همواره تشویق، مدتی کوتاه تنبیه و حالا باردیگر دادن مشوق‌های مالی برای باسواد شدن بی‌سوادان؛ این روزها بن‌های یک میلیون تومانی چاپ شده و سهم کسانی خواهد بود که در کلاس‌های سوادآموزی ثبت‌نام می‌کنند و در آزمون‌ها قبول می‌شوند.
کد خبر: ۹۸۲۳۸۴
مشوق یک میلیون تومانی برای بی‌سوادان

آخرین آمار سازمان نهضت سوادآموزی از وجود یک میلیون و 138 هزار بی‌سواد در گروه سنی ده تا 49 سال کشور حکایت دارد؛ آماری که دیروز علی باقرزاده در نخستین روز از هفته سوادآموزی آن را به روز کرد.

این جمعیت تاکنون کمتر به میل و اراده خود راهی کلاس‌های نهضت‌سوادآموزی شده‌اند، چالشی که اسفند 93 هیات دولت را به تصویب مصوبه‌ای برای اعمال محدودیت‌های اجتماعی برای بی‌سوادان زیر50 سال واداشت.

این مصوبه می‌گفت افراد بی‌سواد حق دریافت گواهینامه یا پروانه کسب و حق تمدید آن را ندارند و تداوم واریز مستمری افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نیز منوط به باسواد شدن است، محدودیت‌هایی که به عنوان تیر آخر دولت، می‌توانست کارساز باشد.

ولی اداره تطبیق قوانین مجلس که پا پیش گذاشت، به دلیل مغایرت این مصوبه با دیگر قوانین مانع اجرای کامل آن شد به نحوی که محدودیت‌های اعمال شده برای بی‌سوادان زود رخت بربست و تشویق تنها ابزاردولت برای مبارزه با بی‌سوادی شد.

سال94 به هرفردی که آزمون‌های سوادآموزی را با موفقیت پشت سرگذاشت 134هزارتومان پاداش تعلق گرفت و سال95 این رقم به 139هزار و 600 تومان رسید که معادل20 درصد بهای تمام شده برای باسوادشدن هر فرد است.

حالا اما رئیس سازمان نهضت سوادآموزی از مشوقی تازه سخن می‌گوید که بن‌هایی است کاغذی و آبی‌رنگ به مبلغ یک میلیون تومان که به افراد زیر50 سالی که درآزمون‌های سوادآموزی موفق شده باشند، تعلق می‌گیرد. این مبلغ جدا از پاداش نقدی است که هرسال به حساب تازه باسوادها واریز می‌شود.

وضع سواد در کشور خوب نیست

اگر از حدود سه میلیون دانش‌آموزی که در پایه‌های پایین‌تر از پنجم ابتدایی مشغول تحصیل‌اند یا آن320 هزار نفری که بررسی‌ها نشان می‌دهد آموزش‌ناپذیر هستند، بگذریم جمعیت ده تا 49 سال کشور حدود 53 میلیون و700 هزار نفر است که به گفته باقرزاده 40 میلیون و 807 هزار نفرشان مدرک تحصیلی پنجم و ششم ابتدایی دارند .

به این ترتیب جمعیت قابل توجهی از بزرگسالان کشور هنوز از حداقل‌های سواد بی‌بهره‌اند، همان طور که گزارش توسعه انسانی سازمان ملل متحد نیز این حقیقت را تائید می‌کند. طبق این گزارش فقط 61.5درصد ایرانیان تحصیلات متوسطه و بالاتر دارند حال آن که به گفته رئیس سازمان نهضت سوادآموزی، گزارش موسسه آمار یونسکو نیز نشان می‌دهد که درجمعیت بالای 15 سال کشور 7.5 میلیون بی‌سواد وجود دارد.

این دلیلی شد تا علی باقرزاده روز گذشته به مسدود نبودن مبادی بی‌سوادی خرده بگیرد و بگوید درست است که 98 درصد کودکان لازم التعلیم وارد مدرسه می‌شوند ولی همه آنها تحصیلات ابتدایی را به پایان نمی‌رسانند و بررسی‌ها ثابت کرده کسانی که پایه چهارم را به پایان نرسانند احتمال بازگشت آنها به بی‌سوادی زیاد است.

مریم خباز - جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها