خانم فدریکا موگرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی که مواضع وی نشان می‌دهد نگاهی واقع‌بینانه‌تر از سایر مقامات غربی نسبت به تحولات منطقه دارد، پس از پایان سفر یکروزه خود به تهران، اعلام کرد «این سفر صرفا یک سفر دوجانبه نبوده بلکه آغاز یک همکاری بود که اتحادیه اروپا تصمیم گرفته با قدرت‌های منطقه‌ای درباره آینده سوریه داشته باشد».
کد خبر: ۹۶۲۸۱۵
مواضع امیدوارکننده اروپا درباره منطقه

دلایل این آغاز دیرهنگام با نگاهی اجمالی و سطحی به تحولات میدانی سوریه و عراق نیز بر کسی پوشیده و پنهان نیست. اتحادیه اروپا و اعضای آن در طول سال‌های گذشته به‌عنوان یکی از بازیگران نه چندان فعال و موثر، در تحولات منطقه‌ای و از جمله سوریه حضور و دخالت داشته و از سیاست‌های مخرب آمریکا پیروی کرده‌اند.

سفر منطقه‌ای خانم موگرینی می‌تواند براستی آغاز خوبی باشد مشروط بر آن‌که ابتکار وی به عنوان نماینده عالی اتحادیه اروپا، مستقل از ابتکاراتی باشد که تاکنون آمریکا آن را در قضیه سوریه در مسیری نادرست راهبری می‌کرده و ناکارآمدی آن بارها به اثبات رسیده است.

آمریکا حتی نسبت به توافق دوجانبه خود با روسیه درباره آتش‌بس و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه نیز پایبند نبود و صرفا به دنبال خرید وقت برای باز کردن راه تنفس تروریست‌های گرفتار در حلقه محاصره یا در حال شکست و فرار بود.

خانم موگرینی، اما خطوط اصلی که در این سفر دوره‌ای خود ترسیم و در دیدارهایی که با مقامات جمهوری اسلامی داشت، اعلام و در مسیر ترک تهران به مقصد قبرس در سایت خود منتشر کرد، رویکردی اساسی است که با مواضع و دیدگاه‌های تهران نزدیک است،گرچه افزایش رفت و آمدها و رایزنی‌ها برای نزدیک‌تر کردن این مواضع، امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

تاکید خانم موگرینی بر این مطلب که «این مسأله به عهده سوری‌ها خواهد بود که درباره ساختارهای نهادی و سیاسی کشورشان تصمیم بگیرند، اما قدرت‌های منطقه‌ای می‌توانند در این فرآیند همراهی کرده و از مانع‌تراشی در آن پرهیز کنند و اقدام ما درباره راهکارهای سیاسی بهترین سرمایه‌گذاری در آینده‌ای باثبات است»؛ نگاهی واقع‌بینانه و امیدوارکننده در اظهارات نماینده عالی اتحادیه اروپاست.

آن‌گونه که از محتوای مذاکرات نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی با مقامات جمهوری اسلامی مشهود است، ایران از ابتکار عمل اتحادیه اروپا و ایفای نقش سازنده آن در حل و فصل مسائل و معضلات منطقه‌ای استقبال می‌کند و در پرتو همین سیاست، عزم و اراده صادقانه و جدی در امر مبارزه همه‌جانبه با گروه‌های تروریستی از جمله داعش و جبهه النصره‌، قطع منابع مالی و ارتباطی تروریست‌ها، تلاش برای یافتن راه‌حل سیاسی و پایدار، تضمین امنیت، یکپارچگی و تمامیت ارضی و حق تعیین سرنوشت کشور توسط ملت سوریه را ارکان مهم و موثری برای موفقیت فراگیر ابتکار عمل اتحادیه اروپا می‌داند.

سید محمدعلی حسینی - سخنگوی اسبق وزارت امورخارجه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها