اقدام پلیس راهور برای به‌کارگیری خودرو‌های دوربین‌دار را می‌توان اقدامی پیشگیرانه دانست و نتیجه گرفت که پلیس دغدغه کنترل ترافیک و اجرای قوانین را به شکل تمام و کمال دارد، اما نباید فراموش کرد که برای برون‌رفت از بحران ترافیکی که این روزها گریبان کلانشهرهایی مانند تهران را گرفته، باید مشکلات را به شکل ریشه‌ای حل و فصل کرد.
کد خبر: ۸۸۱۴۷۲
ترافیک با مسکن درمان نمی‌شود

مساله‌ای که امروزه شهروندان کلانشهرها با آن روبه‌رو هستند و سبب ایجاد مشکلات ترافیکی شده، توجه نکردن به حمل و نقل عمومی است، زیرا حمل و نقل عمومی در کلانشهرها آن طور که باید توسعه پیدا نکرده برای نمونه مسئولان شهرداری تهران می‌گویند روزانه حدود 20 میلیون جابه‌جایی در این کلانشهر صورت می‌گیرد و در این میان فقط حدود ده میلیون سفر از طریق حمل و نقل عمومی انجام می‌شود.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت حدود 10 میلیون جابه‌جایی در تهران به قول معروف روی زمین مانده و مسئولان برای آن برنامه‌ای ندارند، در چنین شرایطی شهروندان ناچار به استفاده از خودروی شخصی می‌شوند.

به این ترتیب راهکاری بجز توسعه حمل و نقل عمومی وجود ندارد، چون سیستم حمل و نقل عمومی ناکارآمد نیازهای مردم را پوشش نمی‌دهد. در واقع چنین سیستمی غیرقابل برنامه‌ریزی است و با توجه به آن می‌توان گفت سختگیری بیشتر بر شهروندان به نوعی جفا محسوب می‌شود.

این درحالی است که باید خاطرنشان کرد خودروهای مجهز به دوربین نیز برای کنترل ترافیک کلانشهرها کاربرد زیادی ندارند و آنها را باید مسکنی ضعیف دانست برای حل مشکل ترافیک کلانشهرها.

افزون بر این چنانچه مسئولان دغدغه حل مشکلات ترافیکی و اجرای تمام و کمال مقررات را دارند، بهتر است به فکر هوشمند شدن کامل معابر شهری باشند؛ یعنی دوربین‌هایی که اکنون در معابر شهری به شکل ثابت نصب شده باید به یکدیگر متصل شوند تا به این شکل از فناوری به شکل یکپارچه بهره برد و بتوان اعمال قانون را بهتر انجام داد.

بنابراین برای رفع مشکلات ترافیک کلانشهرها نیاز به برنامه‌ای جامع است که توسعه حمل و نقل عمومی در اولویت آن قرار گرفته و از فناوری نیز به شکل یکپارچه برای مدیریت و کنترل ترافیک بهره ببرد.

هادی هاشمی - رئیس پلیس پیشین راهور پایتخت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها