شهدا؛ آبروی کوچه‌های شهر

بی‌محابا می‌گذشتند از خط مقدم می‌گذشتند و یکی یکی آسمانی می‌شدند، یکی یکی پل می‌زدند از زمین‌های خاکی هویزه، خرمشهر، دزفول، سوسنگرد و... تا بهشت. حالا 28 سال هم که از آن روزها گذشته باشد، صفحات تقویم پشت سرهم که ورق خورده باشد، یاد شهدای دفاع مقدس از خاطر مردم پاک نمی‌شود.
کد خبر: ۹۴۴۰۶۹
شهدا؛ آبروی کوچه‌های شهر

شهدایی که در این سال‌ها اسمشان زینت بخش نام معابر و خیابان‌ها بوده است، مردان بی‌ادعایی که در گیرودار زندگی‌های پرهیاهوی امروزی آمده‌اند و شده‌اند آبروی کوچه‌ها؛ شده‌اند افتخار محله‌ها.

شهدایی که حالا علاوه بر نام، تصویرشان هم روی دیوار برخی کوچه‌ها نصب شده؛ مردانی که کهف وار بعد از سال‌ها، برگشته‌اند و با نگاه‌های نافذ و مهربانشان چشم دوخته‌اند به ما که صبح‌ها با عجله خانه‌هایمان را به بهانه درس و کار و... ترک می‌کنیم و شب‌ها خسته و سرگردان به خانه برمی‌گردیم.

آمده‌اند که بگویند امنیت و آرامش این روزهای وطنمان را مدیون خون آنها و همرزمان شهیدشان هستیم.

این طرح ارزشمند با این‌که مدتی است در شهرهای مختلف کشور در حال اجراست، اما هنوز فراگیر نشده و ضرورت اجرایش را می‌توان از زبان خیلی‌ها شنید.

شیوه اجرای طرح این‌طور است که در آن سعی می‌شود یاد و خاطره شهدا زنده شود. به عنوان مثال، در شهرستان‌ها مردم محله مقابل در خانه خانواده یک شهید جمع می‌شوند و به احترام اهالی خانه محفلی برپا می‌کنند اما مهم‌ترین بخش این طرح در تهران و شهرستان‌ها نامگذاری کوچه‌ها به نام شهدا و استفاده از تصاویر شهدا در کوچه‌ها و محلات کنار نامشان برای بهتر شناساندن آنها به مردم است.

به گزارش جام جم آنلاین ، احمد بیگدلی، دبیر اول فراکسیون شاهد مجلس شورای اسلامی، اولین مسئولی است که بر ضرورت اجرای طرح آبروی کوچه‌ها در تمام شهرهای کشور تاکید می‌کند و به ما می‌گوید: شهدای عزیز دوران دفاع مقدس افتخار این ملت هستند و خاطره این عزیزان هرگز از یاد ملت همیشه در صحنه ایران نخواهد رفت. بر همین اساس، اجرای طرح‌هایی مانند طرح آبروی کوچه‌ها، ارج نهادن به مقام شامخ افرادی است که از جانشان گذشتند تا انقلاب اسلامی‌پا برجا بماند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی‌ادامه می‌دهد: یکی از ضرورت‌های اجرای این طرح، فراگیر شدن آن در تمام نقاط کشور است، ‌بخصوص در پایتخت و شهرهای بزرگ، چرا که فراگیر شدن این طرح، تاثیر بسزایی در اشاعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت خواهد داشت. بویژه در ذهن نوجوان‌ها و جوان‌های نسل جدید که از دوران دفاع مقدس اطلاعات خوبی ندارند، دیدن تصاویر شهدایی که سال‌هاست کوچه‌ها را به نامشان می‌شناسند، علامت سوال ایجاد می‌شود و اگر به این سوال‌ها خوب پاسخ داده شود، می‌توان امیدوار بود که آنها پا جای پای همین عزیزان شهید بگذارند.

دبیر اول فراکسیون شاهد و ایثارگران مجلس در توضیح این طرح می‌افزاید: قاعده بر این است که تصویر شهدا، تاریخ ولادت، تاریخ شهادت و محل شهادت بعلاوه جمله تاثیرگذاری از بزرگان درباره شهادت در این تابلوها نوشته شود و به‌این‌وسیله به هدف اصلی که از ابتدا موردنظر بوده، یعنی زنده نگه‌داشتن نام و یاد شهدا، نزدیک‌تر شویم و این اتفاق تنها زمانی رخ می‌دهد که بدانیم آنها چرا رفتند؟ چرا دفاع کردند؟ چرا از جانشان گذشتند؟

بیگدلی از پیگیری ضرورت اجرای طرح آبروی کوچه‌ها در سطح شهرها بخصوص تهران بزرگ خبر می‌دهد و می‌گوید: از آنجا که تمامی‌مسائل مربوط به خانواده‌های شهدا جزو مسائل فراکسیون شاهد است، این فراکسیون می‌تواند از مبادی قانونی به مباحثی که در این زمینه وجود دارد از جمله پیگیری اجرای سراسری این طرح ورود پیدا کند و امیدوارم که این موضوع هرچه زودتر در فراکسیون مطرح شود و به نتیجه برسد.

نامی‌که بر کوچه‌ها نشسته یک نام ساده نیست

در همین ارتباط مجتبی شاکری، رئیس کمیسیون نامگذاری شورای اسلامی‌شهر تهران نیز به جام‌جم می‌گوید: با توجه به این‌که نام شهدا برای همیشه در تاریخ کشورمان جاودانه خواهد ماند، شورای نامگذاری در تمام مناطق شهرداری شهر تهران با هدف نامگذاری کوچه‌ها و معابر به نام شهدا تشکیل شده و فعال است. در همین زمینه طرح آبروی کوچه‌ها هم با هدف هویت سازی برای نامی‌که بر سردر کوچه‌هایمان نشسته، انجام می‌شود؛ این‌ طورکه این کوچه‌ها فقط به یک نام ساده ختم نمی‌شوند. پشت سر این نام هزاران دلیل و برهان وجود دارد. اجرای این طرح هم از چند جهت ضرورت دارد، ‌اول به خاطر حرمتی است که برای شهدای دفاع مقدس و خانواده‌هایشان قائل هستیم و دوم به‌دلیل ترویج فرهنگ شهادت. البته با این‌که می‌بینیم در برخی منطقه‌ها این طرح بخوبی اجرا شده اما در برخی نقاط هم متاسفانه توجه زیادی به این طرح صورت نگرفته و به عبارتی شهدا در برخی کوچه‌ها غریبند درحالی که هنوز خانواده‌هایشان بعد از سال‌ها ساکن این کوچه‌ها هستند.

این عضو شورای شهر تهران همین جا از شهروندان می‌خواهد که اگر کوچه‌ای را دیدند که هنوز طرح آبروی کوچه‌ها در آن اجرا نشده یا تصویری را دیدند که احتیاج به ترمیم داشت با سامانه 137 تماس بگیرند، چراکه به گفته شاکری، شهرداری موظف است در این مورد به خواسته‌های شهروندان رسیدگی کند؛ وظیفه‌ای که رئیس کمیسیون نامگذاری شورای اسلامی‌شهر تهران به آن اشاره می‌کند در برخی مناطق شهر بخوبی اجرا شده و در برخی منطقه‌ها مورد بی‌مهری و کم توجهی قرار گرفته است. موضوعی که بر ضرورت توجه جدی مسئولان شهر در مناطق مختلف دلالت می‌کند.

شاکری البته در حالی این توصیه‌ها را به شهروندان می‌کند که شهرداری تهران بخش معینی برای رسیدگی به این امور ندارد و در هر منطقه، اداره زیباسازی مسئولیت اجرای طرح را به عهده دارد و به همین دلیل هم اجرای طرح در همه محله‌های تهران یکی نیست و برخی مناطق از برخی دیگر فعال تر هستند. از سوی دیگر در شهرستان‌ها نیز این طرح بیشتر به شکل خودجوش و مردمی‌اجرا می‌شود و متولی معینی که پیگیرانه و مصرانه آن را دنبال کند، وجود ندارد.

مبارزه با جنگ نرم با توسل به شهدا

فقط کافی است سرتان را بالا بگیرید و در مسیرتان از خانه تا دانشگاه، از محل کار تا خانه یا بانک و ... به عنوانی نگاه کنید که بر پیشانی کوچه‌ها وخیابان‌ها نشسته است؛ یادگاری از حدود 200 هزار شهید جاودان که برای رفتن بهانه نیاوردند.

سرهنگ حسن رسولی‌منفرد، معاون سابق ادبیات و انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یکی از همرزمان همان شهداست. مرد روزهای جنگ که حالا در کسوت کارشناس و پژوهشگر دفاع مقدس به ما می‌گوید: نامگذاری معابر، خیابان‌ها و میادین شهرهای مختلف کشور در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نقش موثری دارد. بخصوص با توجه به این‌که دشمنان اسلام، این روزها جنگ نرم را راه‌اندازی کردند، مطمئنا با توسل به نام شهدا و یاد کردن از آنها می‌توان توطئه‌های آنها را خنثی کرد.

رسولی درباره ضرورت اجرای طرح آبروی کوچه‌ها می‌گوید: این حرکت جز بار فرهنگی برای خانواده‌های شهدا هم یک نوع دلگرمی، قوت قلب و حرکت در جهت تکریم آنهاست.

مینا مولایی - جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها