عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با جام جم آنلاین مطرح کرد:

کودتایی علیه منافع ملی ایران/ نیروهای داخلی زمینه ساز کودتا علیه خواست مردم

65 سال پیش در چنین روزی نیروهای اطلاعاتی انگلستان و شریک استراتژیک این کشور یعنی ایالات متحده آمریکا با طرح کودتا علیه دولت دکتر مصدق به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کردند که منافع و خواست مردم ایران نه تنها از بین رفت، بلکه از آن پس رژیم مستبد شاه همواره در راستای منافع دو دولت یاد شده سیاستگذاری کرد.
کد خبر: ۱۱۵۹۹۶۴
کودتایی علیه منافع ملی ایران/ نیروهای داخلی زمینه ساز کودتا علیه خواست مردم

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر الهام امین زاده، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و کارشناس مسائل بین المللی در این زمینه به جام جم آنلاین گفت: در ارتباط با تغییر نظام‌های سیاسی داخل کشورها و تغییر شیوه‌ و روش‌های حکومت در کشورهای مختلف جهان، ایالات متحده آمریکا تا امروز در راستای منافع خود نقشه‌های متفاوتی را اجرایی کرده است.به این معنا که نظام سیاسی این کشور با هدف تعیین رژیم سیاسی در کشورهای مختلف متناسب با نیات و اهداف ایالات متحده، بخصوص کشورهای جهان سوم چه آسیا و چه غرب آسیا یا حتی آفریقا بیش از یک قرن است در دستورکار این کشور قرار گرفته است.
وی تاکید کرد: ازمیان این تحرکات سیاسی موارد مختلفی را در ایران تجربه کردیم که سیاست‌های آمریکا یعنی تغییر شیوه حکومت ایران با کودتا 28 مرداد به نتیجه رسید و در نهایت ایالات متحده آمریکا صرفه و صلاح یا خواست مردم ایران را نادیده گرفت و به آن بی‌اعتنایی کرد و با استفاده از نیروهای داخلی و خائن به ملت ایران توانست به اهداف شوم خود دست یابد.
این عضو هیات علمی دانشگاه تهران معتقد است: اگر حمایت یا زمینه‌سازی نیروهای خائن داخلی ایران نبود بسیاری از سیاست‌های سلطه‌گرانه آمریکا داخل کشورمان به نتیجه نمی‌رسید و دولتی روی کار نمی‌آمد که هیچ یک از خواست‌های مردم ایران را نادیده بگیرد و درخلاف آن سیاستگذاری کند.
امین‌زاده درباره درس گرفتن از تجارب این کودتا و دخالت‌های آمریکا در امور داخلی کشورمان نیز به خبرنگار ما گفت: اصولا موضوع روابط کشورها با یکدیگر اصلی خاص را در بطن خود دارد که از آن به عنوان اصل عدم مداخله یاد می‌شود. اما می‌بینیم آمریکا یا انگلستان همواره در ارتباطات بین المللی خودشان بخصوص درباره ایران، این اصل مهم را نادیده گرفته و همواره به دنبال منافع خودشان بوده‌اند.
وی در ادامه افزود: 60 سال پیش با توجه به امکانات و ارتباطی که میان کشورها بود اصولا مداخلات استعماری از طریق دخالت‌های سیاسی در امور داخلی کشورهای هدف بود، درحالی که امروز شیوه‌های نوین - مداخلات سایبری و فضای مجازی - که مداخلات فرهنگی است و رهبر معظم انقلاب بدرستی از آن به عنوان ناتوی فرهنگی یاد می‌کنند. از سوی استعمارگران به کار گرفته می‌شود که باید برای مقابله با آنها برنامه‌ریزی متناسبی داشته باشیم.
این کارشناس مسائل بین المللی تاکید کرد: نکته‌ای که نباید از آن غافل باشیم موضوع همراهی عوامل یا نیروهای داخلی برای دستیابی کشورهای استعماری به اهدافشان است. به این ترتیب که اگر همراهی، ارائه اطلاعات و همچنین آماده کردن بستر‌های بومی داخل کشور مورد نظر توسط عیادی داخلی نباشد، قطعا هیچ یک از اهداف استعماری به نتیجه دلخواه سلطه‌گران نمی‌رسید. به این ترتیب نمی‌توانیم بگوییم 28 مرداد صرفا توسط ایالات متحده یا انگلستان طراحی و اجرا شد، چون عوامل داخلی در به ثمر رسیدن آن نقشه قابل توجهی داشتند.
به گفته وی، طراحان کودتای 28 مرداد سوار بر برخی نکات مثل نارضایتی عمومی شدند و توانستند شرایطی را با همراهی عوامل داخلی ایجاد کنند که نهایتا خواست و منافع ملی مردم ایران را ضایع و تحت تاثیر نیات شوم خود قرار دهند. لازم است آگاهی‌های عمومی و شهروندی کشورمان را به‌گونه‌ای ارتقا ‌دهیم تا افراد مختلف جامعه بدانند از لحاظ سیاست‌های داخلی و خارجی و اصولا از نظر تاریخی و جغرافیایی دهکده جهانی در چه جایگاهی قرار گرفته‌اند.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: رسانه‌ها با هماهنگی مسئولان و سیاستگذاران کلان کشور می‌توانند به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که نگاه فردی و شخصی از جامعه ایران کنار برود و تنها منافع ملی ایران در صدر قرار گیرد. به این دلیل که اغلب کشورها همین‌گونه عمل می‌کنند و منافع شخص خود را ذیل منافع ملی درنظر می‌گیرند.
امین‌زاده در ادامه به خبرنگار ما گفت: متاسفانه این روزها در نبود احزاب، اهمیت فعالیت‌های سیاسی و دسته‌بندی‌های جناحی، عمدتا در دانشگاه‌ها و روزنامه ها نقش خود را نشان می‌دهد که مخرب است. دانشگاه‌ها زمینه ساز بستر‌های علمی و فکری کشور هستند و رسانه‌ها ‌نیز چشم و ذهن بیدار برای مردم شناخته می‌شوند.
وی تصریح کرد: البته جایگاه و نقش رسانه‌ها در این شرایط بسیار پررنگ‌تر از باقی موارد است. به این دلیل که اگر رسانه آسیب ببیند و اخبار گزینشی یا خلاف واقع را به افکار عمومی منتقل کند، سم مهلکی است برای اطلاعات و آگاهی‌های عمومی و مردم نمی‌توانند بدرستی تصمیم بگیرند.
این عضو هیات علمی دانشگاه تهران درباره جایگاه رژیم پهلوی در کودتا 28 مرداد نیز گفت: گاهی اوقات ترس و هراس مواردی هستند که دولت حاکم این اجازه را به خود می‌دهد موضوع را آن‌گونه که خود می‌پندارد، مدیریت کند نه این‌که به دنبال منافع مردم یا خواست آنها باشد. به همین در جامعه این‌گونه القاء می‌شود که اگر این اتفاق صورت نپذیرد فاجعه‌ای بزرگ‌تر در انتظار است و رژیم پهلوی هم در ماجرای 28 مرداد چنین رویکردی داشت.
وی تاکید کرد: رژیم پهلوی در آن دوره به‌رغم این‌که می‌دانست دولت مصدق خدمتگزار مردم است و در راستای خواست مردم گام برمی‌دارد یا این‌که اگر این دولت سرکار بماند هیچ خطری کشور را تهدید نمی‌کند، اما به‌گونه‌ای دیگر وانمود می‌کرد به این دلیل که منافع خانوادگی و شخصی سلطنتی مد نظر بود نه منافع مردم.
امین‌زاده معتقد است، پرونده کودتای 28 مرداد با توجه به اسناد و مدارک داخلی و آنچه از سوی آمریکا منتشر شده است باید از سوی مورخان، جامعه‌شناسان، تاریخدان‌ها و کارشناسان امور بین المللی کاملا مورد بررسی قرار گیرد تا بتوان از آن نکاتی را متناسب با جامعه و نیازهای امروز کشورمان استخراج و برای آینده برنامه‌ریزی کنیم، نه این‌که تنها در گذشته بمانیم و از کارشکنی‌های فعلی دشمنان غافل شویم.


عماد عزتی / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها