نبرد شدیدی که از شب 21 بهمن بین مردم و کارکنان نیروی هوایی از یک سو وا فراد حکومت نظامی از سوی دیگر آغاز شده بود در روز 22 بهمن به اوج خود رسید و در این درگیری ها مردم به یاری مبارزان نیروی هوایی شتافتند و توانستند حلقه محاصره لشگر گارد را بشکافند و آنها را وادار به عقب نشینی کنند.
کد خبر: ۱۰۰۰۱۸۷
روایتی از وقایع انقلاب در روز بیست و دوم بهمن 1357

به گزارش جام جم آنلاین، متعاقب برخوردهای خونین مسلحانه در تهران در بیشتر شهرهای ایران نیز جنگ های مسلحانه آغاز شد.

شهر تهران تبدیل به میدان جنگ شد و کلانتری ها و مراکز انتظامی به دست مردم مسلح افتاد و تعدادی از کلانتری ها هم تخلیه شد.

امام خمینی طی پیام مهمی در روز 22 بهمن از مردم خواست که آمادگی خود را حفظ کنند و به ماموران حکومت نظامی نیز اخطار نمود که به پادگان های خود برگردند. در این پیام امام از مردم خواست که جهت خنثی نمودن توطئه دشمنان به اعلامیه حکومت نظامی اعتنا نکنند.

سرانجام پس از دو روز جنگ مسلحانه شدید، کلیه مراکز حساس و سلاح ها به دست مردم انقلابی افتاد و فرماندهان سه گانه ارتش شاه استعفای خود را اعلام نمودند.

همچنین ستاد ارتش در اعلامیه ای به امضای ارتشبد قره باغی اعلام نمود که ارتشیان به خواست ملت سر تسلیم فرود می آورند و بی طرفی خود را در زد و خوردها اعلام کرد.

در نهایت با تصرف صدا و سیما توسط مردم، صدای انقلاب در روی صحنه تلویزیون نقش بست و بدین ترتین حکومت 2500 ساله شاهنشاهی و آخرین سلسله سلطنتی در ایران سقوط نمود و جمهوری اسلامی ایران رسما طلوع خود را به جهانیان اعلام کرد.

ذبیح اله حامدی: نویسنده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها