برای کاهش استفاده از کیسه‌های پلاستیکی باید از تجربه موفق کشورهای دیگر بهره برد، برای نمونه از شرکت‌های تولیدکننده مواد پلاستیکی مانند بطری آب و نوشابه‌های مختلف خواست سهمی از قیمت اجناس خود را در صورتی که مشتری ظرف آن را بر گرداند به او عودت دهند.
کد خبر: ۸۹۹۹۱۶
تلاش همه جانبه برای حذف پلاستیک

در واقع آنها به این شکل از پراکنده شدن محصولات پلاستیکی در طبیعت جلوگیری می‌کنند، چون در شهروندان انگیزه ایجاد می‌کنند تا اجناس پلاستیکی را به کارخانه تولیدکننده برگردانند. به عبارت دیگر وقتی به وسایل پلاستیکی به شکل سرمایه و پول نگاه شود شخص آنها را در طبیعت رها نمی‌کند.

علاوه بر این دولت نیز دراین بین می‌تواند نقش بسیار تاثیرگذاری ایفا کند به این شکل که با حمایت از تولید کننده‌هایی که ازمواد تجدیدپذیر استفاده می‌کنند بستری فراهم کند تا تولید اجناس پلاستیکی کاهش پیدا کند. دولت باید به این تولیدکننده‌ها یارانه بدهد تا به تولید محصولات سازگار بامحیط‌زیست تشویق شوند.

البته به موازات این دو رویکرد، فروشگاه‌های بزرگ نیز باید از مشتری‌های خود در ازای دادن کیسه‌های پلاستیکی پول بگیرند تا به این شکل شهروندان تشویق شوند از زنبیل‌های قدیمی یا کیسه‌های پارچه‌ای چند بار مصرف استفاده کنند.

باید تاکید کرد؛ با فرهنگسازی و وضع قوانین تشویقی و تنبیهی بازدارنده می‌توان مصرف مواد پلاستیکی را کاهش داد.

این درحالی است که در این بین می‌توان از نیروی سازمان‌های مردم‌نهاد نیز بهره برد، چون آنها با ایجاد کارگاه‌های آموزشی می‌توانند به اشخاص اطلاعات لازم را درخصوص حفظ محیط‌زیست و استفاده کمتر از مواد پلاستیکی بدهند.

محمد درویش‌

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی محیط‌زیست

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها