محمدحسن ملک مدنی شهردار تهران با آغاز سال جدید مترو را به عنوان اولویت نخست کار خود اعلام کرد و گفت اگر حمایت کنند مترو3 ساله تمام می شود او همچنین از شهرداران مناطق خواست تلاش کنند تا خطوط مترو را به مناطق خود بکشند
کد خبر: ۸۱۷۱
پس از اظهارات شهردار، برخی به مخالفت برخاستند و گفتند مترو اولا نباید اولویت نخست باشد؛ ثانیا در مدت 3 سال تمام شدنی نیست.برای بررسی ابعاد موضوع ، با محسن هاشمی مدیرعامل مترو گفتگویی انجام دادیم که می خوانید.آیا می توان مترو را3 ساله تمام کرد؛ آقای ملک مدنی از شهرداران مناطق خواست همان گونه که برای احداث خیابان و آوردن اتوبوس واحد به مناطق تلاش می کنند، آوردن خطوط مترو به مناطق خود را نیز پیگیری کنند؛ سپس ایشان از ما هم خواست نقشه خطوط مترو را به تفکیک مناطق آماده کنیم که در هر منطقه بتوانند به سرعت خطوط مترو را بکشند آقای ملک مدنی به ظرافت وارد موضوع شد که متاسفانه مورد حمایت قرار نگرفت من هم تصمیم گرفتم در مصاحبه ای اعلام کنم که ایشان ابتکار به خرج داده اند و این ابتکار باید از طریق مطبوعات منعکس شود تا تهران صاحب مترو شود.ایشان می گوید ما22 منطقه در تهران داریم ،100 تا110 کیلومتر هم مترو نیاز داریم ، یعنی هر منطقه 5 کیلومتر، که این مقدار برای مناطق کار زیادی نیست . الان در مشهد متروی 20 کیلومتری می سازند؛ در شیراز40 کیلومتری و در اصفهان حدود60 کیلومتری ، برخی مناطق تهران از این شهرها بزرگترند؛ آیا با این همه سرمایه نمی توانند5 کیلومتر مترو بسازند؛ یکی از مسائل پیچیده این است که ما نمی توانیم این 8 خط را بسازیم ؛ در نتیجه به صاحبان زمینها می گوییم بروید هر چه می خواهید بسازید؛ آنها هم می روند و برج می سازند. اگر روزی بخواهیم این زمینها را استملاک کنیم باید10 برابر یا100 برابر پول بدهیم.ما نقشه مترو را به شهرداران مناطق می دهیم تا مسیرهای مترو در تهران حفظ شود. مشکلات استملاکی را نه ما توانستیم حل کنیم و نه حتی دولت توانست آن را رفع کند من از دولت مصوبه گرفتم که به مترو زمین بدهند که ما به صاحبان املاک بدهیم ؛ اما وزارت مسکن نداد و دولت مصوبه آقای خاتمی را اجرا نکرد. با کاری که آقای ملک مدنی انجام می دهد، قطعا مساله حفظ کریدورها و مسیرها حل می شود. شهرداران مناطق براساس نقشه ، مساله املاک را حل می کنند؛ به جای این که یک جا به نام مترو حل کنند،22 جا حل می کنند؛ زمین هم لازم نیست به نام مترو بشود؛ بلکه جزو املاک شهرداری است.اگر شما می خواستید این مساله را حل کنید، چقدر هزینه داشت؛با میلیاردها تومان هم نمی شد؛ چون پول به ما نمی رسید و مدام گرانتر می شد اگر همین الان پول کافی داشتید چطور؛100 میلیارد تومان نیاز داشتیم . ما نمی توانیم بگوییم ساخت و ساز نشود؛ چون این پروژه 20 ساله است و ما حداکثر برای پروژه های 10 یا15 ساله می توانیم ممنوعیت ساخت وساز ایجاد کنیم . برای مردم هم مشکلات بسیاری ایجاد می شود و مجبورند از ما استعلام کنند.درباره ساخت تونل چطور؛ ساخت تونل خرجی ندارد؛ ولی طولانی ترین بخش کار از نظر زمان است در هر جبهه ما نمی توانیم بیش از5 تا6 متر بسازیم .15 درصد هزینه مترو مربوط به ساخت تونل است ؛ اما40 درصد وقت ما را می گیرد.برای ایستگاه ها چه فکری شده است؛ برنامه ریزی شده که در اطراف ایستگاه ها ساختمان های تجاری و اداری بسازیم و به بخش خصوصی واگذار کنیم و با پول آن ، خرج ساخت ایستگاه دربیاید. ما می توانیم با دادن 2000 متر تراکم به پیمانکار و ضمانت او نزد بانک ، هزینه ساخت را از بانک بگیریم و به پیمانکار بدهیم تا ایستگاه بسازد و در کنار آن برج و مکان تجاری احداث کند و بفروشد و پول بانک را پس بدهد در هر منطقه 5 ایستگاه لازم داریم . شهرداری می تواند به برج سازان هر منطقه بگوید که برجشان را کنار مترو بسازند و به آنها تراکم بدهد مشکل ایستگاه ها نیز به همین ترتیب رفع می شود.مساله تجهیزات را چگونه حل می کنید؛ تامین تجهیزات را دولت باید به عهده بگیرد در حال حاضر دولت برای ساخت متروی شهرهای شیراز و اصفهان 70 درصد هزینه تقبل کرده است ؛ چرا به شهرداری تهران ندهد؛ اگر همین الان دولت قبول کند، بخشی را با صنایع داخلی قرارداد می بندیم که مثلا1000 واگن بسازد، بخشی را هم از شرکتهای خارجی می خریم، این کار کاملا شدنی است.بالاخره 3 ساله تمام می شود یا نه ؛ما باید تکلیف این 3 بخش یعنی تونل ، ایستگاه و تجهیزات را مشخص کنیم که دیگر برگشت ناپذیر باشد؛ اگر این کار3 سال هم طول بکشد و تکلیف مشخص شود، از نظر ما مترو تمام شده است اما الان که هنوز این کارها انجام نشده است ، فقط می توانم قول بدهم که تا آخر سال ، خط شهرری تا مرقد امام )ره ( را تحویل می دهیم . اگر دولت اجازه بدهد ما می توانیم هر خط مترو را با یک کشور قرارداد ببندیم و بگوییم که مثلا می خواهیم طرح3 ساله اجرا شود.برخی می گویند تهیه نقشه و مطالعات این 8 خط به تنهایی بیش از3 سال طول می کشد؛ آیا با این گفته موافقید؛ مطالعات 4 خط انجام شده است ؛ اما تکمیل مطالعات تمام خطوط6 تا7 ماه بیشتر طول نمی کشد در شورای شهر گفته شد که هر کیلومتر مترو50 میلیارد تومان هزینه دارد؛ آیا درست است؛ بستگی به این دارد که چقدر بخواهیم لوکس بسازیم ؛ مترو را از هر کیلومتر10 میلیارد تومان تا بیش از50 میلیارد تومان می توان ساخت آقای اصغرزاده گفت اگر تمام مترو هم کامل شود، حداکثر12 درصد سفرهای شهری را جواب می دهد؛ نظر شما چیست؛این جمله اشتباه است . هر خط مترو800 هزار تا یک میلیون سفر در روز ظرفیت دارد که اگر8 خط راه بیفتد،5 تا8 میلیون سفر را پاسخگوست ، مترو در شلوغترین و آلوده ترین نقاط تهران می تواند45 درصد سفرها را جواب دهد؛ ضمن آن که هر سفر مترو معادل چند سفر با خودروی شخصی است برخی می گویند کشورهای پیشرفته دیگر مترو نمی سازند و باید به سمت قطار شبکه شهری رفت ؛ نظر شما چیست؛الان 140 کشور جهان در حال متروسازی هستند. اخیرا لندن آخرین خط مترو را افتتاح کرد در فرانسه ژاک شیراک آخرین خط مترو را سال گذشته افتتاح کرد که این خط14 مترو پاریس بود در شهرهای کوچک متروی سبک می سازند؛ اما تهران که یک ابرشهر است ، نیاز به متروی سنگین دارد امسال اعتبار ارزی مترو چقدر است؛150 میلیون دلار در مجلس تصویب شده است تا واگنهای جدید خط تهران کرج را بخریم اگر جو، آرام و مناسب باشد، کار پیش می رود؛ اما اگر مناسب نباشد و موانعی پیش بیاید و در مجلس مخالفت شود، کار پیش نخواهد رفت باید به آقای ملک مدنی کمک کرد تا حمایت دولت را هم جلب کند.آقای ملک مدنی 3 نفر از اعضای کابینه را برای عضویت در مجمع عمومی مترو دعوت کرده است ؛ نظر شما چیست؛آقای خرم وزیر راه و ترابری است ، آقای مظاهری وزیر اقتصادی و دارایی و آقای ستاری فر هم رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی ؛ حضور این آقایان در جذب حمایت دولت می تواند بسیار موثر باشد از آبان ماه سال گذشته ، تاریخ احکام مجمع عمومی تمام شده است و اعضای جدید هنوز مشخص نشده اند، همه کارهای اصلی و برنامه های کلان آینده ما باید به تصویب مجمع عمومی برسد و حضور این آقایان در مجمع عمومی ، موفقیتی برای آقای ملک مدنی است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها