سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درخصوص تعلیق حکم حبس احمد منتظری اظهار کرد: این موضوع مربوط به دادسرای ویژه روحانیت است و از جزئیات آن مطلع نیستم؛ اجمالا اینکه یکی از مراجع قم وساطتی کرده و براساس آنچه شنیده ام او هم تعهدی داده است.
کد خبر: ۱۰۰۸۵۹۲
احمد منتظری با وساطت یکی از مراجع آزاد شد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، غلامحسین محسنی اژه ای در نشست خبری خود افزود: چون قضیه مربوط به دادسرای ویژه روحانیت است اطلاعات دقیقی نسبت به آن ندارم.

وی در ادامه افزود: قوه قضائیه برای پیشگیری از تخریب جنگل ها و مراتع تلاش می کند و با متخلفان در این حوزه به شدت مقابله خواهد کرد و به همین مناسبت دادسرای مخصوص این کار در تهران تشکیل شده است.

اژه ای تصریح کرد: این دادسرا در راستای برخورد با جرائم انفال و منابع طبیعی ایجاد شده است و به صورت تخصصی و جدی پرونده های مربوطه را رسیدگی می کند.

معاون اول قوه قضاییه ابراز امیدواری کرد: در شهرهای بزرگ به همین میزان دادسراهای تخصصی در خصوص منابع طبیعی و محیط زیست ایجاد کنیم چرا که مسئولان ذیربط هم متقاضی هستند.

محسنی اژه ای در ادامه اضافه کرد: در بهمن ماه و یا همان نیمه دوم دی ماه 28 نفر از کسانی که حق قصاص داشتند و اولیا دم بودند از حق قصاص خودشان صرف نظر کردند و اینها کسی بودند که محکوم شده بودند، البته این امر مطلوب است و سفارش هم شده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن ماه 328 مورد نسبت به حق قصاص صرفنظر شده است.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر گزارش سازمان بازرسی درباره جذب خویشاوندی در مترو و پرداخت حقوق 9 تا 11 میلیون تومانی به برخی کارکنان آن گفت: سازمان بازرسی کل کشور به طور معمول و طبق برنامه ریزی خود در طول سال از همه دستگاه های اجرایی و دستگاههایی که صلاحیت بازرسی را به آنجا دارد، بازرسی و گزارش هایی تهیه می کند.

وی گزارش های سازمان بازرسی را به دو صورت عنوان کرد و ادامه داد: یک وقت این سازمان تخلف را احراز و به مسئولان عالی آن دستگاه ارسال می کند تا این تخلفات بررسی و طبق ضوابط با آن برخورد شود.

یاسین رامین با قرار وثیقه آزاد شد

محسنی اژه ای ادامه داد: یاسین رامین با قرار وثیقه بعد از حدود پنج ماه بازداشت آزاد شد.

سخنگوی قوه قضائیه در این ارتباط گفت: افرادی که تحت تعقیب قرار می گیرند برخی الزام به بازداشت موقت هستند و برخی نیستند و در قانون جدید این موارد کمتر شده است و قاضی حق انتخاب دارد.

وی خاطرنشان کرد: برای این شخص در ابتدا قرار وثیقه ای صادر شده بود که این قرار وثیقه تخفیف پیدا کرد و وی تا زمان رسیدگی به پرونده از زندان آزاد شده است.

آخرین وضعیت پرونده ثامن الحجج

محسنی اژه ای درباره آخرین وضعیت پرونده ثامن الحجج گفت: اعضای هیات تسویه تعیین شده است و از طرف دادستان کل کشور نیز نماینده ای تعیین و همچنین سیستم اطلاعاتی نیز نماینده ای در هیات دارد.

وی اظهار داشت: 99 درصد از سپرده گذاران تکلیف شان مشخص شده است و یک درصد از این پرونده 13 هزار میلیاردی باقی مانده که سه هزار میلیارد تومان مربوط به همین یک درصد باقی مانده است.

وی ادامه داد: تلاش ما این است که ضمن رسیدگی به پرونده قضایی متهمان، مردم هرچه سریعتر به پول خودشان برسند.

محسنی اژه ای درباره مشکلات این پرونده گفت: یکی از مشکلات بحث کارشناسی اموال و همچنین مربوط به رکود بازار است.

معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: در این پرونده برخی گفته اند که مجبور به تهاتر شده اند،‌اما در این پرونده تهاتر اجرایی نیست چرا که برخی سپرده گذاران که طلبکار هستند با افرادی که از این موسسه تسهیلات گرفته و بدهکار هستند،‌با نظارت هیات تسویه و دادستانی می توانند با هم تهاتر کنند.

درباره پرونده حمید بقایی

محسنی اژه ای همچنین درباره پرونده حمید بقایی اظهار داشت: این پرونده مفتوح است و تصمیم نهایی درباره آن گرفته نشده است.

وی درباره اصرار خبرنگاری درباره اینکه اتهام بقایی چه بوده است، گفت: افرادی که هنوز حکم نهایی آنها صادر نشده است را نمی توانیم رسانه ای کنیم و در معذوریت قرار داریم.

وی در مورد اینکه با توجه به اعلام کاندیداتوری آقای بقایی آیا صلاحیت وی توسط شورای نگهبان تایید می شود، گفت:‌ تشخیص صلاحیت از ناحیه شورای نگهبان الزاما به داشتن پرونده و یا نداشتن پرونده قضایی نیست چون ممکن است کسی پرونده داشته باشد و صلاحیت نیز داشته باشد و عکس آن نیز امکانپذیر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها