نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت:

نیازی به وساطت کشورهای دیگر بین ایران و عربستان نیست

نشریه «نیوزویک» در مطلبی به تحلیل چرایی افزایش تنش بین ایران و عربستان سعودی در منطقه پرداخته و می نویسد هم‌اکنون تنش میان ریاض و تهران به بالاترین سطح خود رسیده و احتمال رویارویی این دو کشور از هر زمانی بیشتر شده است.
کد خبر: ۹۵۸۵۵۹
نیوزویک: قدرت موشکی ایران نقشه‎های آمریکا را در منطقه برهم می‎زند

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از میزان، نشریه «نیوزویک» در مطلبی به تحلیل چرایی افزایش تنش بین ایران وعربستان سعودی در منطقه پرداخته است.

این نشریه در تحلیل افزایش روزافزون تنش و خصومت بین ایران و عربستان در منطقه چهار عامل را دخیل می داند.

1- هم کنون جدال این دو کشور در یمن و سوریه بیشتر از هر جایی دیگر است.
عربستان در پی سرنگونی دولت سوریه و بشار اسد است و بارها تهدید به تجاوز نظامی به این کشور کرده است، اگر عربستان به چنین اقدامی دست بزند با واکنش شدیدایران روبرو خواهد شد.

درگیری ها و تنشهای موجود در یمن اگرچه رویارویی مستقیم عربستان و ایران را درپی ندارد اما این تنش خود را در آبهای خلیج فارس نشان می دهد.

2- هیئت حاکمه جوان وناپخته جدید سعودی مصمم است که رویکرد تهاجمی‌تری در سیاست خارجی عربستان به خصوص نسبت با ایران اتحاذ کند و از سوی دیگر آمریکا در برخورد با قدرت‌نمایی‌های ایران در منطقه منفعل است.

3- سیاست نامنسجم دولت آمریکا در برخورد با متحدان خود در خلیج فارس و اعتراض علنی آمریکا به حضور نظامی عربستان در یمن و نقد سیاست های تندروانه این کشور در منطقه موجب می شود که سران کشورهای خلیج فارس تصور کنند که آمریکا منطقه خاورمیانه را به کل به ایران واگذار کرده است.

4- عملکرد دولت روسیه در منطقه در راستای اهداف راهبردی ایران است و هرچه بیشتر روابط ایران و روسیه در منطقه از نظر راهبردی تقویت شود احتمال درگیری عربستان و ایران بیشتر می شود.

5- توانمندی های موشکی ایران به صورت چشمگیری افزایش یافته است که ابزار قدرتمندی را برای حضور در مناقشه‌های منطقه‌ای در اختیار این کشور قرار می‌دهد.واقعیت این است که قدرت موشکی ایران گزینه‌های نظامی این کشور را افزایش می دهد که می تواند نقشه‌های آمریکا در خلیج‌فارس را به هم بزند.

این هفته‌نامه آمریکایی در پایان نتیجه می‌گیرد که جلوگیری از رویارویی و جنگ مستقیم بین ایران وعربستان از مهمترین و فوری‌ترین اولویت‌های ریاست‌جمهوری آمریکا خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
عباس
-
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۹
۰
۰
آخه سعودی ها كه از رزم و نظامی گری چیزی حالیشان نیست تمام مستشاران نظامی شان آمریكایی هستند تمام متخصصین نظامی شان آمریكایی و اروپایی هستند .

نیازمندی ها