به مناسبت 13 آبان 1395 ، حکایت چهاردهه بی‎اعتمادی به آمریکا؛

«بازی آمریکا با مهره سفید استکبار»

سیزدهم آبان 57 بعنوان روز بلوغ سیاسی و فکری نسل نوپا و جوان ایران اسلامی است؛ برهه‌ای که ملت ایران با شناخت آفت‌های حضور و دخالت ایالات متحده در ایران، تیشه بر ریشه استکبار و استعمار جهانی زدند.
کد خبر: ۹۶۳۷۹۶
«بازی آمریکا با مهره سفید استکبار»

سیزدهم آبان، یادآور واقعه کشتارِ بی‌رحمانه جمعی از دانش‌آموزان تهرانی به دست مزدوران رژیم پهلوی است؛ دانش‌آموزانی که برای اعتراض به استبداد و فساد در حکومت دست‌نشانده استکبار جهانی آمریکا، صبح روز 13 آبان 57 در محوطه دانشگاه تهران جمع شده بودند.

در این اعتراض که با همیاری اقشار بی‌شماری از مردم نیز همراه بود، 56 نفر از تجمع‌کنندگان شهید و صدها تن دیگر مجروح شدند. به منظور گرامیداشت این روز، 13 آبان در تقویم جمهوری اسلامی ایران به عنوان "روز دانش‌آموز" نامگذاری شده است.

می‌توان 13 آبان 57 را به عنوان روز بلوغ سیاسی و فکری نسل نوپا و جوان ایران اسلامی دانست؛ برهه‌ای که جوانان آن مقطع با آسیب‌شناسیِ به‌موقع و شناخت آفت‌های حضور و دخالت ایالات متحده در ایران، با یک قیام تاریخ‌ساز، تیشه بر ریشه استکبار و استعمار جهانی زدند.

به موازات این حرکت خودجوش دانش‌آموزان، در سال بعد یعنی در 13 آبان 58 نسل اول انقلاب یعنی دانشجویان پیرو خط امام، سفارت آمریکا را در تهران تسخیر کردند و درب این جاسوس‌خانه شیطان بزرگ را تا همیشه تخته نمودند.

آموزه‌های 13 آبان

13 آبان هر سال، یادآور 3 واقعه مهم در تاریخ معاصر ایران است که در سه برهه مختلف زمانی رخ داده است. تبعید امام به ترکیه در 13 آبان 43، شهادت دانش‌آموزان روز 13 آبان 57 و تسخیر سفارت آمریکا در 13 آبان 58.

این رخدادها، بستر لازم برای سیر نزولی و در نهایت، فروپاشی رژیم شاهنشاهی را ایجاد کردند و به موازات آن، جایگاه دول آمریکا در ایران، به شدت متزلزل شد .

پس از ماجرای 13 آبان، فصل جدیدی در سیاست خارجی ایران به وجود آمد که مهم‌ترین دستاورد آن، تجدیدنظر در مناسبات گذشته ایران و آمریکا و قطع کامل روابط این دو کشور در تمامی حوزه‌هاست که موجبات عدم دخالت و دخل و تصرف مقامات کاخ سفید را در ایران فراهم آورد.

باشد که تجربه تاریخی 13 آبان 57، تا همیشه راهبر و راهنمای نسل جدید انقلاب اسلامی در استکبارستیزی بکار آید.

بازی کاخ سفید با مهره سفید برجام

تصور اینکه امروز نحله استکباری امپریالیسم بین‎الملل از این مرز پر گهر رخت بربسته، شاید با تحولات چهاردهه اخیر همسو نباشد.

با گذشت قریب به چهل سال از عمر انقلاب اسلامی در ایران، هنوز هم سیاست خارجی ایالات متحده بر پاشنه لجاجت و کینه توزی با ملت ایران می‎چرخد.

از جنگ تحمیلی علیه مردم ایران، حمایت تسلیحاتی غرب به رهبری واشنگتن از صدام، دیکتاتور عراق در این جنگ و هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری کشورمان توسط ناو آمریکایی، و... به اجمال می گذریم.

در شرایط کنونی، زمانی که دول اروپایی و قدرتهای بزرگ جهان بر سر بحران غیر ضروری هسته‎ای جمهوری اسلامی ایران با تهران به توافق رسیدند، دولت آمریکا همچنان حاضر به اجرای تعهدات خود در این زمینه نیست. حال اینکه امضای معاهدات در سطح نظام بین‎الملل الزام‎آور می‎باشد.

توافق هسته‎ای موسوم به برجام، یکی از بارزترین دلایل برای اثبات تداوم خصومت ایالات متحده بر ملت ایران است. اصرار حکّام آمریکایی بر دشمنی با مردم ایران همچنان برارتفاع دیوار بلند بی‎اعتمادی ما بر آمریکا می‎افزاید.

پس بی‎جهت نیست که قاطبه ناظران سیاسی بر این باورند، که آرمان سیزدهم آبان 58 همچنان باید در منظومه سیاست خارجی ما به حیات خود ادامه دهد.

محمدرضاشجاعیان- خبرنگار سیاسی جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
دانش آموز دیروز انقلابی امروز
-
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
۰
۰
اگه این نسل جوان پویا خودشو جلوی گلوله گارد جاویدان شاه نمینداخت الان باید زیر پونز دنبال نقشه ایران بودیم. چرا یادمون میره یه عده رفتن تا ما با هم و بهتر نفس بكشیم . این رو قابل توجه بعضی مسئولین میگم كه در مدیریت خود تخلف میكنن و اختلاس در حالی كه سمت و میز خودشو رو مدیون این شهدا هستن......خبرنگار عزیر ای كاش بیشتر به برجام استكباری می پرداختی!
مهدی قوامی
-
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
۰
۰
موضوع برجام بهانه ای بود تا برنامه هسته ای ایران را متوقف كنند بنظر میاد تا انداز ه‎ای هم متاسفانه آمریكا در این مورد موفق شده، چهل سال از عمر نظام گذشته چهل سال دیگه هم بگذره چون ایران منافع آمریكا رو كلا از بین برده بنابراین اونا هیچ وقت دست از دشمنی با ما بر نمیدارن بخاطر همین بهتره كه سفارتخونه هم تو تهران نداشته باشن

نیازمندی ها