دبیر دفتر تحکیم وحدت در گفتگو با جام جم آنلاین:

رفتار اخیر یکی از نمایندگان مجلس، آزمونی جدی برای نخبگان بود

نماینده تشکل دانشجویی تحکیم وحدت با اشاره به اهانت یکی از نمایندگان مجلس به مردم اظهار کرد: در مدل نگاه نمایندگان به مردم و چگونگی تأیید صلاحیت آن‌ها و انتخابشان باید تجدیدنظر و اصلاح صورت گیرد.
کد خبر: ۱۱۸۰۵۶۳
رفتار اخیر یکی از نمایندگان مجلس، آزمونی جدی برای نخبگان بود

علی دهقان دبیر دفتر تحکیم وحدت در گفتگو با جام جم آنلاین در واکنش به رفتار اخیر یکی از نمایندگان مجلس و حاشیه‌های پیرامون آن اظهار کرد: در اتفاق اخیر که حول شخصیت نماینده مردم محترم سراوان در مجلس شورای اسلامی پیچید و در فضای مجازی سروصدای زیادی به پا کرد دو نکته مهم وجود دارد، نکته اول اینکه به‌صورت خیلی شفاف و صریح همه مردم و همه مسئولین فهمیدند که برخی نمایندگان ازجمله نماینده سراوان از جایگاه بالا به پایین به مردم نکاه می‌کند.

وی ادامه داد: نکته دوم و مهم دیگر این است که متأسفانه جریانی در مجلس شکل‌گرفته که عقبه آن جریان ازلحاظ فکری در موقعیتی هستند که نگاه درست و صحیحی به جایگاه مردم ندارند، و درمجموع این اتفاق آزمون جالبی برای قشر متفکر و نخبه جامعه بود تا مشخص شود که سطح نمایندگان مجلس چقدر با ایده آل‌های ذهنی ما برای داشتن جامعه‌ای سالم و صالح تفاوت دارد.

دهقان بابیان اینکه شناخت‌های متوسط و خوبی نسبت به برخی نمایندگان اصلاح‌طلب و اصولگرا و مستقل در مجلس شورای اسلامی از قبل وجود داشت گفت: در کنار این شناخت‌ها متأسفانه خوی استکباری در برخی آقایان وجود داد که در چنین مواقعی بروز می‌کند و خودش را نشان می‌دهد، که این موقعیت‌ها برای کسانی که در جامعه دغدغه مند هستند و اتفاقات برایشان مهم است چندین وظیفه را مشخص می‌کند.

دبیر دفتر تحکیم وحدت تأکید کرد: اتفاق اخیر اداره گمرک و مجلس شورای اسلامی چندوظیفه برای قشر نخبه و فعالین دانشجویی تبیین می‌کند، اولین وظیفه فعالان دانشجویی و قشر روشنفکر جامعه این است که به‌طور محکم و استوار جلوی این مسیر بایستند و اجازه ندهند با یک عذرخواهی ساده و غیرقابل‌جبران، از کنار این‌گونه مسائل به‌راحتی گذشت، باید ریشه این تفکر و اخلاق کنده و از مجلس دور شود، و این افراد شناخته و از ارگان انتخاب مردم حذف شوند.

وی افزود: نکته دومی که برای قشر فعال و نخبه ایجاد وظیفه می‌کند حفظ جایگاه مجلس است، بحث نظارت بر عملکرد نمایندگان در حال حاضر یک معضل به شمار می‌رود چراکه یک نظارت فصیحی محسوب می‌شود و جای حرف‌وحدیث زیادی دارد.

دهقان ضمن تأکید بر مدل تأیید صلاحیت ها و پارامترهای لازم آن عنوان کرد: نکته ای که جای آن خالی است دقت و صلاحیت در کنترل و رفتار نمایندگان است که این کار هم بر عهده خود نمایندگان است، اما متأسفانه تا آنجا که دیده‌شده و بررسی‌هایی که صورت گرفته نشان داده است که این سازوکار، غلط است و از طرف برخی نمایندگان کم‌کاری و اهمال صورت می‌گیرد.

دبیر دفتر تحکیم وحدت تصریح کرد: ما باید بر بعد نظارت بر نمایندگان مجلس، آن‌هم بعد از انتخاب آن‌ها را موردتوجه قرار دهیم و بر روی اصلاح آن کارکنیم، فعالان سیاسی و دانشجوها باید این مسئله و این وظیفه را در ساختار مجلس نهادینه کنند چه ازلحاظ قانونی و چه ازلحاظ ظرفیتی که وجود دارد و از آن استفاده‌نشده است که بتوانیم از طریق خود نهاد قانون‌گذار، قانون را اجرا کنیم.

دهقان در خصوص اقدامات انجام‌شده توسط دفتر تحکیم وحدت و تشکل‌های دانشجویی در خصوص این اتفاق و اتفاق‌های مشابهی که رخ می‌دهد تصریح کرد: اتحادیه انجمن اسلامی و دفتر تحکیم وحدت در قضیه نظارت کار ویژه‌ای را در نظر گرفته است و البته فعالیت ما در این راستا شروع‌شده است، از سال گذشته در خصوص نظارت همگانی هم فعالیت‌هایی را آغاز کردیم و امیدواریم بتوانیم خروجی‌های فعالیت اتحادیه را اعلام کنیم.

وی در پایان با اشاره به اینکه عدم پیگیری این مسائل و موارد از طریق فعالان سیاسی و نهادهای مدنی می‌تواند برای جمهوری اسلامی هزینه‌ساز باشد اظهار کرد: ممکن است ادامه‌دار شدن این اتفاقات و رفتارها باعث شود جمهوری اسلامی به‌واسطه برخی مسئولین خود سرمایه‌های اجتماعی خود را از دست بدهد.

دهقان همچنین گفت: مردم‌سالاری و خدمت به مردم با شعار و حرف محقق نمی‌شود و مسئله نوع نگاه مسئولین به مردم نیاز به بازبینی و تدوین مجدد دارد تا هم مردم متوجه شوند چه حق‌وحقوقی دارند و هم سازوکارهای موجود قانونی برای نمایندگان شفاف و اصلاح شود و کمک کنیم با سازوکارهای کارآمد این نواقص برطرف شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها