گفت و گوی جام جم آنلاین با بنیانگذار سازمان میراث فرهنگی

در جذب توریست مذهبی موفق نبوده ایم/ لزوم استفاده از ظرفیت محرم

دکتر مهدی حجت از بنیانگذاران سازمان میراث فرهنگی کشور با اشاره به اینکه در ایران ظرفیت های بسیار خوبی برای جذب گردشگر وجود دارد گفت:یکی از این ظرفیت ها مراسم مذهبی و دینی است که علاقمندان خاص خود را دارد بسیاری از افرادی که به دیدن مراسم مذهبی چه در مذهب تشیع و چه در سایر مذاهب علاقمند هستند هرساله تمام تلاش خود را برای حضور در این مراسم بکار می گیرند.مانند مراسم عزاداری عاشورای حسینی که یکی از ظرفیت های فوق العاده در این زمینه است.
کد خبر: ۹۵۴۸۳۳
در جذب توریست مذهبی موفق نبوده ایم/ لزوم استفاده از ظرفیت محرم

حجت در گفت وگو با جام جم آنلاین افزود:باوجود اینکه مراسم عزاداری ایام محرم ظرفیت بسیار فوق العاده ای در زمینه جذب گردشگر محسوب می شود ولی تاکنون از آن بدرستی استفاده نشده و نیازمند اصلاحات است.

مدیر موسسه ایکوموس با اشاره به اینکه ما مراسم بسیار زیبا وفوق العاده ای در شهرستان ها در ایام محرم داریم گفت:چنانچه این مراسم درست به نمایش گذاشته شود نقش موثری در معرفی مذهب وفرهنگ تشیع به دنیا خواهد داشت.

وی نگاه دولت را در خصوص جذب توریست در ایام محرم اقتصادی دانست و افزود: این نگاه دولت از دیگاه من چندان درست نیست چراکه مراسم سوگواری شهادت امام حسین به قدری با ارزش و بی بدیل است که در طول سده ها و با گذشت زمان نیز نه تنها به فراموشی نرفته بلکه بر زیبایی و عظمتش نیز افزوده شده است.لذا از این ظرفیت می توان برای تربیت جوانان و نشان دادن چهره ایران به جهان بدرستی استفاده کرد.

این کارشناس فرهنگی برای روشن شدن موضع به این مثال پرداخت:اگر ما یک سفره معقول و پربرکتی پهن کنیم مسلما از اقصی نقاط دنیا دور آن جمع خواهند شد منتها اگر این سفره بی برکت و خالی باشد هرچقدر هم اصرار وخواهش کنیم کسی دور آن نخواهد نشست .درحالیکه اگر ما بخواهیم به صورت پایدار توریسم مذهبی داشته باشیم باید سرمایه گذاری کنیم.و نگاه کاسبکارانه نداشته باشیم چراکه نگاه کاسبکارانه برای جذب توریست کار چندان پایداری نیست و نخواهد بود .

وی امنیت کشور را یکی از ظرفیت های خوب برای جذب توریست توصیف کرد و افزود:امنیتی که در ایران است در هیچ یک از کشورهای منطقه نیست ولی از ان درست استفاده نمی کنیم.

این کارشناس میراث فرهنگی معتقد است : توریستی که برای مشاهده مراسم عزاداری به ایران می آید درواقع به مباحث ارزشی علاقمند است می خواهد بداند معنای این مراسمی که برگزار می شود چیست ؟از کجا آمده است ؟و چرا این کارها را انجام می دهند ؟ لذا به هتل و فرودگاه چندان اهمیتی نمی دهد.لذاباید نگاه مان به توریسم در این ایام نگاهی معنوی وفرهنگی باشد وقتی چنین نگاهی داشته باشیم آن وقت به غذای درون سفره وکیفیت آن و نه تقویت لوازم و اسباب سفره توجه می کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها