یادداشت اختصاصی جام جم آنلاین؛

آزادی حلب، آغاز یک پایان

سعد حریری بعد از سقوط کابینه اش در اوایل بحران سوریه لبنان را ترک کرد و در پاریس اقامت گزید و اعلام کرد تنها از طریق فرودگاه دمشق به لبنان باز خواهد گشت.
کد خبر: ۹۷۸۴۶۵
آزادی حلب، آغاز یک پایان

به گزارش جام جم آنلاین ، محمد طلاجوران که سابقه سال ها حضور میدانی در تحولات داخلی کشورهای لبنان، سوریه و عراق را داشته و دارد به مناسبت آزادسازی حلب در یادداشتی می نویسد: سعد حریری بعد از سقوط کابینه اش در اوایل بحران سوریه لبنان را ترک کرد و در پاریس اقامت گزید و اعلام کرد تنها از طریق فرودگاه دمشق به لبنان باز خواهد گشت. حریری تلویحاً بازگشت خود به لبنان را منوط به سرنگونی نظام سوریه کرد اما تابستان امسال بعد از تغییر شرایط میدانی نبرد سوریه از طریق فرودگاه رفیق حریری به بیروت بازگشت و بعد از مدتی وادار به پذیرش میشل عون نامزد مورد نظر حزب الله به عنوان رییس جمهور شد.
محمد مرسی رئیس جمهور مصر و میراث خوار انقلاب مردم مصر که ازحامیان مخالفان نظام سوریه بود به دلیل سیاستهای نابخردانه خود نه تنها انقلاب مردمی مصر را برباد داد بلکه امروز خود باقی عمرش را باید در زندان سپری کند.
شیخ حمد بن خلیفه امیر پیشین قطر و از حامیان مالی و سیاسی مخالفان نظام سوریه در اواسط بحران سوریه با چراغ سبز آمریکا جای خود را به پسر جوانش داد ، او اکنون در عذلت روزگار می گذراند.
ترکیه که طی سالهای گذشته به سرزمینی امن برای جذب سرمایه گذاری و گردشگری تبدیل شده بود و به قدرتی اقتصادی در منطقه تبدیل شده بود در بحران سوریه جانب مخالفان نظام سوریه را گرفت و تبدیل به گذرگاه امن تروریستها از اقصی نقاط جهان به سوریه شد ،این کشور امروز در گردابی از مشکلات اقتصادی و مخاطرات امنیتی گرفتارشده است که نه تنها ثبات اقتصادی این کشور را به چالش کشیده بلکه چشم انداز ثبات سیاسی مبهمی را برای این کشور که رویای احیای امپراتوری عثمانی را در سرداشت ترسیم کرده است.
اما در این بین ایران با اتخاذ سیاستی راهبردی مبتنی بر احترام به حق ملتها در تعیین سرنوشت خویش و همکاری منطقه ای برای مبازره واقعی با تروریسم بدرستی از برگه های منطقه ای و بین المللی خود در این معرکه استفاده کرد و امروز تمامی طرفهای درگیر در این معرکه به قدرت انکار ناپذیر ایران معترف هستند.
آزادی حلب هرچند خاتمه بحران نیست اما آغاز پایان فتنه ای است که برنامه ریزان آن درصدد تحقق رویای شکست خورده امپراتوری نیل تا فرات بودند و این به مفهوم بازگشت به نقطه صفر است. به عبارت دیگر سران محور غربی_ عبری و عربی نظاره گر خاکستر شدن میلیاردها دلار پولی هستند که طی پنج سال گذشته برای تولد خاورمیانه جدید هزینه کردند ،زایمانی که نوزاد آن مرده به دنیا آمد...

محمدرضا طلاجوران - کارشناس امور خاورمیانه و خبرنگار سابق دفتر بیروت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها