• 3 0
  • 0

کشف تازه اخترشناسان بین المللی

سیاره ای که مملو از آب است

شنبه 1 خرداد 1395 ساعت 18:00
باز هم فضا و باز هم کشف هیجان انگیز دیگری، این بار اخترشناسان موفق به کشف سیاره فراخورشیدی شده اند که مقادیر زیادی آب در خود دارد.

به گزارش جام جم آنلاین ، تیمی از اخترشناسان بین المللی سیاره فراخورشیدی موسوم به «EPIC۲۱۲۵۲۱۱۶۶ b» را شناسایی کرده اند که اگرچه از حیث جرم توده با نپتون برابری می کند اما از بعد چگالی شباهت زیادی به زمین دارد.

این اخترشناسان که زیر نظر هاگ اوسبورن از دانشگاه وارویک بریتانیا فعالیت می کنند در قالب مأموریت «K۲» موفق به شناسایی این سیاره شدند.

مأموریت «K۲» توسط تلسکوپ فضایی کپلر و با هدف شناسایی سیارات قابل سکونت پیگیری می شود.

ستاره ای که این سیاره به دور آن می چرخد تنها با تفاوت یک حرف «b» یعنی «EPIC۲۱۲۵۲۱۱۶۶» شناخته می شود.

این ستاره کوتوله ۸ میلیارد سال عمر داشته و در فاصله ۳۸۰ سال نوری از ما قرار دارد.

طبق برآورد اخترشناسان، این سیاره طی ۱۴ روز به دور ستاره اش می چرخد. این سیاره ۱۸.۳ برابر زمین جرم توده دارد.

آنها تخمین می زنند که سیاره «EPIC۲۱۲۵۲۱۱۶۶ b» با چگالی ۵.۷ گرم بر سانتیمتر مکعب دارای هسته صخره ای عظیمی باشد. بخش مهمی از این هسته را «enstatite» (۷۰ درصد) و آهن (۳۰ درصد) تشکیل می دهند.

اما نکته جالب توجه درباره این سیاره به احتمال وجود آب در آن مربوط می شود به طوریکه برآورد می شود مقادیر زیادی آب در آن وجود داشته و در عین حال از اتمسفر هیدروژنی – هلیومی نیز برخوردار باشد.

منبع: مهر