رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی مازندران گفت: 90 هزار بیمه شده ساختمانی این استان با اجرای طرح راستی آزمایی حذف شده اند.
کد خبر: ۹۴۹۹۷۷
راستی آزمایی ساختمان‌سازان

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از ایرنا، سیدهادی ساداتی در گفت و گو با خبرنگاران در قائمشهر افزود: این تعداد افرادی بودند که در مشاغل دیگر فعالیت داشتند ولی از بیمه ساختمانی استفاده می کردند.

وی علت برخورداری این افراد از بیمه ساختمانی را نبود تعامل مناسب میان انجمن صنفی کارگری و تامین اجتماعی و بی توجهی به ضوابط قانونی هنگام ثبت نام متقاضیان بیمه ساختمانی دانست.

ساداتی گفت: براساس قانون، کارگران ساختمانی با دریافت کارت مهارت فنی از سازمان فنی و حرفه ای در یکی از شاخه های مشاغل ساختمانی و ارائه آن به تامین اجتماعی می توانند از این بیمه برخوردار شوند، اما در عمل تعداد زیادی از شعب تامین اجتماعی بدون اهمیت به مصوبات دولت و مجلس اقدام به بیمه و احراز صلاحیت بیمه شدگان کرده اند که نتیجه آن ورود 90 هزار بیمه شده غیرساختمانی در بخش ساختمان بوده است.

وی خواستار جایگزینی کارگران ساختمانی واقعی به جای افراد حذف شده از سوی تامین اجتماعی با همکاری انجمن صنفی کارگری شد.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی مازندران آمار کارگران ساختمانی مازندران را بیش از 50 هزار تن اعلام کرد و گفت که از این تعداد 20 هزار تن در انتظار بیمه شدن هستند.

وی افزود: تاکنون در استان مازندران به 18 هزار تن از کارگران ساختمانی آموزش های ایمنی حین کار داده شده است تا امنیت آنان هنگام کار فراهم شود.

ساداتی آموزش دیگر کارگران ساختمانی را نیازمند همکاری تامین اجتماعی دانست و گفت: پس از مشخص شدن کارگران واقعی ساختمانی، افراد مورد نظر پس از گذراندن آموزش های ایمنی حین کار به امور بیمه معرفی خواهند شد.

قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی آبان سال 86 در مجلس تصویب و 2 سال بعد به اجرا گذاشته شد.

این قانون تمامی کارگران ساختمانی را زیر پوشش کامل بیمه های اجتماعی قرار می دهد و حق بیمه آن هم از اخذ درصدی از عوارض صدور پروانه ساخت (حق بیمه سهم کارفرما) توسط شهرداری‌ها تامین می‌شود.

کارگر ساختمانی زیر پوشش بیمه هم با دریافت کارت مهارت فنی از سازمان فنی و حرفه ای در یکی از شاخه های مشاغل ساختمانی و ارائه آن به شعب تامین اجتماعی و پرداخت حق بیمه 7 درصدی سهم خویش، می تواند مشمول خدمات بیمه ای شود.

قبل از این مصوبه، کارگران ساختمانی تحت پوشش قانون بیمه اجباری مصوب سال 52 بودند و تامین اجتماعی آنان را به ازای حق بیمه ای که از کارفرمایان دریافت می کرد، در برابر حوادث ناشی از کار تحت پوشش حمایت های درمانی و بیمه ای قرار می داد، اما مزایایی مانند بازنشستگی شامل حال آنان نمی شد.

آرماتوربند، اسکلت‌ساز، لوله کش و نصاب وسایل بهداشتی، نقشه بردار، در و پنجره ساز پروفیل، بتن ساز و بتن ریز، بنای سفت کار، عایق کار رطوبتی و آسفالت کار ابنیه، گچ کار، سنگ کار، قالب بند و کفراژبند، لوله کش گاز خانگی و تجاری، نگهداری بتن، کاشی کار، برق کار و نقاش ساختمان برابر این قانون کارگران ساختمانی به شمار می روند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها