مدیر کل دفتر حیات وحش و آبزیان آبهای داخلی سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به شکار مارهای سمی برای گرفتن سم و ساختن پادزهر هشدار داد.
کد خبر: ۱۰۳۰۸۹۵
کاهش مارهای سمی ایران

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از میزان ، مجید خرازیان مقدم مدیر کل دفتر حیات وحش و آبزیان آبهای داخلی سازمان حفاظت محیط زیست در جلسه کمیته ملی راهبردی حفاظت ومدیریت مارهای سمی ایران با بیان اینکه در سال های اخیر ، تغیییرات اقلیمی و همچنین روند بهره برداری غیر معقول از منابع طبیعی و حیات وحش کشورمان موجب تخریب و دگرگونی تنوع زیستی و برهم خوردن تعادل اکولوژیکی شده است، اظهار داشت: در این میان مارهای سمی گونه هایی هستند که به دلایل مختلف از جمله با هدف استحصال سم و تولید پادزهر و یا سایر مقاصد دارویی دیگر با برداشت بی رویه، جمعیت شان در آستانه تهدید جدی قرار گرفته و ادامه این روند قطعا پیامدهای ناگواری در این زمینه به همراه خواهد داشت.
وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست طی چند سال اخیر و در راستای وظایف قانونی سازمانی خود به دنبال آن است که با اقدام عاجل و منسجم ، هماهنگی کاملی را در بین بخش های مرتبط دولتی و غیر دولتی بعمل آورده و از حضور افراد صاحب اندیشه و تجارب ذی قیمت آنها در این خصوص استفاده کند.
مقدم با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست در دو سال گذشته فعالیت های مستمری را در زمینه حفاظت و مدیریت مار های سمی ایران دنبال کرده است، گفت: ساماندهی و نظارت جدی بر روند زنده گیری، سم گیری و تهیه آنتی ونوم در کشور از مهمترین اقدامات در این حوزه است.
وی تشکیل کمیته ملی راهبردی حفاظت و مدیریت مار های سمی ایران با حضور اساتید، محققان، مسئولان عالی رتبه دولتی و غیر دولتی،نمایندگان سازمان های مردم نهاد و سایر افراد مجرب و علاقه مند در این حوزه را گام بزرگی برای جلوگیری از موازی کاری بخش ها و دستگاه های مختلف دانست و اظهار داشت: با هم اندیشی و تضارب افکار، سیاست گذاری واحد و متمرکزی در سازمان حفاظت محیط زیست بعنوان نقطه تماس این مقوله اتخاذ گردیده است و افزود: امیدواریم با سرعت بیشتری به اهداف از قبل پیش بینی شده برسیم و با توجه به اینکه در اولین سال برنامه پنجساله ششم توسعه بسر می بریم بتوان خلاء های اطلاعاتی ، اجرایی و قانونی فراوانی را که در این زمینه به چشم می خور مرتفع کنیم.
مقدم با بیان اینکه استحصال سم به دلایلی صورت می گیرد و خیلی از مواقع نیاز جامعه است، تصریح کرد: آنچه در حال حاضر به عنوان منبع زیستی در طبیعت وجود دارد بسیار محدود است و نمی توانیم چشمانمان را ببندیم و جانوران سمی را شکار و سم از آن استحصال و هر مقدار پادزهر از آن تولید و صادر کنیم.
وی به ضرورت نیاز سنجی واقعی و مورد نیاز سم از دستگاه های سفارش دهنده آن از جمله وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی اشاره کرد و گفت: براساس این نیاز سنجی میزان سم مورد نیاز برای مصارف پزشکی تعیین می شود.
مقدم با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست متولی حیات وحش کشور است، اظهار داشت: نمی توانیم هر زمان که مار باشد سم بگیریم و هر وقت نبود سم گزیدگی نداشته باشیم؛ این سازمان ارتقای وضعیت گونه های حفاظتی به ویژه گونه های در معرض خطر را در دستور کار خود دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها