بعد از این که دستور تشکیل سازمان بسیج سازندگی از سوی رهبر معظم انقلاب در سال 79 صادر شد نیروی مقاومت بسیج نیز با سازماندهی اقشار مختلف به صورت تخصصی و عمومی شروع به کارکرد و وارد حوزه‌های محرومیت‌زدایی و خدمت‌رسانی شد. البته با وجود مشارکت همه اقشار و گروه‌ها در این حرکت، گلِ اردوهای جهادی ما بخش دانشجویی شد و به عنوان نوک پیکان و پیشقراول حرکت‌های جهادی شروع به کار کرد.
کد خبر: ۹۳۳۶۲۳
چگونه یک جهادگر شوم

در اردوهای جهادی همه اقشار می‌توانند مشارکت کنند و برای زدودن فقر و محرومیت از چهره کشور عزیزمان در حد توان خود اقدام کنند که ما برای بسترسازی این موضوع از همان ابتدا شرط عضویت در بسیج را برداشتیم تا راه ورود برای همگان باز باشد. به این ترتیب اکنون آحاد ملت در حوزه‌های اقتصاد مقاومتی، پزشکی، دامپزشکی، فنی و حرفه‌ای، عمرانی و فرهنگی به هموطنان محروم خدمات‌رسانی می‌کنند.

برای ورود به اردوهای جهادی نیز فقط کافی است به سایت جهادگران یا سازمان بسیج سازندگی مراجعه و نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند. پس از ثبت درخواست نیز از سوی بسیج با این افراد تماس گرفته می‌شود و افراد بنابر تخصص یا علاقه‌شان درقالب اردوهای تخصصی یا عمومی سازماندهی می‌شوند.

همه کسانی که به اردوهای جهادی اعزام می‌شوند در چند قالب آموزش می‌بینند، یکی آمادگی‌های قبل از اعزام، دوم موارد مدنظر حین اعزام و سوم آموزش‌های بعد از اعزام. در این رابطه محتواهای زیادی نیز با موضوع توانمندسازی حرکت‌های جهادی، اصول مدیریت حرکت‌های جهادی، آسیب‌شناسی اردوهای جهادی از نمای پیام‌رسانی فرهنگی و محرومیت‌زدایی و شناسایی گروه‌های جهادی تولید شده که نیاز مسئولان گروه‌های جهادی و اعضای گروه‌ها را مرتفع می‌کند.

هم‌اکنون در کشور 3500 گروه جهادی شناسنامه‌دار فعالیت می‌کنند که جدا از گروه‌های جهادی هستند که وابسته به سازمان‌های مردم نهاد و موسسات مختلفند. همچنین اردوهای جهادی به صورت یک روزه، سه روزه، هفت روزه، ده روزه و بیشتر برپا می‌شوند که برخلاف گذشته که فقط درتابستان و نوروز برقرار بودند،‌ همه فصلی هستند. برنامه ما برای سال 95 نیز این است که یک میلیون و 200 هزار نفر را در قالب اردوهای جهادی به مناطق محروم اعزام کنیم.

متاسفانه بیشتر افرادی که با مجموعه ما آشنایی ندارند فکر می‌کنند کار اصلی اردوهای جهادی، محرومیت‌زدایی و خدمت‌رسانی است در حالی که این امر از وظایف اصلی دولت است و بسیج سازندگی با تکیه بر نیروی مردمی فقط به دولت کمک می‌کند. بی‌شک اردوی جهادی و فایده‌ای که این حرکت برای جامعه دارد به بهترین شکل در فرمایشات ‌رهبرمعظم انقلاب در دیدار جمعی از نخبگان بازتاب پیدا کرده، آنجا که ایشان فایده حضور در اردوهای جهادی را به سه دسته تقسیم کردند.

نخستین فایده‌ای که ما نیز به دنبالش هستیم بحث تقویت اعتماد به نفس، تقویت روحیه ایثارگری و خودسازی بچه‌هاست. دومین نکته آشنایی اقشار مختلف با واقعیات جامعه و کسب تجربه است همان گونه که حضرت آقا خطاب به نخبگان چند تذکر دادند و گفتند حس تافته جدابافته بودن را از خود دور کنید، به مناطق محروم بروید و خودتان را بزرگ کنید.

سومین فایده برگزاری اردوهای جهادی نیز کمک به خدمت‌رسانی به روستاها و مناطق محروم است که در سال‌های گذشته به همت قشرهای مختلف مردم یک روز هم تعطیل نشده است.

مهدی محمدی

مسئول دبیرخانه قرارگاه مرکزی اردوهای جهادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها