رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران خبر داد:

آغاز سرشماری نفوس و مسکن از مهر ماه

دکتر عسکری در دیدار رئیس مرکز آمار ایران اعلام کرد:

همراهی کامل رسانه ملی با سرشماری عمومی سال 95

رئیس مرکز آمار ایران به همراه معاونان خود با حضور در رسانه ملی با دکتر علی عسکری رئیس سازمان صداوسیما دیدار و درخصوص راهکارهای رسانه‌ای پرداختن به سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 95 بحث و تبادل نظر کردند.
کد خبر: ۹۲۹۲۹۲
همراهی کامل رسانه ملی با سرشماری عمومی سال 95

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط‌ عمومی صداوسیما، در این نشست، دکتر علی عسکری با بیان اینکه به سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 95 باید به عنوان یک طرح ملی نگریسته شود گفت: صداوسیما آمادگی کامل دارد تا با بهره‌گیری از ظرفیت‌های خود در تحقق این طرح همراهی کند.

وی تصریح کرد: شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی ملی و استانی همراهی لازم را در آگاهی بخشی به مخاطبان خود درخصوص این طرح انجام می‌دهند تا مشارکت بیشتر مردم را در تحقق آن شاهد باشیم.

دکتر عسکری یادآور شد: هر اندازه کیفیت و صحت آماربرداری در این طرح بیشتر باشد، فرصتی برای سرمایه‌گذاری فرهنگی خواهد بود، چرا که می‌توان به تحولات جمعیتی پی برد و برای آن برنامه‌ریزی کرد.

رئیس رسانه ملی در ادامه، موفقیت همراهی صداوسیما در این طرح را منوط به تهیه پیوست رسانه‌ای طرح از طرف مرکز آمار ایران و بخش‌های برنامه‌ای و خبری صداوسیما دانست و اظهار داشت: با تهیه این پیوست می‌توان تقسیم کار مناسبی را بین همه بخش‌های پیام در تهران و استان‌ها به وجود آورد و متناسب با شرایط و فرهنگ هر منطقه به تولید و انتشار پیام پرداخت.

وی گفت: انتظار از بخش‌های خبری و برنامه‌ای سازمان در پرداختن به این موضوع، عمق بخشی به پیام‌هاست تا شاهد حضور همگانی مردم در این طرح ملی باشیم.

در این جلسه مشترک، رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به تاریخچه‌ سرشماری‌های گذشته گفت: قاعده سرشماری‌های عمومی نفوس و مسکن در ایران همانند بسیاری از کشورهای پیشرفته 10 ساله است، هر چند که به دلیل برخی اقتضائات و ضروریات، سرشماری‌ها در فاصله 5 ساله نیز انجام می‌شود.

وی یادآور شد: یکی از مولفه‌های کلیدی پیشرفت، انجام سرشماری‌های عمومی است که باید با رعایت شاخص‌های کیفیتی انجام شود و به همین دلیل ایران در موضوع آمار و سرشماری‌ها جزو کشورهای پیشرفته بوده و در منطقه نیز جزو کشورهای سرآمد محسوب می‌شود.

رئیس مرکز آمار ایران افزود: روش اجرای سرشماری‌های عمومی در کشور ما منطبق بر روش‌های علمی و مانند روش‌های موجود در کشورهای پیشرفته است.

عادل آذر درخصوص زمان برگزاری سرشماری نفوس و مسکن سال 95 گفت: این سرشماری از سوم مهر ماه سال‌جاری آغاز می‌شود و تا پایان آبان ادامه خواهد داشت.

وی چگونگی انجام آن را در دو مرحله اینترنتی و حضوری اعلام کرد و یادآور شد: از سوم تا 25 مهرماه مرحله اینترنتی سرشماری است و از 25 مهر تا 25 آبان نیز سرشماری با مراجعه حضوری پرسشگران انجام می‌شود.

رئیس مرکز آمار ایران تصریح کرد: روش سرشماری آینده روشی ترکیبی است که در آن استفاده از پرسشنامه‌های کاغذی حذف شده و با بهره‌گیری از تبلت از فایل‌های پشتیبان که به راحتی بتوان اطلاعات را وارد، پردازش و نتیجه را اعلام کرد، استفاده می‌شود.

آذر در ادامه با اشاره به درصد جمع‌آوری اینترنتی در سرشماری‌ها و به تفکیک برخی کشورها گفت: در کانادا درصد جمع‌آوری اینترنتی در سال 2006 میلادی 18.5 درصد بوده که این رقم در سال 2011 با بهره‌گیری از تبلیغات مناسب و ظرفیت رسانه‌ها 54.8 درصد افزایش داشته است.

وی افزود: این رقم برای کره جنوبی در سال 2005 عدد 0.9 درصد بوده که در سال 2010 به 47.9درصد رسیده است و این نشان می‌دهد که رسانه‌ها می‌توانند در این موضوع نقش مهمی ایفا کنند.

دکتر آذر اظهار امیدواری کرد که با بهره‌گیری‌ از ظرفیت‌ رسانه‌ها و به‌خصوص رسانه ملی، و با توجه به ضریب مناسب اینترنت در کشور، مشارکت مردم در سرشماری نفوس و مسکن سال 95 از طریق اینترنت به 35 تا 40 درصد برسد.

رئیس مرکز آمار ایران در پایان، ضمن تشکر از همراهی همه‌جانبه رسانه ملی در پوشش خبری و آگاه‌سازی مردم نسبت به فعالیت‌های مرکز آمار ایران، اظهار امیدواری کرد با اطلاع‌رسانی مناسب رسانه ملی نسبت به این طرح در بخش‌های مختلف خبری و برنامه‌های پرمخاطب در تهران و استان‌ها و به‌صورت تهیه و پخش گزارش‌های خبری،‌ پخش تیزر و زیرنویس، برنامه‌های گفت‌وگو محور و ... شاهد حضور همه‌جانبه مردم در این طرح باشیم.

در این نشست که برخی از معاونان رسانه ملی و مرکز آمار ایران نیز حضور داشتند، راهکارهای رسانه‌ای پرداختن به این موضوع مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها