوری دیدار کرد. به گزارش اداره کل اطلاعات و اخبار دفتر رئیس جمهور
کد خبر: ۲۶۱۴۲
، خاتمی در این دیدار با تاکید مجدد بر آمادگی تهران برای همکاری جدی با آژانس بین المللی انرژی اتمی ، گفت : باید بین نگرانی های جهانی از گسترش سلاحهای هسته ای و کشتار جمعی با بهانه گیری های زورگویانه بعضی از قدرتها تفاوت قائل شد. رئیس جمهوری افزود: ما خود را قربانی سلاحهای کشتار جمعی می دانیم و به هیچ وجه در پی دستیابی به سلاح اتمی نیستیم و در استراتژی دفاعی ما جایی برای سلاحهای کشتار جمعی نیست . وی ، هیاهو و جنجال های ایجاد شده به بهانه فعالیت هسته ای ایران را مغرضانه توصیف کرد و گفت : ما در پی حفظ منافع و امنیت ملی خود هستیم ؛ ولی اطمینان می دهیم که برای کسب این اهداف نیاز به سلاح اتمی نداریم . رئیس جمهور در خصوص فشارهای وارده بر کشورمان گفت : از آنجا که ادعاهای صورت گرفته علیه ایران خیرخواهانه نیست ، هر اقدامی که ایران بکند تضمینی نیست که بهانه های دیگری برای فشار بر ایران جعل نشود. خاتمی تصریح کرد: جرم جمهوری اسلامی ایران تنها این است که تصمیم گرفته مستقل باشد و روی پای خود بایستد. وی اظهار کرد: دانش استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را فرزندان این مرز و بوم با شایستگی و بدون کمک از کشورهای دیگر و با وجود تحریم های بین المللی به دست آورده اند و حق مسلم جمهوری اسلامی ایران است که از این دانش برخوردار باشد. رئیس جمهوری افزود: ما حق داریم از این دانش هسته ای برخوردار باشیم و شما نیز حق دارید که اطمینان یابید این دانش در خدمت مقاصد صلح جویانه است . وی ادامه داد: بدون تردید جمهوری اسلامی ایران در عین همکاری با آژانس بین المللی انرژی هسته ای و تلاش برای رفع سوئ تفاهم ها، از عزت ، امنیت و مصالح ملی خود دفاع می کند وتسلیم بهانه جویی ها و فشارهای غیر خیرخواهانه نمی شود. در این دیدار که غلامرضا آقازاده ، رئیس سازمان انرژی اتمی و صالحی ، نماینده دایم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی هسته ای نیز حضور داشتند ، البرادعی با اعلام این که برخورداری از فناوری هسته ای صلح آمیز حق همه کشورهای عضو است ، خواستار همکاری بیش از پیش ایران با این آژانس به منظور رفع نگرانی های موجود شد. وی با اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران به همراه 5کشور دیگر غیر از قدرتهای اتمی از دانش چرخه سوخت هسته ای برخوردارند ، بر لزوم شفافیت این فعالیت ها تاکید کرد و امضای پروتکل الحاقی را در بلند مدت به نفع ایران ارزیابی کرد.

سخنگوی آژانس بین المللی انرژی اتمی :
نمی توانیم به اسرائیل فشار بیاوریم

مارک گوازدکی ، سخنگو و مدیر روابط عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی ، دیروز در تهران تاکید کرد که این آژانس نمی تواند به اسرائیل برای امضای قرارداد NBT فشار وارد آورد. وی در پاسخ به پرسشهای مکرر خبرنگاران در خصوص این که چرا آژانس بین المللی انرژی اتمی از اسرائیل نمی خواهد این پیمان را امضاء کند ، گفت : کشورهایی همچون اسرائیل ، هند و پاکستان تاکنون قرارداد NBT را امضاء نکرده اند؛ بنابراین مجبور نیستند قوانین سازمان را رعایت کنند. سخنگوی آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت : تنها شورای امنیت سازمان ملل متحد می تواند این کشورها را به امضای قرارداد NBT وادار کند.

البرادعی : باید با ایران کنار بیاییم

محمد البرادعی ، رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی در تهران گفت : موضوعاتی وجود دارد که باید درباره آنها با ایران به توافق برسیم . وی دیروز پیش از مذاکره با غلامرضا آقازاده ، رئیس سازمان انرژی هسته ای ایران ابراز امیدواری کرد که دو طرف درباره مسائل فی مابین به جمع بندی مثبتی برسند. به گزارش ایرنا ، آقازاده نیز همکاری های ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی را نزدیک ، صمیمی و سازنده توصیف کرد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها