سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادعایی تعجب برانگیز درمورد حمله عربستان به مراسم ترحیم در یمن گفت، بین مداخله عربستان در یمن با مداخله روسیه در سوریه تفاوت های مهمی وجود دارد و ریاض برای دفاع از شهرها و شهروندان خود وارد جنگ یمن شده است.
کد خبر: ۹۵۵۵۵۸
عربستان برای دفاع ازخود، مردم یمن را می کشد!

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، جان کربی در نشست خبری با خبرنگاران توضیح نداد که مردم بی دفاغ یمن به عربستان حمله نکرده اند بلکه این سعودی ها بودند که دراقدام مداخله جویانه، حمله به یمن را آغاز کرده اند و از ششم فروردین ماه 94 تاکنون باحمله به مراکز غیرنظامی و زیرساختهای یمن، این کشور فقیر را از بین می برند.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا دولت آمریکا بین حمله ائتلاف تحت امر عربستان به مراسم ترحیم در یمن با آنچه سوریه در حلب (حمله به تروریست ها) متهم می شوند، تفاوتی می بیند، مدعی شد، بله، فکر می کنم تفاوت های اساسی وجود دارد. حمله روز یکشنبه در یمن در دست بررسی است و سعودی ها علنا اعلام کردند که در حال تحقیق درباره آن هستند. احتمالا این حمله به اشتباه اجرا و انجام شده است.

کربی بدون اشاره به حملات هوایی عربستان به مردم بی دفاع یمن ادعا کرد، باید یادآوری کنم که شهرها و شهروندان سعودی در معرض تهدید موشک هایی هستند که از یمن به سوی آنها شلیک می شود. از این رو، دفاع از خود در سراسر مرزهای عربستان ضروری است.

به ادعای وی، ائتلاف تحت امر سعودی ها به دعوت دولت (مستعفی و فراری) یمن وارد این جنگ شد.

با این حال، باید بگویم که ما حمله ائتلاف تحت امر عربستان به یمن را بسیار جدی می گیریم و با صراحت عربستان را در جریان نگرانی خود از تلفات غیرنظامیان و نبود دقت در انجام این حملات گذاشته ایم. ما در حال بازبینی کمک به ائتلاف تحت امر عربستان هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین برای فرار از مشارکت این کشور در آدم کشی در یمن گفت، کشورش از طریق نماینده ویژه سازمان ملل به تلاش برای توقف خصومت ها در یمن و ازسرگیری مذاکرات سیاسی در این کشور ادامه می دهد.

کربی در پاسخ به سوالی درباره «ایمیل های» سال 2014 به تازگی افشا شده هیلاری کلینتون مبنی بر ضرورت استفاده از امکانات دیپلماتیک و اطلاعاتی سوریه و عراق برای تحت فشار گذاشتن قطر و عربستان به منظور قطع حمایت مالی و لجستیک از داعش و دیگر گروه های سنی رادیکال در منطقه، در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا معتقد است دولت های قطر و عربستان کمک های مالی و لجستیک در اختیار داعش و سایر گروه می گذارند، گفت، من نمی خواهم درباره درستی این اسناد فاش شده صحبت کنم. آنچه می توانم بگویم این است که قطر و عربستان اعضای ائتلاف مبارزه با داعش هستند و ما برای مبارزه با تروریسم، به ویژه داعش، در منطقه متکی به تلاش های آنها هستیم و خوشحالیم که همکاری آنها ادامه دارد.

این درحالیست که دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات آمریکا، هیلاری کلینتون و باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا را متهم به ایجاد گروه تروریستی داعش کرد.

کربی همچنین بر ضرورت توقف بمباران ها و برقراری آتش بس در حلب سوریه تاکید کرد و در پاسخ به این سوال که آیا به گروگان گرفتن مردم و جلوگیری از خروج آنها از شرق حلب از سوی جبهه النصره، قابل قبول است، گفت، هیچ اطلاعی در این باره ندارم.

وی ضمن فرار از پاسخ به این سوال ادعا کرد که اگر روسیه در تلاش های مربوط به مبارزه با داعش مشارکتی هدفمند داشت، وارد مذاکره ای می شد که ما مایل به انجام و ادامه آن هستیم اما، آنها ثابت کردند که به جای این، خواستار حمایت از اسد، تقویت حکومت او و اقداماتش برای محاصره حلب هستند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت، ما خواستار ترک مخاصمه ها در سراسر سوریه و پایداری آن در طول زمان به منظور فراهم آوردن شرایط ازسرگیری مذاکرات سیاسی هستیم. ما در 9 سپتامبر در ژنو با روس ها به توافقی رسیدیم که طبق آن، قرار بود پس از هفت روز، خشونت ها کاهش یابد و ارسال کمک های امدادی به مناطق محاصره شده از سرگرفته شود و یک مرکز اجرای مشترکی تاسیس شود که از طریق آن آمریکا و روسیه برای تعقیب گروه هایی مانند النصره با هم همکاری و تبادل اطلاعات کنند اما، متاسفانه به خاطر اقدامات روسیه و عدم تمایل این کشور به انجام تعهداتش هیچ یک از موارد یاد شده انجام نشد و ما ناچار شدیم همکاری دوجانبه را در این زمینه متوقف کنیم.

وی گفت، البته، این توقف همکاری همیشگی نیست اما، ما باید شاهد قدم های مهم از سوی روسیه در رابطه با جدی بودن آنها نسبت به تعهداتش هستیم.

کربی در رابطه با سخنان رئیس جمهوری ترکیه مبنی بر شرکت این کشور در عملیات پس گرفتن موصل گفت، همسایگان عراق باید به استقلال و حاکمیت ارضی این کشور احترام بگذارند. نیروهای ترکیه مستقر در عراق بخشی از ائتلاف بین المللی نیستند. وضعیت بشیقه باید از سوی دولت های عراق و ترکیه حل و فصل شود. گفت وگوی مداوم بین عراق و ترکیه که می تواند باعث حل و فصل سریع این مساله شود، چیزی است که ما از آن حمایت می کنیم. ما از دو کشور می خواهیم بر دشمن مشترک خود یا دشمن مشترک ما، یا همان داعش، تمرکز کنند.


به گفته وی، بازپس گیری موصل یک عملیات، یک طرح و راهبرد عراقی است. نیروهای آمریکایی مانند گذشته از نیروهای امنیتی عراق حمایت می کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
محمدد
-
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۱
۰
۰
عجب احمق هایی بر آمریكا حكومت می كنند.
بهروزرجبی
-
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۱
۰
۰
.مرگ بر آمریكا كه بوبی از انسانیت و اخلاق نبرده وبی شرمانه ازتروریست های آدم خوار وسران شیطان صفت وجنایتكار عربستان حمایت می كند.

نیازمندی ها