وزیر کشور میزان مشارکت در دو انتخابات برگزار شده در کشور را 62 درصد اعلام کرد و گفت: این رقم در تهران هم حدود 50 درصد بوده است.
کد خبر: ۸۸۵۶۷۴
اتمام شمارش آرا / میزان مشارکت 62 درصد

به گزارش جام جم آنلاین،عبدالرضا رحمانی فضلی در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما در ستاد انتخابات کشور که از خبر نیمروز بصورت مستقیم پخش می شد گفت: در انتخابات تهران همان 30 نفری که چند روز اخیر در رسانه ها مطرح بودند وارد مجلس شدند.

وی گفت: مرحله اول برگزاری انتخابات پایان یافت و مرحله بعدی هم تایید صحت انتخابات است که شورای نگهبان قانون اساسی آن را بررسی و اعلام می کند.

ویر کشور خاطر نشان کرد: افرادی که احیانا شکایتی دارند می توانند بلافاصله پس از اعلام نتیجه به شورای نگهبان اطلاع دهند تا رسیدگی شود و حق هیچ فردی نباید تضییع شود.

وی تاکید کرد: در این دوره کمترین میزان تخلف را داشتیم و همه به ویژه رسانه‌ها همکاری بسیار خوبی داشتند.

وزیر کشور همچنین از حمایت ها و هدایت های داهیانه مقام معظم رهبری در روند انتخابات قدر دانی کرد و با اشاره به تاکید ایشان مبنی بر عمل به مر قانون، سلامت انتخابات و حفظ آرامش گفت: ما هم بر همین اساس مر قانون را با دقت رعایت کردیم و آرامش و امنیت هم در انتخابات خوب و موفقیت آمیز بود.

بیش از 99 درصد کار به اتمام رسید

رحمانی فضلی با بیان اینکه همه دستگاه های اجرایی اعم از امنیتی، رسانه‌ای، وزارت کشور و دستگاه های نظارتی تلاش کردند که باید از آن ها تشکر شود افزود: امسال با برنامه ریزی دقیقی که صورت گرفت انتخاباتی توام با آرامش، طمانینه، باشکوه و با نشاط برگزار شد و قانون در همه مراحل رعایت شد.

وی گفت: همه احزاب، گروه ها، شخصیت ها و نامزدها تلاش کردند که مسیر قانونی را طی کنند حتی کسانی که رد صلاحیت شدند همه به رعایت قانون احاله شدند.

رحمانی فضلی افزود: اکنون شمارش ها تمام شده است؛ در حقیقت از دیروز کار شمارش‌آرا تمام شده است اما مسیری دارد که برای ثبت، هماهنگی ها و گرفتن تاییدیه اعضای نظارت بر صندوق ها و تنظیم صورتجلسه های نهایی لازم است که آخرین هماهنگی ها انجام شود.

وی گفت: تقریبا می توان گفت بیش از 99 درصد کار تمام و همه حوزه ها تعیین تکلیف شده است؛ کسانی که به مجلس راه یافتند و کسانی که به مرحله دوم رفتند تقریبا همه مشخص شدند و ما اکنون جایی نداریم که شمارش نشده باشد.

وزیر کشور افزود: تلاش ما این است که این مرحله نیز به سرعت طی شود.

رسیدگی به شکایات

رحمانی فضلی گفت: تلاش مان این است که به سرعت مراحل بعدی کار که رسیدگی به شکایات است که البته با مسئولیت شورای نگهبان است و هیئت های اجرایی نیز کمک خواهند کرد طی شود و بعد از اعلام نتیجه دو روز فرصت است تا شکایت ها انجام شود و امیدواریم در این مرحله با آرامش و با دقت به اعتراضات و شکایات رسیدگی شود زیرا بنابر این نیست که حق کسی ضایع شود.

رحمانی فضلی گفت: همه آن هایی که در انتخابات شرکت کردند چه آن هایی که رای مردم را توانستند جلب کنند و چه آنهایی که این توفیق را نداشتند در نظام مقدس جمهوری اسلامی به فرموده رهبر معظم انقلاب از سبقت در خیرات است و حتما به خیر و ثواب آن رسیده اند و الان باید همه تلاش کنیم آرامش مردم و جامعه و امید آن ها را به شرایط بهتر تقویت کنیم و رقابت تبدیل به رفاقت شود.

وی افزود: دولت در جلسه اخیری که داشت، رئیس جمهور تاکید کرد حتما باید تمام دولت تمام قد در خدمت مردم باشند و ان شاءالله بتوانند اولویت های مردم از جمله اقتصاد مقاومتی را به نتیجه مطلوب برسانند.

وزیر کشور درباره تاخیر در اعلام آمار مشارکت گفت: باید تمام رای های ماخوذه را می گرفتیم و سپس مشارکت اعلام می شد و به همان نسبت که صندوق ها شمرده می شد رای ماخوذه بین وزارت کشور و شورای نگهبان نهایی می شود، بعدا باید این رقم اعلام شود از این رو با تاخیر اعلام شد.

رحمانی فضلی افزود: در روند شمارش آرا در جایی کندی نداشتیم به طوری که به موقع همه حوزه ها روز اول شمارش شدند و تهران در روز شنبه و یکشنبه به پایان رسید و از دیشب مشغول ثبت کردن در سیستم و امضای صورتجلسه نهایی بودند و چنانچه خاطر هموطنان باشد در دوره های قبل همیشه تا سه شنبه رای تهران اعلام می شد درحالیکه ما از دیشب نتایج را تقریبا اعلام کردیم و در شمارش نهایی هم که صورت گرفت همان 30 نفر که قبلا اعلام شده بود همه نمایندگان قطعی تهران هستند و بعد از طی مراحل قانونی به مجلس می روند.

زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات

وزیر کشور درباره تاریخ دور دوم انتخابات در حوزه هایی که باید برگزار شود افزود: پس از رسیدگی به شکایات و تایید صحت انتخابات توسط شورای نگهبان یک ماه فرصت است که آن را مشخص کنیم.

رحمانی فضلی گفت: پیش بینی ما این است که در نیمه دوم فروردین ان شاء الله مرحله دوم را برگزار کنیم که البته باید به تایید شورای نگهبان برسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها