طی روزهای اخیر با تحرکات دیگری از سوی پنتاگون ، برخی تحلیلگران سیاسی به این نتیجه رسیده اند که هدف امریکا از اشغال عراق ، تنها به این کشور ختم نمی شود.
کد خبر: ۲۳۲۲۲
در این خصوص نظرات 2تن از کارشناسان مسائل سیاسی را جویا شدیم .
دکتر محمدرضا دهشیری در پاسخ به این پرسش که آیا امریکا درصدد انجام تحرکاتی علیه ایران است یا نه ، گفت : به نظر می رسد این اقدام امریکا بیشتر جنبه سمبولیک یا نمادین داشته باشد. وی افزود: هدف امریکا بیشتر اعمال فشار بر ایران از طریق اقدامات نمادین است تا از این طریق ایران را به انفعال در تحولات عراق مجبور کند. وی با اشاره به مخالفت جامعه جهانی با اقدامات جنگ طلبانه و مداخله جویانه امریکا در عراق ، اظهار کرد: ایران پیشگام مخالفت با سیاست های استیلاجویانه امریکاست ، لذا در واقع اقدام اخیر امریکا صرفا نمایشی برای انحراف افکار عمومی منطقه از تداوم اشغالگری ها در عراق و روی کار آمدن حکومت نظامی در بغداد و نیز برای اعمال فشار بر ایران در مورد خودداری از موضعگیری در قبال فرآیند به اصطلاح صلح خاورمیانه است.

تهدید فیزیکی متوجه ایران نیست

به گفته دهشیری ، هم اکنون تهدید فیزیکی متوجه جمهوری اسلامی ایران نیست ، اما در عین حال مسوولان سیاسی و دیپلماتیک ایران باید با طرح موضوع در سازمان ملل متحد، آن را به عنوان اقدامی تحریک آمیز مطرح کنند. وی تصریح کرد: مسوولان و فرماندهان نظامی ایران نیز باید برای ارتقای توانمندی نظامی به منظور مقابله با تهدیدات احتمالی ، راهکارهای عملیاتی بیندیشند.

امریکا منتظر خشم مردم باشد

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما، درباره وضعیت نیروهای امریکایی در عراق با توجه به موج خشم مردم این کشور علیه اشغالگران گفت : وضعیت نیروهای امریکایی به نوع نظام سیاسی آینده عراق بستگی دارد. وی افزود: در صورتی که حاکمیت نظامی به ریاست ژنرال گارنر بر عراق حاکم باشد و تلاش برای واگذاری حق تعیین سرنوشت به مردم عراق صورت نگیرد، نیروهای نظامی امریکا باید منتظر واکنش های مردمی در قبال تداوم اشغالگری های امریکا باشند. وی اظهار کرد: اما در صورتی که نیروهای نظامی پس از روی کار آمدن حکومت فراگیر و با توافق آن حکومت برای مدتی موقت در عراق بمانند، صورت قضیه متفاوت خواهد بود و در این صورت واکنش مردم در قبال نیروهای امریکایی محدودتر خواهد بود.

حضور امریکا در عراق تهدیدی برای تمام کشورهای همسایه است

همچنین دکتر سیف الرضا شهابی در این باره گفت : اشغال فرودگاه بعقوبه عراق توسط نیروهای امریکایی جای تعجب ندارد، زیرا امریکا در تلاش است تمامی مراکز نظامی و غیر نظامی عراق را اشغال کند که برخی از این پایگاه ها در مرز اردن ، سوریه ، کویت ، عربستان و ایران قرار دارد. این کارشناس مسائل سیاسی افزود: حضور عراق در منطقه ، تهدیدی برای تمام کشورهای همسایه بویژه کشورهایی چون ایران ، سوریه و حتی عربستان است ، زیرا این کشورها با امریکا در چالشند. وی تصریح کرد: حتی اگر ژنرال گارنر در عراق نباشد و یک مهره عراقی روی کار آورده شود، باز این تهدید وجود دارد و شاید این تهدید از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل شود. به گفته وی ، البته بروز تهدید جدی امریکا علیه همسایگان عراق به شرایط استحکام حکومت امریکا در عراق ، شرایط منطقه ، مسائل جهانی و برخورد ایران با مسائل عراق مربوط می شود. وی در پاسخ به این پرسش که نحوه برخورد ایران با امریکا برای جلوگیری از تهاجم نظامی این کشور چگونه باید باشد، اظهار کرد: برخورد ایران با امریکا باید حساب شده باشد و برای نیل به این مقصود ، باید رابطه متمرکزی با کشورهای منطقه و حتی با کشورهای اروپایی داشته باشد تا بهانه ای دست امریکا که بدون منطق در صدد اقداماتی برمی آید، ندهد. شهابی همچنین درخصوص وضعیت نیروهای امریکایی در عراق گفت : امریکاییان آمده اند تا بمانند. وی افزود: مردم هر کشوری با حضور اشغالگران مخالفند و اگر به طور جدی وارد عرصه شوند، می توانند اشغالگران را از کشورشان بیرون کنند.

بروجردی : حضور امریکا در منطقه برای هیچ کس مثبت نیست

معاون اجتماعی وزیر کشور نیز در این رابطه تاکید کرد: کسانی که فکر می کنند امریکا می تواند برایشان مثبت باشد، قطعا در اشتباه هستند. اشرف بروجردی افزود: آنچه که ما باید بر آن پافشاری کنیم ، این است که تابع حق باشیم . به گفته وی ، اگر کسی به ملتی کمکی کرد تا در عوض بر آن ملت حکومت کند، قطعا آزادیخواه نیست ، هرقدر هم با نگاهی اصلاح طلبانه جلو بیاید که البته به این هم شک داریم و مطمئن هستیم که جز منافع خودش ، دنبال چیزی نیست .
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها