سفیر سابق ایران در لبنان در گفتگو با جام جم آنلاین

چریکی که اگر بود برای اسراییل دردسر می‌شد

سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در بیروت با بیان اینکه در لبنان همواره دو چهره امام موسی صدر و شهید مبارز دکتر چمران در کنار هم تحلیل می شوند، به بروز چالش‌های بزرگ برای رژیم صهیونیستی در صورت زنده بودن این مجاهد نستوه اشاره کرد.
کد خبر: ۱۱۴۶۹۰۸
چریکی که اگر بود برای اسراییل دردسر می‌شد

احمد دستمالچی در گفت و گو با جام جم آنلاین شهید دکتر مصطفی چمران را عارفی دلسوخته و مجاهدی نستوه خطاب کرد و گفت: این رزمنده مبارز همه عمر خود را صرف تعالی اسلام و آرمان های انقلاب اسلامی نمود و در عین اینکه دانشمند بود و از مدارج علمی تخصصی بالا برخوردار، اما در اوج سادگی و فروتنی زندگی کرد.

وی با بیان اینکه در اصل چمران در همه عرصه ها یک چریک تمام معنا بود، افزود: در همه جبهه ها و نبردها چه در ایجاد مقاومت مردم لبنان در برابر متجاوزین اسراییلی و چه در مقابله با تجاوزگران بعثی به خاک کشورش پیشران و نفر اول بود. البته این حضور فقط محدود به حضور فیزیکی نمی شد، چمران در جبهه ها مسئولانه و دلسوزانه حضور داشت و واقعا نقش تاثیر گذاری ایفا می کرد.

دیپلمات سابق کشورمان در بیروت تصریح کرد: شهید چمران پایه گذار نهضت آزادی بخش در لبنان بود و در کنار امام موسی صدر در راه مبارزه با رژیم صهیونیستی بسیار موثر واقع شد به نحوی که بخش عمده ای از تعلیماتی که امروز محور مقاومتی حزب الله لبنان برای رویارویی با اسراییل و دیگر دشمنان منطقه فراگرفته برگرفته از آموزش های دوران حضور چمران در جنوب لبنان بوده و سید حسن نصرالله دبیرکل کنونی حزب الله لبنان از شاگردان مخصوص دکتر چمران محسوب می شوند.

دستمالچی به بلند پروازی شهید چمران در عرصه دانش و مجهادت اشاره و خاطر نشان کرد: او برای شروع هر کاری آن عمل را به تمسک از خدای متعال آغاز می کرد و در اصل با عشق بازی با خالق خود به استقبال سختی ها و کارهای دشوار می رفت. امروز در لبنان دو شخصیت مهم مطرح هستند یکی امام موسی صدر و دیگری شهید چمران که با هم مورد تحلیل قرار می گریند به این معنی که امام موسی صدر در مقام یک رهبری دینی با شاخص های کاریزمایی یک عالم مذهبی نقد می شود و شخصیت دوم یعنی چمران از بعد نظامی و مبارزاتی مورد تحلیل کارشناسان لبنانی قرار می گیرد و همه لبنانی ها به ویژه شیعیان ازاین شهید بزرگوار بعنوان یک نجات بخش یاد می کنند.

وی تاکید کرد: چمران در مجموع دارای افکار و اندیشه تشکیلاتی بود و علاقه داشت در هر جا که وارد می شود و مسئولیتی به او واگذار می کنند در ابتدا با تربیت نیرو کادر سازی می کرد و بعد سازمان مربوطه را شکل می داد و دلیل موفقیت او در عملیات ها و جنگ ها هم به خاطر همین بود که وی روی آموزش صحیح نیروی انسانی نگاه ویژه ای داشت و تخصص و کار در میدان را جز مفروضات یک نیروی زبده قلمداد می کرد.

دستمالچی با بیان اینکه اگر شهید چمران امروز در قید حیات بود به چالش بزرگ رژیم صهیونیستی تبدیل می شد، افزود: خوشبختانه در شرایط فعلی این چالش توسط شاگرد خلفش سید حسن نصرالله به گونه ای دیگر برای اسراییل بوجود آمده است. اگر چمران زنده بود با توجه به اینکه در همه ابعاد یک نابغه بود هیچگاه راه مبارزه و جهاد با دشمنان اسلام را به آسایش و راحت طلبی ترجیح نمی داد.

وی گفت: شهید چمران لحظه ای آرامش خاطر نداشت و با شروع دفاع مقدس همان الگوی مبارزاتی خود تحت عنوان جنگ های نامنظم علیه ارتش عراق را پیاه سازی کرد و همیشه نفر اول صحنه های مبارزاتی بود.
سفیر سابق ایران در لبنان تاکید کرد: اگر الان شهید چمران زنده بود بدون شک دردسرهای بزرگی پیش پای رژیم اشغالگر قدس می گذاشت کما اینکه در گذشته این کار را انجام داد و با کادر سازمان یافته خود دست پروده هایی نظیر سید حسن نصرالله را به حزب الله و محور مقاومت لبنان هدیه کرد که شاهد هستیم او و نیروهای مقاومت به تاسی از اندیشه والای شهید چمران در برابر تجاوزگری رژیم صهیونیستی ایستاده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها