گزارش جام‌جم درباره غفلت مسئولان از مساله‌های اصلی مردم

سیاسی بازی برای مردم آب و نان نمی شود

بیش از 200 نماینده مجلس دیروز در نامه‌ای به روسای قوا بار دیگر بر لزوم حل مشکلات مردم و مبارزه قاطعانه با مفاسد اقتصادی تاکید کردند.
کد خبر: ۱۱۱۳۲۵۹
سیاسی بازی برای مردم آب و نان نمی شود

این نامه با توجه به مسائل روز کشور و دغدغه‌های ملی و باهدف پیگیری مطالبات عمومی تهیه و تنظیم شده و رهبر معظم انقلاب نیز پیش از این بارها بر ضرورت حل معضلات اقتصادی کشور تاکید کرده‌اند.

واقعیت آن است که جامعه امروز نیازها و مطالبات گسترده‌ای در بخش‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دارد و از وظایف اصلی قوای سه‌گانه پرداختن به این مطالبات و احقاق حقوق مردم است.

با این وصف بررسی‌ها نشان می‌دهد که مسائل اقتصادی در راس مطالبات مردم قرار دارد. اولویت امروز جامعه، توسعه اقتصادی بر محور حوزه معیشت و اشتغال است و بیکاری و عدم وجود امنیت شغلی بیشترین نگرانی سرپرستان خانواده‌های ایرانی است.

دغدغه‌های امروز خانواده‌های ایرانی موضوعاتی مثل سلامت، آموزش، اشتغال، مسکن، ازدواج، تحکیم خانواده و... است.

دغدغه‌هایی که باید براساس یک عزم ملی و تلاش مسئولان برای رفع نگرانی‌های آن کوشید و روحیه امید و نشاط را به جامعه تزریق کرد.

اما با این وجود، برخی در عرصه‌های مدیریتی و سیاسی بدون توجه به مسائل و مشکلات اصلی مردم، خواهان توجه دادن جامعه به مسائل کم‌اهمیت‌تر هستند.

مسائلی که در حال حاضر شاید دغدغه جدی مردم نباشد و پرداختن به آن به طور حتم باعث کم کردن توان قوای حاکمه برای حل معضلات و مشکلات اساسی مردم خواهد شد.

در همین زمینه می‌توان به دعواهای سیاسی و بزرگنمایی که درباره برخی مسائل فرعی از جمله موضوعی چون فیلتر کردن یک سایت یا اپلیکیشن صورت گرفته یا دامن زدن به برخی مسائل حاشیه‌‌ای اشاره کرد؛ موضوعاتی که مردم را بیشتر به یاد شرایط و مواضع دوران انتخابات می‌اندازد.

دعواهای سیاسی، باعث کاهش اعتماد می‌شود

در همین زمینه علی لاریجانی، رئیس قوه مقننه در جلسه دیروز مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که کشمکش‌های سیاسی در جامعه به نحو آزاردهنده‌ای مردم را از صحنه سیاست فراری داده و کاهش اعتماد را به دنبال داشته، تصریح کرد: التهابات انتخابات باید پس از رای مردم توسط نخبگان سیاسی به مبدأ اشتراک عمل سیاسی جامعه و نه آغاز مناقشات بدل شود، اما متاسفانه برخی تحلیل‌ها در رسانه‌ها نشانگر این است که پس از گذشت هفت ماه از انتخابات، همچنان فضای رد و بدل سیاسی با پس زمینه انتخابات آن هم گاهی با سیاه‌نمایی ادامه دارد و این امر نتیجه رای‌گیری را که باید مبنای وفاق سیاسی باشد به چالش جدید با فرسایش بدل کرده که نتیجه آن چیزی جز سرخوردگی و عقب افتادگی در توسعه نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب در تحلیل جامع خود همه را به همگرایی، همراهی و هم افزایی دعوت کردند و این یک نکته مهم برای حال و آینده کشور است، اهمیت این موضوع از نقایص اقتصادی کمتر نیست، بستر حل مشکلات اقتصادی در فهم ضرورت همگرایی سیاسی است.

لاریجانی افزود: عجیب این است که برخی سیاستمداران کشور مدت‌هاست صاحب صناعتی شدند که خود را مامور به یافتن مواضع اختلافی می‌دانند، نه پیدا کردن قلمروهای وسیع وفاق.

مسئولان نباید فرافکنی کنند

لطف‌الله فروزنده، عضو هیات علمی دانشگاه هم درباره مهم ترین اولویت کشور به خبرنگار جام‌جم گفت: روشن است امروز مساله اقتصادی بویژه بیکاری یکی از چالش‌های جدی مردم است. راه حل آن توجه کردن مسئولان به تولید ملی است.

وی با بیان این که رسیدن به چنین اهدافی، نیازمند عزم ملی است، خاطرنشان کرد: سران قوای سه گانه باید برای اجرایی کردن چنین طرح‌‌هایی، برنامه عملی خود را ارائه کنند. مجلس قوانین لازم را در این زمینه تصویب و دولت آن را بخوبی اجرا کند و از سویی دیگر قوه قضاییه نیز با هر کسی که فساد می‌کند و مانع رشد اقتصادی است، برخورد کند.

فروزنده با بیان این که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد عمده مشکلات مردم ‌اقتصادی است، خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی مسئولان به جای پاسخگو بودن و اعلام برنامه‌های خود برای رفع مشکلات اقتصادی و دمیدن روح امید و نشاط به مردم، توجه جامعه را به سمت و سوی دیگر می‌برند و فرافکنی می‌کنند. جامعه ما انقلابی و فرهنگی است و براساس وحدت داخلی و انسجام ملی حرکت می‌کند. حوادث اخیر نیز نشان داد مردم پایبند نظام و کشور هستند. بنابراین حق نیست در چنین شرایطی به جای توجه به بهبود وضعیت اقتصادی جامعه به مسائل و مباحث کم‌اهمیت بها داده شود.

برخی مدیران از مطالبه عمومی غفلت کردند

دکتر محمد خوش‌چهره، استاد دانشگاه هم با تاکید بر این که مسائل اقتصادی در سطح جامعه به صورت برجسته مطرح شده و رهبر معظم انقلاب هم در این زمینه تاکیدات فراوانی داشته‌اند، گفت: مطالبه عمومی به‌واسطه غفلت برخی مدیریت‌های کلان نظام و شیطنت و خباثت دنیای سلطه، متاسفانه به اعتراضاتی که بعدها به طرح شعارهای فرصت‌طلبانه انجامید، منجر شد.

خوش‌چهره افزود: تردیدی نیست مسائل و دغدغه اقتصادی با توجه به مسائل مطرح شده در جامعه و همچنین براساس نظر محافل آکادمیک و دانشگاهی و نظام تصمیم‌گیر و سیاستگذار از اهمیت و اولویت جدی برخوردار است. در نامگذاری‌های ده دوازده ساله اخیر از سوی رهبر معظم انقلاب توجه به مسائل اقتصادی به عنوان شعار سال مطرح شده است. همچنین طی این سال ها، نامزدهای انتخاباتی نیز در سخنرانی‌های تبلیغاتی خود به اهمیت این موضوع اشاره کردند.

وی با تاکید بر ضرورت تمرکز همه مسئولان بر حل مشکلات اقتصادی اظهار کرد: با این وصف باید به این نکته تاکید داشت که مجلس در راس امور قرار دارد. اگر خانه ملت را عصاره فضایل ملت بدانیم طبیعتا می‌تواند به عنوان موتور محرکه کشور عمل کند. مقدرات کشور در اختیار مجلس است و اگر چه ریاست قوه مجریه با رئیس جمهور است، اما کابینه او با رای نمایندگان مجلس تعیین خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها