مدیرکل امور فنی مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین:

روند بازنشستگی خبرنگاران طولانی نیست/ کارفرمایان باید مطابق قانون رفتار کنند

موضوع "بازنشستگی پیش از موعد خبرنگاران و روزنامه‌نگاران" که به ظاهر از محمل قانونی محکمی برخوردار است و در اجرای آن شک وتردیدی وجود ندارد اما تاکنون به هنگام اجرا با موانع بسیاری روبه رو بوده است.
کد خبر: ۱۰۰۹۴۷۸

روند بازنشستگی خبرنگاران طولانی نیست/ کارفرمایان باید مطابق قانون رفتار کنند

به گزارش جام جم آنلاین، براساس این قانون تمامی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران پس از 20 سال اشتغال مستمر یا 25 سال متناوب می توانند با 30 روز حقوق بازنشسته شوند، قانونی که هرچند به نفع خبرنگاران است ولی خبرنگار برای رسیدن به آن نیاز به یک کفش آهنی دارد تا پس از دو ، سه سال دوندگی ، شاید بتواند به آن دست یابد.روندی طولانی که در بسیاری مواقع خبرنگار را در نیمه راه منصرف می کند .

سید محمد علی جنانی مدیرکل امور فنی مستمری های سازمان تامین اجتماعی در گفت وگو با جام جم آنلاین در این باره به سابقه تصویب شغل خبرنگاری به عنوان شغل سخت وزیان آور اشاره کرد و گفت: شغل خبرنگاری که از سال 81 در فهرست مشاغل سخت وزیان آور قرار گرفت، تا پایان برنامه پنجم توسعه نیز قابلیت اجرایی داشت تا اینکه در سال 85 این شغل دوباره به عنوان ماده 11آیین نامه مشاغل سخت وزیان آور به تصویب رسید.

وی افزود: شغل خبرنگاری به لحاظ سخت و زیان آوری به دو دسته تقسیم می شود؛ یک دسته افرادی که در بخش دولتی کارمی کنند و دسته دوم نیز خبرنگارانی که در بخش خصوصی فعالیت دارند.آنهایی که در بخش خصوصی فعالند می توانند در کمیته های استانی طرح شغل کنند و چنانچه شغل آنها صراحتا خبرنگاری باشد به عنوان شغل سخت وزیان آور مورد تایید قرار می گیرند و سپس برای انجام مراحل بعدی ، پرونده آنها به شعب ارجاع داده می شود.

جنانی ادامه داد: اما اگر شغل آنها از مصادیق خبرنگاری نظیر دبیر سرویسی و سردبیری باشد باید در کمیته های استانی مورد بررسی مجدد قرار گیرند تا پس از تایید، مزایای شغل خبرنگاری شامل حال آنها نیزشود.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا روند بازنشستگی خبرنگاران روندی طولانی و خسته کننده است، گفت: شغل هایی که در کمیته ها بعنوان سخت وزیان آور مورد بررسی قرار می گیرند فرآیندی دارند. از نظرما بررسی شغل خبرنگاری نسبت به دیگر شغل های سخت وزیان آور روند آسان تری دارد چرا که در شغل های دیگر بررسی های دیگری چون آلاینده سنجی صورت می گیرد و اظهارات کارشناسان بهداشت حرفه ای وزارت بهداشت و کار به همراه گزارش های آلاینده سنجی باید حتما قید شود. درحالیکه در شغل خبرنگاری این مراحل وجود ندارد.بخش بعدی نیز احراز شغل با شاغل است که این شغل متعلق به شاغل است یا نه.که این پروسه باید در واحدهای تامین اجتماعی انجام شود.

یکی از مشکلاتی که خبرنگاران با 20 یا 25 سال سابقه بیمه با آن روبرو می شوند این است که پس از ارائه اسناد و مدارک بیمه‌ای ، کمیته مربوطه با این توجیه که در لیست بیمه‌( ارسالی از سوی رسانه ) عنوان "کارمند" درج شده است، عملا از تایید این دسته از افراد به عنوان خبرنگار یا روزنامه‌نگار امتناع می کنند. این در حالی است که این دسته از افراد طی مدت خدمت خود به عنوان خبرنگار، دبیر و یا سردبیر مشغول بوده‌اند اما کارفرمایان در لیست ارسالی به تامین اجتماعی عنوان کارمند را برای آنها درج و ثبت کرده است. لذا این خبرنگاران برای ادامه کار باید به دیوان عدالت اداری شکایت کنند تا به حق خود برسند. که این خود پروسه بازنشستگی را بسیار طولانی می کند.

جنانی در این مورد مشکل را مربوط به کارفرمایان دانست و به تعهدات آنان اشاره کرد و گفت: تعهدات کارفرما در خصوص ارسال لیست خبرنگاری در آیین نامه اجرایی مشخص شده و کارفرما موظف است آن را رعایت کند و باید شغل و دستمزد را براساس آیین نامه و منطبق بر واقعیت در قرارداد درج کند و ما از طریق مکانیزم های تبلیغی و آموزشی مرتب به کارفرماها گوشزد می کنیم که به این نکات توجه داشته باشند. کارکنان نیز باید دقت داشته باشند کارفرماها حقوق، بیمه و شغل آنها را براساس واقعیات درج کنند.

برای مشاهده سوابق بیمه با موبایل کلیک کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها