پاییز سال 1390 بود که سفارت انگلیس در خیابان فردوسی تهران در پی تداوم سیاستهای خصمانه ومداخله جویانه لندن مورد خشم برخی از افراد معترض قرار گرفت و لحظاتی به تصرف در آمد. پس از این ماجرا بود که دولت بریتانیا به تعطیلی سفارتخانه متبوع خود در تهران مبادرت نمود. اما از اول شهریورماه 1394با بهبود نسبی روابط تهران – لندن، طرف غربی تصمیم به بازگشایی دوباره سفارت خود در منطقه مرکزی تهران گرفت.
کد خبر: ۹۴۹۴۸۴
اقدام سفارت انگلیس در نصب دوربین غیر قانونی است / سئوال از وزیران خارجه و اطلاعات

اما هنوز مدتی از این بازگشایی نگذشته بود که بازهم سفارتخانه پیر چهارراه استانبول خبر سازشد.حال در چند روز اخیر در اطراف سفارتخانه این کشور در خیابان فردوسی دوربین‌های مدار بسته نصب شده‌اند. دوربین‌هایی که معلوم نیست به چه دلیل در حریم خیابان‌های اطراف سفارت توسط مأموران امنیتی انگلیس نصب شده است.

اقدامی که شاید بی‌ارتباط با حضور سفیر جدید دولت بریتانیا در تهران نیست. سخن از «نیکلاس هاپتون» سفیر جدید انگلستان در تهران است که 15 شهریور امسال رونوشت استوارنامه خود را تقدیم آقای محمدجواد ظریف کرد.

وی در دولت انگلیس عهده‌دار مسوولیت‌هایی در ارتباط با امور امنیت ملی بوده و به عنوان سفیر کشورش در دوحه (قطر) و در یمن فعالیت کرده است.

اما در همین ارتباط، "جواد کریمی قدوسی" عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا نصب دوربین‎های مدار بسته در محیط بیرونی سفارت انگلستان با مجوز از تهران صورت گرفته است یا خیر به جام جم آنلاین گفت: براساس پروتکل‎هایی که در روابط بین کشورها موجود است؛ طبق عرف بین‎الملل یا قاعده بین‎المللی در خصوص تأسیس نمایندگی‎های سیاسی کشوری در کشور دیگر، چارچوب امنیتی کشور میهمان در ساز و کارهای امنیتی کشور پذیرنده تعریف می‎شود.

وی در ادامه افزود: لذا در مورد موضوع سفارتها باید گفت، محیط بیرون از دیوار یک سفارتخانه، جز حریم حاکمیت ملی کشور میزبان محسوب می‎شود. بطور کلی دولتها مسئولیت امنیت فضای ورودی این مراکز سیاسی را بر اساس معاهدات بین المللی بر عهده می گیرند.

قدوسی با اشاره به اینکه اگر دولتی احساس کند که مرکز سیاسی متبوعش نیازمند حراست و حفاظت است می تواند نسبت به تأمین امنیت آن از پلیس دیپلماتیک کشور مقصد تقاضای همکاری کند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نصب دوربین در محوطه خارج از سفارت انگلیس را قطعا مغایر با شئونات دیپلماتیک می داند و در مورد مجاز بودن این عمل خاطر نشان کرد: این اقدام سفارتخانه لندن فاقد مجوزهای لازم بوده وکاملا غیر قانونی است. چرا که از داخل سفارتخانه آنها امکان رصد هر نوع تحرک و رفت وآمدی را دارند و علاوه بر این برخی نقاط را هم می توانند زیر نظر بگیرند که این نوعی ناامنی را برای کشور فراهم می آورد.

قدوسی با اشاره بر واکنش کمیسیون امنیت ملی مجلس نسبت به اقدام اخیر لندن در پایان تأکید کرد: قرار است که این اقدام از مجاری قانونی خود پیگیری شود و طی هفته آینده اعضای کمیسیون با طرح سؤال از وزیر کشور و نیز وزیر اطلاعات در صحن کمیسیون امنیت ملی مجلس به این موضوع خواهد پرداخت.

محمدرضاشجاعیان- جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۰
حسن
-
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
۰
۰
بابا بیخیال شین بقالیهاهم دوربین دارن مگر میشه سفارت به اون بزرگی دوربین نداشته باشه .دوباره شروع شد؟
روح الله
-
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
از روباه طرفداری خیلی حال میده نه
كاربر
-
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
بله درسته اما این مسئله برای سایر سفارت خانه ها در ایران و همچنین سفارت ما در لندن هم لحاظ شده ؟
بی طرف
-
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
۰
۰
هر چند وقت یكبار میریزن یه سفارتخونه رو ویرون میكنن و میگن كی بود من نبودم! امنیت كجا بود اون موقع؟ یك مورد حمله به سفارت در كشورهای دیگر علیه ایران مورد نداریم. همین اقدامات باعث شده ارزش پاسپورت ایران بشدت در حد افغانستانم نباشه!!
روح الله
-
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
چقدر ساده تشریف داری
ایران
-
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
معلومه بی طرف نیستی
من با حرف شما صد در صد موافقم و اصلا نباید به هیچ سفارتی حتی آمریكا تعدی كرد
اما اینكه می فرمایید هیچ حمله ای به سفارت های ما نشده احتمالا ناشی از كمبود اطلاعات شماست اشكال هم ندارد
یك بررسی كنید چند حمله در كشورهای اروپایی داشتیم در همین سال های اخیر به منجر به خسارت هم شده اما بی سر و صدا و از روی ناتوانی جرات پیگیری هم نداشتیم و البته هم یكی از مهمترین اونها حمله به سفارت ما در انگلیس و اون ماجرای گروگانگیری و كشته شدن گروگانگیران در حالی كه تسلیم شده بودند و ... متاسفانه هر دو جناح تندرو دارن تندروی انها تسخیر سفارت دیگران و تندروی امثال شما باور نداشتن و اهمیت ندادن به حملات به سفارت خانه های ایران
دبیر
-
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
۰
۰
لانه جاسوسی شماره دو /شما فكر كنید مثلا خبر'زاری ایران تو نیویورك تو محوطه بیرونیش دوربین كار بذاره یعنی كاخ سفید با تانك از روش رد میشه
روح الله
-
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
۰
۰
وقتی روباه بر میگردد همه حواسها باید جمع باشد خصلت روباه نیرنگ است ساده لوحا اول طعمه میشوند باید در برابر روباه گرگ باشی تا رودست نخوری
امید
-
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
۰
۰
اگر این مورد برای سایر سفارتخانه ها در كشورهای دیگه مصداق داره كه خب قانونیه ولی اگر اینجوری نیست دوربینها به زودی جمع میشن نگران نباشید مملكت مسئول داره نیاز به خبرسازی نیست...
كسرا
-
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
۰
۰
كسانی كه به سفارتخانه ها حمله میكنند نظر شخصی خود را به كلیه ملت ایران تحمیل میكنند این كار اشتباهه چون چوب عواقب این دست كارها رو كل مردم میخورن نه فقط اون عده

نیازمندی ها