اعتدال در آموزش و پرورش
کد خبر: ۲۷۱۷
آموزش و پرورش بازتاب عوامل اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی جامعه نیست و نباید نسبت به دیدگاه ها و مواضع فرهنگی خود منفصل باشد؛ بلکه باید عامل مناسب و بستری آرام برای شکل دادن و جهت بخشیدن به عوامل فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی با روشهای منطقی و معقول در مسیر ارزشها و اهداف متعالی اسلام و انقلاب باشد.آموزش و پرورش باید از هرگونه افراط و تفریط، تندروی و کندروی پرهیز کند و بر مرز تعامل و منطق و عقلانیت و متناسب با جوهره و ماهیت فرهنگی نظام اسلامی گام بردارد و از ورود به دریای متلاطم جزر و مد خیز فرهنگی سیاسی پرهیز کند آموزش و پرورش باید واژگان و اصطلاحات سیاسی فرهنگی مطرح شده در جامعه را متناسب با ماهیت و ابعاد آنان شفاف سازی کند تا از برداشت های یکسویه و تک بعدی مغرضان جلوگیری شود و نسل آینده ساز کشور رشدی متعادل و الهی یابندآموزش و پرورش باید پرورش دهنده انسان های موزون و متعادلی باشد که نه سنت گرای محض باشند و بیزار از نوآوری و نه تجددگرای سنت ستیز، نه سیاست گریز باشند و منزوی و نه سیاست زدگانی دین گریز باید انسانهایی را تربیت کند که بتوانند سنت را در کنار تجدد قرار دهند و نوآوری را بر سکوی اصالت و هویت خویش استوار سازند و به گذشته و اصالت خویش افتخار کنند، در عین حال در گذشته نمانند و از نوآوری ها و دستاوردهای روز بهره گیرند و با تکیه بر اصالت و هویت خویش ، مجذوب بیگانگان نشوند؛ چرا که به تجربه ثابت شده انسانهایی که شخصیت خود را منکوب و کرامت خویش را در قربانگاه تقلید بیگانگان ذبح کرده و جوهره انسانیت و هویت و ملیت خویش را به تاراج داده اند و مرعوب فرهنگهای استعماری شده اند، هرگز نمیتوانند مسیر سعادت و کمال انسانیت را طی کنند.باید در عرصه آموزش و پرورش انسانهایی پرورش یابند که استدلال را در جوار نص و عقل را در کنار وحی قرار دهند، عقل را چراغ راه خویش کنند و وحی را هدایتگر خویش بدانند به بهانه عقل گرایی افراطی ، دریچه نجات و رستگاری را نبندند و به بهانه تمسک به وحی ، دریچه عقل و تفکر و تعقل را مسدود نکنند نه به دنبال جمود و تحجر و جهالت باشند و نه رها شده در دام تاویل و التقاط و خودرایی نه گرفتار اباحه گری و بی تفاوتی شوند و نه با تهدید و تطمیع ، تحمیل عقیده کنند و نه عقیده تحمیلی را پذیرا گردند نه خشونت گرایی کنند و آرامش جامعه را به هم ریزند و نه با بی حرمتی به مبانی دینی و اعتقادی و آرمانی و مقدسات ، زمینه ساز خشونت و تنش شوند اسلامیت را جوهره و ماهیت نظام بدانند و جمهوریت را تحقق بخش اسلامیت در عرصه اجتماع تلقی کنند؛ نه به بهانه اسلام مردم را از صحنه کنار زنند آموزش و پرورش نباید عرصه انجماد و جزم اندیشی و یکسویه نگری باشد و راه ورود هرگونه نظر و نقد را با برخوردهای متعصبانه مسدود کند و نباید عرصه فکر و اندیشه کودکان و جوانان معصوم ما در مدارس ، جولانگاه فرهنگ و افکار و اندیشه های انحرافی و التقاطی شود آموزش و پرورش بخش فرهنگی نظام سیاسی کشور محسوب می شود؛ بنابراین باید بذر آرمان ها و ارزشهای انقلاب و نظام اسلامی را به بهترین شیوه های تعلیمی و تربیتی در کشتزار عقل و اندیشه و دل کودکان و نوجوانان آینده ساز کشور بکارد و باغبانانی دلسوز و فهیم از تهاجم علف هرزه های مسمومی که در مسیر هدایت و رشد آنان قرار میگیرد، مراقبت و محافظت کنند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها