• 6 0
  • 0

کنفرانس خبری داغ ناسا

۱۲۸۴ سیاره فراخورشیدی کشف شد / شناسایی ۲۱ سیاره شبیه زمین

چهارشنبه 22 اردیبهشت 1395 ساعت 12:56
در یکی از پرشورترین کنفرانسهای خبری تاریخ ناسا، امیدها برای کشف سیاراتی که بتوان در آنها زندگی کرد بیش از هر زمان دیگری زنده شد.

به گزارش جام جم آنلاین ، تقریبا می توان گفت همه آنچه که بشر در سال های اخیر درخصوص کشف سیارات فراخورشیدی ( فرامنظومه شمسی) به دست آورده مرهون تلسکوپ فضایی کپلر است. این چشم تیزبین که به آژانس فضانوردی آمریکا تعلق دارد ۶ سال پیش به فضا پرتاب شد به این امید که نشانی از سیارات جدید و البته با ویژگی قابل سکونت بودن در اختیار بشر قرار دهد.

اکنون ناسا در تازه ترین کنفرانس خبری خود از کشف نزدیک به ۱۳۰۰ سیاره جدید خبر داده و از این حیث می توان گفت که بشر بیش از هر زمان دیگری به کشف سیاراتی امیدوار است که ضمن برخورداری از ویژگیهای مشابه با زمین، امکان ادامه حیات نیز داشته باشند.

جولای سال گذشته بود که دانشمندان علوم فضایی ۴۳۰۲ سیاره فرامنظومه شمسی کشف شده توسط تلسکوپ فضایی کپلر را بر اساس معیارهای مختلفی غربال کرده و در نهایت ۱۲۸۴ سیاره را به عنوان سیاراتی که ارزش تحقیق و بررسی داشته باشند به عنوان نامزدهای نهایی این گزینش انتخاب کردند.

الن استوفن از دانشمندان ارشد ناسا می گوید: این تعداد سیاره به ما امیدهای زیادی می دهد تا فکر کنیم جایی در گوشه عالم ستاره ای شبیه خورشید منظومه شمسی وجود داشته و سیاره ای نظیر زمین نیز به دور آن می گردد. در واقع می توان به کشف زمینی دیگر امیدوار بود.

از ۱۲۸۴ سیاره ای که ناسا آنها را برگزیده ۵۵۰ سیاره از نوع صخره ای هستند که از این حیث به زمین بسیار شبیه به نظر می رسند. از آن گذشته ۹ سیاره از این مجموعه تحت عنوان «سیارات در دامنه زندگی» در نظر گرفته می شوند. این بدان معناست که این دسته از سیارات در محدوده ای واقع شده اند که دمای آنها امکان قرار گرفتن آب در حالت مایع را می دهد.

بدین ترتیب می توان گفت حالا در مجموع ۲۱ سیاره بسیار شبیه به زمین شناسایی شده اند که امکان حیات در آنها وجود دارد.

منبع: مهر