به بهانه شکست حصر آبادان در گفت وگو با جام جم آنلاین مطرح شد؛

بازپس گیری آبادان، آغازی بر پایان سودای رهبر الاحوازیه و المحمره!

یکی از تیز پروازان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی در دوران دفاع مقدس با اشاره به علت و اهمیت حصر آبادان توسط دشمن بعثی از پیامدهای غیر منتظره این اقدام علیه دیکتاتور سابق عراق سخن گفت و به دغدغه خاص حضرت امام در این برهه حساس پرداخت.
کد خبر: ۱۱۶۶۶۳۲
بازپس گیری آبادان، آغازی بر پایان سودای رهبر الاحوازیه و المحمره!

امیر سرتیپ خلبان رضا رمضانی در گفت وگو با جام جم آنلاین با اشاره به نقشه عملیاتی تجاوز رژیم بعث عراق در حمله به کشورمان اظهار کرد: ارتش عراق در سال 59 از طریق شمال یعنی خرمشهر وارد جزیره آبادان شد و آنجا را به محاصره خود در آورد. در اصل هدف عراق ابتدا اشغال کامل خرمشهر و در مراحل بعد کل ایران بود. اما وقتی پشت دروازه های رودخانه کرخه در شمال منطقه دزفول با استقامت بی وقفه تیپ 2 زرهی و تیپ 37 زرهی شیراز زمین گیر شد به فکر چاره ای دیگر افتاد.

وی با بیان اینکه بمب باران های پی در پی نیروی هوایی علیه مواضع ارتش عراق در غرب اهواز و آبادان صدام را بشدت سردرگم کرده بود، افزود: او بعنوان به اصطلاح رهبر عرب باید حرفی برای گفتن به حامیان و طرفداران خود عرضه می داشت. چون عراق با شعار تعیین تکلیف جنگ در ظرف یک هفته به خاک کشورمان تجاوز کرده بود. به همین خاطر تمام توان خود را برای تصرف آبادان گذاشت تا هم اراضی بیشتری را به اشغال خود درآورد و هم رابطه خرمشهر و نقاط پیرامونیش را قطع کند.

امیر رمضانی تصریح کرد: ما برای باز پس گیری آبادان شهدای فراوانی را تقدیم این نظام و انقلاب کردیم. شهدای لشکر 77 و21 به اتفاق نیروهای مردمی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اراضی و نخلستان های شادگان خوزستان در زمره آنها قرار دارند. اگر این رشادت ها و از خود گذشتگی ها نبود نباید تردید کنیم ارتباط آبادان با سایر نقاط استان برای همیشه قطع می شد و دشمن به هدف اصلی خود دست می یافت.

رزمنده دوران دفاع مقدس خاطر نشان کرد: عراق به دلیل تنگناهای ژئوپلوتیکی و دسترسی بسیار محدود به خلیج فارس تلاش داشت روخانه اروند را تحت نام شط العرب با اهرم تجاوز و فشار نظامی برای همیشه مال خود کند وحتی به همین هم بسنده نمی کرد و در یک تصور واهی صدام گمان می کرد به دلیل جوانی حکومت جمهوری اسلامی می تواند تمام کشور را جزء متصرفات خود قرار دهد. از این رو صدام فکر می کرد با الحاق این بخش از خاک ایران به عراق در مرحله اول به آب های آزاد دسترسی پیدا خواهد کرد و در گام بعدی طبق وعده ای که به خیال خود به خلق عرب داده بود حقوق از دست رفته اعراب باز را پس می گیرد.

رمضانی با اشاره به جاهلیت صدام رئیس جمهور دیکتاتور رژیم بعث در تصرف مناطق ایران بویژه آبادان یادآور شد: او نام های جعلی تحت عنوان الاحوازیه – المحمره برای اهواز و خرمشهر در نظر گرفته بود و پس از حصر آبادان از این شهر با نام عبادان یاد می کرد. اما به لطف خدا و با دلاورمردی های نیروهای مردمی و مسلح جمهوری اسلامی ایران صدام این نام ها را با خود به گور برد.

وی مهمترین عامل شکل گیری عملیات آزادسازی آبادان را توجه خاص بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به شکست حصر آبادان دانست و گفت: عملیات ثامن الائمه با فرمان و دستور صریح حضرت امام(ره) و با هدف شکست حصر آبادان در کوتاه ترین زمان سازماندهی شد و چون امام علاوه بر ملاحظات نظامی بر درد و رنج حاصله از روزهای آغازین جنگ که بیشتر بر دوش مردم نطقه آبادان و خرمشهر بود اشراف داشتند دستور دادند این عملیات در کوتاه ترین زمان ممکن به اجرا در آید و مردم را از چنگال دشمن رهایی بخشد. لذا این عملیات با رمز نصر من الله و فتح قریب در محور آبادان و شرق کارون با مشارکت لشکر 77-تیپ 36 زرهی – لشکر 21-تفنگداران دریایی- نیروی هوایی-هوانیروز ارتش و نیز یگان هایی از سپاه پاسداران و نیروهای داوطلب انجام و بر محاصره آبادان پایان بخشیده شد.

امیر رمضانی در پایان گفت: شکست حصر آبادان دل امام راحل و تمامی مردم ایران را در آن زمان خشنود ساخت و این اقدام تیری بود بر تابوت خوی تجاوزگری صدام که البته صدای آن بعدا در پایان جنگ با سرافکندگی دشمن درآمد و عملیات آزادسازی آبادان از تصرف رژیم بعث نقطه آغازین شکست های خیره کننده ارتش عراق از رزمندگان ما شد. در نهایت امر همانطور که امام فرمودند این صدام هر چه علیه ما انجام دهد به خودش باز خواهد گشت، در برهه های مختلف تاریخی دفاع مقدس به ویژه باز پس گیری آبادان تا زمان مرگش به منصه ظهور رسید.

محمدرضا شجاعیان/جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها