محمد مرندی کارشناس بین الملل در گفت وگو با جام جم آنلاین:

تشکیل ائتلاف علیه ایران برای ترامپ سخت تر از کلینتون است

مدت زمان زیادی به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی نمانده است . درحالیکه کاندیداهای دو حزب دمکرات وجمهوریخواه تمام تلاش خود را برای کسب بیشترین آرا بکار می برند ولی می بینیم در این روزهای پایانی شرایط در حال تغییر است و هیلاری کلینتون که در ظاهر توانسته بود حمایت های بسیاری را از آن خود کند به ناگاه در وضعیت جسمی نامناسبی قرار می گیرد به طوریکه در یکی دو روز اخیر رسانه ها از احتمال کناره گیری وی از رقابت های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به علت بیماری و تعیین نامزدهای جایگزین وی خبر می دهند.
کد خبر: ۹۴۵۲۳۱
تشکیل ائتلاف علیه ایران برای ترامپ سخت تر از کلینتون است

دکتر سید محمد مرندی دانشیار دانشگاه تهران و کارشناس بین الملل در امور آمریکا در گفت وگو با جام جم آنلاین با اشاره به اینکه هنوز اطلاعات موثقی در خصوص بیماری هیلاری کلینتون و احتمال کناره گیری وی از کاندیداتوری ریاست جمهوری آمریکا وجود ندارد گفت: البته چنانچه اطلاعات جدید و موثقی در این خصوص دریافت شود مسلما حزب تصمیمات جدیدی اتخاذ خواهد کرد البته این امر کلی است و مربوط به هر دوحزب است یعنی هریک از کاندیداهای دو حزب بنا به دلایلی کنار روند حزب مجبور است جلسه ای تشکیل دهد ویکی دیگر از کاندیداهای سرشناس و شناخته شده خودرا معرفی کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که از میان این دو کاندیدا کدامیک با سیاست های ایران همسویی بیشتری خواهد داشت گفت:هر دو کاندیدا متعلق به حاکمیت امریکا هستند و حاکمیت آمریکا نیز چندان روابط و مناسبات خوبی با ایران ندارد.حتی اوباما که تصور برخی بر این است که رابطه بهتری با ایران دارد ولی اگر کمی دقت کنیم می بینیم که در زمان او بود که تحریم ها علیه ایران شدت بیشتری یافت و گروه های تروریستی نظیر داعش والقاعده با حمایت او رشد کرده اند.به طوریکه بر اساس اعتراف ژنرال مایکل فیلین مسئول سابقه اطلاعات دفاعی پنتاگون ، حمایت های اوباما بوده که سبب تقویت داعش والقاعده در سوریه وعراق شده است.

به گفته مرندی ، فقط ترامپ ممکن است از یک امتیاز بیشتری نسبت به کلینتون برای ایران برخوردار باشد آن هم از آن جهت که ترامپ شاید بیشتر درگیر مسائل داخلی آمریکا شود واز سوی دیگر هم چون در میان بسیاری از سران دیگر کشورها محبوبیتی ندارد شاید برایش سخت تر باشد که بتواند از طریق ائتلاف با آنان علیه ایران یا کشورها دیگرمنطقه اقدام خاصی انجام دهد.

وی معتقد است سیاست های دو حزب در مورد ایران تقریبا یکی است هیلاری کلینتون همواره کینه عمیقی در مورد ایران داشته است و صحبت های ترامپ نیز در مورد ایران هیچگاه مثبت وخوشایند نبوده است فقط تفاوت معنادارترامپ با کلینتون در این است که ترامپ به واسطه سخنان تند و بی ادبانه خود شاید طرفداران چندانی در میان سران دیگر کشورها برای ایجاد ائتلاف علیه کشورهایی چون ایران ،روسیه و چین نداشته باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا افراد قدرتمندتری وارد عرصه رقابت انتخابات آمریکا نشده اند آیا به جز این دو نفر کاندیدای مناسب تری وجود نداشته است یا اینکه بازی های سیاسی احزاب چنین انتخابی را رقم زده است گفت: به قول نوام چامسکی امریکا عملا یک کشور تک حزبی است با دو جناح مختلف.بنابراین مردم آمریکا قدرت انتخاب چندانی ندارند.ودر سالهای اخیر نیز این شرایط بدتر شده است.از این روست که می بینیم در حزب دمکرات هرنوع تبانی انجام شد تا سندرز کنار رود وکلینتون انتخاب شود. از این روست که گفته می شود در حاکمیت آمریکا مردم قدرت انتخاب چندانی ندارند.و اصولا اغلب حدود 50درصد مردم آن در انتخابات شرکت می کنند.

وی در برابر این پرسش که احتمال پیروزی کدامیک بیشتر است افزود :اغلب رسانه ها طرفدار کلینتون هستند ولی با توجه به صحبت های اخیر وی علیه طرفداران ترامپ و بحث هایی که در باره سلامتی اش مطرح است پیش بینی نتیجه چندان آسان نیست .

سها روحانی -جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۴
مینو
-
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
۰
۰
هیلاری ................. پاركینسونی بیماری قلبی داره تا یكساله دیگه بیشتر زنده نیست نمیدونم چه فكری كرده با خودش ................................... بره بمیره
روح الله
-
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
۰
۰
چه الان چه فردا/ همه با هم مرگ بر امریكا
رضا
-
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
۰
۰
پیشبینی من این است كه كلینتون به علت مشكلات سلامتی و ترامپ بخاطر مشكل روانی كنار خواهند رفت , و كاندیدای ناشناخته سوم همه را غافلگیر خواهد كرد.
محسن
-
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
بله دقیقا همینطوریه .

نیازمندی ها