اختصاصی جام جم آنلاین

هیلاری هفت تیر به کمر بست + عکس

اختصاصی جام جم آنلاین

اوباما : کلمات کافی نیست

در سال 2008 میلادی انتخاب نخستین رئیس جمهور سیاهپوست در ایالات متحده آمریکا امیدهای بسیاری را برانگیخت. هشت سال بعد، به نظر می رسد که شکاف در جامعه آمریکا بیش از همیشه است. با این حال، مدتی بیش از یک ماه و اندی به انتخاباتی مانده است که دو نامزد که نامحبوب ترین کاندیداهای تاریخ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هستند با هم رقابت خواهند کرد. بنابراین، باراک اوباما در یاد بسیاری از مردم یک رئیس جمهور الگو باقی خواهد ماند.
کد خبر: ۹۵۰۷۸۲
اوباما : کلمات کافی نیست

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از کوریه انترناسیونال، باید سخنرانی های باراک اوباما نامزد ریاست جمهوری آمریکا در جریان مبارزات انتخاباتی اش در سال 2008 را دوباره خواند. جمله معروف او « آری ما می توانیم » توانایی اش در زنده کردن آرزوهای مردم آمریکا و انرژی باورنکردنی اش برای متحد کردن را نشان داد. « ما، مردم، در حال تشکیل یک اتحاد به مراتب کاملتر هستیم » : با این جمله نقل شده از قانون اساسی 1787 میلادی بود که رئیس جمهور آینده در 18 مارس 2008 در شهر فیلادلفیا سخنرانی مشهورش « نژاد در آمریکا » را آغاز کرد. افسوس! هشت سال بعد، کمال یک ایده آل فراموش شده است که در شکاف های جامعه آمریکایی دفن شده است.

دو دوره ریاست جمهوری اوباما برای درمان جراحات و خاموش کردن خشم شکست خوردگان رویای آمریکایی کافی نبود. بدون تردید باراک اوباما می تواند با گردن افراشته و به جا گذاشتن عملکردی تحسین برانگیز کاخ سفید را ترک کند. وضعیت کشور به طور غیر قابل انکاری به مراتب مطلوب تر از سال 2008 میلادی است.

با این حال، سه نکته برعملکرد خوبش تاثیری منفی گذاشته اند.

در زمینه عملکرد خارجی، بی تفاوتی کاخ سفید در مواجهه با فاجعه سوریه یک اشتباه اخلاقی بود. با این که باراک اوباما در سال 2009 هنگام دریافت جایزه صلح نوبل گفته بود: انفعال ، وجدان ما را شکافته و مدتی بعد می تواند منجر به یک دخالت نظامی به مراتب پر هزینه تر شود.

دومین نکته منفی در عملکرد اوباما ، مساله نژادی است. به گفته انستیتوی نظرسنجی راسموسن، 60 درصد رای دهندگان عقیده دارند که وضعیت روابط نژادی در 8 سال گذشته رو به وخامت گذاشته است. تصاویر هر روزه زنجیره شورش های نژادی از فرگوسن تا شارلوت مدارک مستند این وخامت است.

در نهایت،‌ غیر ممکن است که رئیس جمهور را از هرگونه مسئولیتی در موج فراگیر پوپولیستی ( عوام فریبی ) که دموکراسی آمریکایی را ویران می کند، مبرا دانست. با این حال، نامزد ریاست جمهوری 2008 در آن زمان موجب نگرانی و بی قراری بخشی از جامعه سفیدپوست شده بود. اوباما در یک دوره رکود اقتصادی و رقابت جهانی گفته بود: آنها برای آینده شان نگران هستند و احساس می کنند رویاهایشان بر باد می رود.

کلمات درست بودند اما عملی به دنبال نداشتند. پیروزی دونالد ترامپ در 8 نوامبر بدون شک به منزله شکست هیلاری کلینتون است ؛ و همین طور ناکامی باراک اوباما. با این حال، هنوز می توان از به وقوع پیوستن این سناریو اجتناب کرد.

سرمقاله کوریه انترناسیونال: اریک شول

مترجم: بهرام افتخاری / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها