نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین:

نظام خود تحریمی نمی گذارد در جهت اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم

نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: هنوز در تحقق اهداف ارزشمند اقتصاد مقاومتی،‌نظام خود تحریمی در بخش‌های مختلف کشور وجود دارد که نمی گذارد آنطور که باید در جهت اقتصاد مقاومتی حرکت کرد.
کد خبر: ۱۰۱۲۰۴۵
نظام خود تحریمی نمی گذارد در جهت اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم

رضا پدیدار در گفت‌وگو با خبرنگارجام جم آنلاین تاکید کرد با وجودی که سازندگان تجهیزات در بخش انرژی توانسته‌اند تولیدات خود را 70 تا 100 درصد در داخل تولید کنند، اما هنوز کارفرمایان به تولیدات داخلی اعتماد نکرده و مشابه تجهیزاتی را که در داخل تولید می شود را از خارج وارد می کنند.

وی گفت :با وجود قانون حداکثر استفاده از توان داخلی که مورد تاکید قرار گرفته است باید از مسئولین پرسید چرا از توان سازندگان داخلی استفاده نمی کنند

وی توضیح داد، در دوران 5 ساله تحریم توانسته‌ایم از ظرفیت‌های درونزا استفاده کنیم و در حوزه ساخت تجهیزات مورد نیاز صنایع نفت و گاز توان تولید داخلی را ارتقاء دهیم و از یک عدد کمتر از 40 درصد به 70 درصد تولید داخلی برسید که این اقدام از اواخر سال 91 تا اوایل سال 95 اتفاق افتاده است.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران البته به این نکته نیز اشاره کرد که اگر چه در بحث تجهیزات صنعت نفت توانسته‌ایم آن را بومی سازی کنیم اما هنوز نتوانسته‌ایم مدل خودمان را داشته باشیم که باید در این زمینه تلاش شود.

وی گفت: در زمینه تجهیزات دوار، تجهیزات حفاری،‌ شیرهای صنعتی و تجهیزات سرچاهی،‌ لوله و اتصالات،‌ اتوماسیون و ابزار دقیق، تجهیزات برقی، تجهیزات ثابت،‌ تجهیزات ایمنی و آتش نشانی،‌ مواد شیمیایی و کاتالیست توانستیم تا 70 درصد داخلی سازی داشته باشیم.

پدیدار همچنین خاطر نشان کرد: اتفاقی که در این سه سال افتاده، این است که حدود 30 تا 32 درصد تجهیزات تولید شده در اختیار صنعت نفت، حدود 15 درصد در اختیار سایر صنایع قرارگرفت و حدود 3 تا 5 درصد نیز به کشورهای منطقه و مالزی صادرات شده است که گام مهمی است، اما با وجود این توانمندی‌ها هنوز 50 درصد ظرفیت ساخت خالی است به این دلیل که وزارت نفت پولی برای گرفتن سفارش از سازندگان نداشته است و خود سازندگان نتوانسته اند از طریق سیستم بانکی به صورت اعتباری کالا تولید و صادر کنند.

وی یکی از چالش ها و موانع سرراه توسعه توان ملی کشور در حوزه انرژی را چالش های ساختاری دانست و در ادامه گفت: افزایش بی رویه واردات کالاهایی که مشابه آن در داخل تولید می‌شود، عدم همکاری مناسب سیستم بانکی کشور،‌ سخت‌گیری‌ها هنگام ترخیص مواد اولیه در گمرک که باعث افزایش هزینه تمام شده می شود، همچنین بوروکراسی در بدنه وزارتخانه ها از جمله وزارت نفت، صنایع و نیرو و طولانی بودن فرایند عقد قرارداد با شرکت های داخلی نسبت به شرکت های خارجی و معطلی و دیرکرد در تسویه حساب با شرکت های داخلی از عمده مشکلاتی است که سازندگان در حوزه انرژی با آن مواجه هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها