درپی درگذشت محمد حسنین هیکل نویسنده، روزنامه نگار و تحلیلگر برجسته جهان عرب، شایعاتی درباره خودکشی وی با امتناع از نخوردن دارو در رسانه های عربی مطرح شده است.
کد خبر: ۸۸۳۵۱۵
روایت رسانه های عربی از نحوه درگذشت حسنین هیکل

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از سایت "عربی 21"، گفته های دو روزنامه نگار نزدیک به محمد حسنین هیکل درخصوص خودداری وی از خوردن دارو که باعث تسریع در مرگ وی در چهارشنبه گذشته شد، این سوال را مطرح می کند که چه دلایلی باعث شد تا هیکل چنین اقدامی انجام دهد؟

به نوشته این سایت، عبدالله السناوی روزنامه نگار و دوست نزدیک هیکل روز شنبه در مقاله ای در روزنامه الشروق تحت عنوان "آخرین روز طولانی" سوالی بزرگ را درباره علت واقعی مرگ هیکل مطرح کرد زیرا وی فاش کرد بیماری که باعث مرگ هیکل شد، کمتر از 40 روز طول کشید و "آخرین سفر این بیمار" را "کوتاه و پرشتاب" توصیف کرد.

وی افزود: این بیماری هفته دوم ژانویه با ابتلا به سرماخوردگی هنگام رفتن به مزرعه اش در منطقه برقاش در اطراف استان الجیزه مصر شروع شد اما عُود کرد و باعث مشکل حاد ریوی شد. هر سه بار (ابتلا به سرماخوردگی و مشکل حاد ریوی و سپس نارسایی کلیوی)، هیکل از باقی ماندن در بیمارستان خودداری کرد و خواستار بازگشت سریع به خانه اش شد.

السناوی گفت: "هیکل (به خواست خودش) مصرف دارو و دیالیز را متوقف کرد. می خواست با تقدیر خود بدون استفاده از تجهیزات پزشکی برای زنده ماندن مواجه شود".

وی افزود: هیکل نمی خواست که پایانش به خاطر کهولت سن و بیماریهایش ترحم آمیز باشد. هیکل بیشتر به تفکر دوستش فرانسوا میتران رئیس جمهوری سوسیالیست فرانسه نزدیک شد که چهارده سال پیاپی در کشورش حکومت کرد... مردی که وقتی ناتوان شد؛ تصمیم به رفتن گرفت.

السناوی تصریح کرد: براساس روایت های منقول از دبیرکل دفتر ریاست جمهوری دوره حسنی مبارک رئیس جمهوری اسبق مصر، میتران در آخرین سفرش به آسوان – که درجشن های سال نو به طور معمول به آنجا می آمد- سوار خودروی خود شد و تا جایی که افق و صحرا به هم تلاقی می کنند، رفت و به افق پیش روی خود به مدت زیادی نگریست و سپس برگشت و از خوردن هرگونه دارویی خودداری کرد.

السناوی افزود: هیکل معتقد بود که " دنیا یه روزه " و روزش طولانی بود.

جمال فهمی دیگر روزنامه نگار و از نزدیکان هیکل بود که در سخنانی مطبوعاتی گفت و چندین بار تکرار کرد که "هیکل از خوردن دارو و درمان در آخرین روزهایش خودداری کرد. به خانواده و نزدیکانش گفت "سفر تمام شد".

فهمی به خبرنگاران بویژه در حاشیه شرکت در تشییع جنازه هیکل گفت: هیکل در روزهای آخر– بعد از وخامت حالش- به دیدار پروردگارش شتافت و به پزشکانش گفت "با تقدیر نجنگید". هیکل خواست که برای نجاتش بیشتر تلاش نکنند.

برپایه این گزارش، فهمی به خودداری هیکل از خوردن دارو در آخرین روزهای زندگی اش درپی نارسایی کلیوی - که امکان درمانش بود- خوداری کرد، اما گزارش پزشکان درباره آن چه بر سر هیکل آمد، به یک معما تبدیل شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها