بخشی از مناسبات ایران و اروپا ، تحت نفوذ نظام سرمایه داری آمریکا قرار دارد که در این حوزه کماکان تحریمها به واسطه نقش منفی کاخ سفید به قوت خود باقی است.
کد خبر: ۹۶۲۴۴۹
روابط ایران و اروپا در فاز عادی سازی/ نشست مسکو کارآمدتر از مذاکرات غربی بر سر سوریه

"حشمت الله فلاحت‎ پیشه" عضو کمیسیون امنیت ملی سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، پیرامون حضور خانم موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تهران به خبرنگار جام جم آنلاین گفت: سفر موگرینی به تهران پس از تصمیم پارلمان اروپا مبنی بر عادی سازی مناسبات با ایران صورت گرفت.

وی تصریح کرد: پیش از این هم، اتحادیه اروپا در جهت بازتولید مناسبات خود با ایران، اعلامیه رفع تحریمهای ظالمانه علیه جمهوری اسلامی را قرائت کرده بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، شرایط کنونی روابط ایران واتحادیه اروپا را در پسا برجام با دوران ابتدایی دهه 90 میلادی مقایسه کرد و گفت: بنظر می‎رسد روابط اتحادیه اروپا و ایران در حال بازگشت به شرایط عادی است.

فلاحت پیشه با اشاره بر بعد دیگری از روابط ایران و اتحادیه اروپا گفت: بخشی از مناسبات طرفین که در دنیای سرمایه داری بویژه ایالات متحده خلاصه می‎شود، تحت نفوذ 10 درصدی دولت آمریکا قرار دارد که در این حوزه کماکان تحریمها به واسطه نقش منفی کاخ سفید به قوت خود باقی است.

وی در تکمیل تحلیل خود درباره سفر موگرینی به تهران یادآور شد: سفر موگرینی بعنوان مسئول سیاست خارجی 26 کشوراروپایی به تهران، از این نظر حایز اهمیت است که می تواند باب تازه‎ای در روابط دو طرف بازگشایی کند.

فلاحت پیشه بحران سوریه و عراق را از مهمترین محورهای گفت‎وگو میان تهران و اتحادیه در این سفر برشمرد و افزود: مذاکرات طرفین پس از نشست سه جانبه مسکو(جمعه 7آبان) پیرامون بحران سوریه با محوریت ایران، 2 نوع مدیدریت را در حل موضع سوریه ترسیم می‎کند.

نشست مسکو و دو مدیریت در بحران سوریه

وی در تشریح ابعاد مدیریتی حل بحران سوریه می‎گوید: مدیریت اول کوتاه مدت، رفع مشکل مردم سوریه وکاستن از رنجهای آنهاست. اما بخش بلند مدت این مدیریت، در تحولات سوریه پس از سرنگونی داعش در سوریه مرود بررسی قرار می‎گیرد.

نماینده مردم کرمانشاه خارج شدن ابتکار عمل از دست دولتهای غربی حامی تروریسم را از پیامدهای مثبت نشست مسکو دانست و گفت: بدعهدی آمریکا در قبال برجام، اثرات خود را در رابطه با روسیه هم نمود کرده، بطوری که واشنگتن در مذاکرات بحران سوریه همواره نسبت به طرف روسی هم اقدام به عهد شکنی کرده است.

وی تصریح کرد: به نظر می رسد حضور خانم موگرینی به تهران در راستای پر کردن خلاء بوجود آمده از بدعهدی‎های آمریکا در برجام و تحولات سوریه باشد.

فلاحت پیشه نشست چند روز گذشته مسکو با حضور ارکان جبهه مقاومت را بسیار مفیدتر از مذاکرات دول غربی بر سر موضع سوریه دانست و گفت: مواضع کشورهای غربی در مورد برون رفت از مناقشات سوریه بیشتر جنبه تبلیغی توأم با بدعهدی داشته است.

در سویی دیگر "حسن هانی زاده" کارشناس سیاست خارجی، نشست سه جانبه وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران- روسیه و سوریه در مسکو، اقدامی کاملا تاثیر گذار خواهد بود. به این دلیل که سه کشور به جد خواهان سرکوب کامل گروهکهای تروریستی و در رأس آنها داعش هستند.

وی در ضرورت از بین رفتن گروهک‎های تروریستی گفت: چنانچه معارضان سوری در منطقه بر اهداف شوم منطقه‎ای خود نایل آیند، این گمانه زنی وجود دارد که نیروهای تروریستی در آینده به سمت آسیای مرکزی و آسیای صغیر عزیمت کنند؛ در آن صورت امنیت روسیه و همجواران آن را بشدت متزلزل خواهد کرد.

این کارشناس سیاست خارجی پیرامون استراتژی مسکو در منطقه افزود: دولت کرملین بخوبی بر این موضوع واقف است که، هدف بعدی داعش و گروه‎های تروریستی، روسیه است واز این جهت تمام تلاش خود را برای انهدام کامل مواضع گروه‎های تروریستی در سوریه به کار گرفته است.

هانی زاده با اشاره بر شکست مذاکرات اخیر در لوزان بر سر مسایل سوریه و نیز اهداف آمریکا برای طولانی شدن بحران دمشق تصریح نمود: سه کشور ایران – روسیه و سوریه بعنوان ارکان اصلی محور مقاومت، بطور جدی در پی یک راهکار سیاسی – نظامی برای مقابله با تروریستها و همچنین آزاد سازی حلب اتخاذ هستند.

وی شرایط امروز حلب را به مانند تحولات میدانی در موصل عراق ارزیابی کرد و گفت: همچنان که نیروهای نظامی عراق توانستند بخش هایی از موصل را از چنگ داعش رها سازند، در آینده هم مقاومت اسلامی و نیروهای مقاومت در سوریه، شهر حلب را آزادسازی می کنند.

هانی زاده ارزیابی کرد: چنانچه شهر حلب بزودی از تروریستها باز پس گرفته شود، بخش عمده‎ای از بحران سوریه مرتفع می شود.

وی سفر اخیر فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را در چارچوب رایرنی بر سر موضوعاتی همچون یمن و سوریه با مقامات تهران برشمرد و ابزار داشت: با توجه به پیروزیهای اخیر نیروهای مردمی یمن بر متجاوزان عربستان سعودی، سایه سنگین موشک‎های یمنی بر سر ریاض بشدت دولت سعودی را از ادامه این روند نگران کرده است.

هانی زاده شرایط میدانی یمن را به نفع صنعا خواند و خاطر نشان کرد: امروز عربستان سعودی هم در عرصه نظامی و هم در حوزه سیاسی خود را شکست خورده یافته، لذا تصور می شود، سفرخانم موگرینی به تهران در راستای درخواست ریاض و دلواپسی این رژیم از شکست در یمن صورت گرفته است.

گفتنی است پس از برگزاری نشست سه جانبه مسکو بر سر موضوع سوریه، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای دیدار رییس جمهور کشورمان و محمد جواد ظریف وزیر خارجه وارد تهران شد. موگرینی بعد از ظهر امروز، تهران را به مقصد ریاض ترک خواهد کرد.

محمدرضاشجاعیان- جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
بیدگلی
-
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
۰
۰
چرا دولت قبول نمیكنه اروپا همچنان برای چانه زنی به تهران میاد از طرف آمریكا كه بازهم از مواضع خودمون پایین بیاییم

نیازمندی ها