پرداختن به مساله رعایت قانون از سوی رانندگان و عابران پیاده، یکی از موضوعات مهمی است که در کلانشهرها باید مورد توجه قرار گیرد، چون برابر با آمارهایی که به دست آمده در برخی کلانشهرها حدود 45 تا 47 درصد افرادی که در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند، عابران پیاده هستند بنابراین رعایت قانون از سوی رانندگان و عابران پیاده منجر به کاهش چنین آمارهای تلخی خواهد شد.
کد خبر: ۹۰۰۱۳۹
فرهنگسازی، آموزش و قوانین بازدارنده

برای این‌که رانندگان قوانین را رعایت کنند، جرایم راهنمایی و رانندگی در نظر گرفته شده که طی آن و براساس تصمیم هیات دولت عابران متخلف نیز جریمه خواهند شد، اما جریمه‌ای که برای آنها در نظر گرفته شده، بازدارنده نیست، به همین خاطر باید تدبیری اندیشیده شود تا قوانین برای عابران پیاده نیز از ضمانت اجرایی مطلوبی برخوردار شود.

اما در این بین افزایش جرایم به تنهایی نمی‌تواند گره‌گشا باشد، زیرا فاکتورهای دیگری نیز تاثیرگذارند. برای نمونه کودکان و افراد سالخورده؛ دو گروه عمده عابران پیاده‌ای هستند که در سوانح ترافیکی جان خود را از دست می‌دهند. بخشی از علت مرگ این افراد را می‌توان به پای مناسب نبودن زیرساخت‌ها در کلانشهرها گذاشت، چون در برخی شهرها هنوز عابران پیاده دسترسی مناسبی به پل‌های مکانیزه عابر پیاده و زیرگذرهای مناسب ندارند.

افزون بر این بخش دیگری از علت مرگ عابران پیاده دلیلی ندارد، بجز این‌که برای آگاه کردن آنها برنامه‌های آموزشی و فرهنگی مناسبی طراحی و اجرا نشده به عنوان مثال آنها نمی‌دانند برای عبور و مرور ایمن در معابر شهر باید چه نکاتی را رعایت کنند. این درحالی است که نباید نادیده گرفت که در سال‌های اخیر بسیاری از عابران پیاده به قوانین احترام بیشتری می‌گذارند مثلا از خطوط عابر پیاده عبور کرده یا این روزها پشت چراغ قرمز می‌توان جمعیت بیشتری از شهروندان را دید که در انتظار سبز شدن چراغ هستند.

اما در این بین باید برای قانونمدار کردن عابران متخلف تلاش بیشتری کرد، چون رسیدن به این هدف در گروی طراحی و ایجاد سازوکاری مناسب است، برای نمونه پس از اجرای برنامه‌های فرهنگی و آموزشی همه شهروندان باید آگاه شوند که تخلفات عابران پیاده نیز مشمول جریمه خواهد شد. البته نیاز است بستر لازم نیز فراهم باشد؛ یعنی همه شهروندان کارت ملی هوشمند داشته باشند تا بتوان با اجرای قوانین آنها را از تکرار تخلف بازداشت.

سردار تقی مهری - رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها