اردوغان در گفت‌وگو با رسانه اسرائیلی:

نمی‌توانم بگویم اسرائیل وحشی‌تر است یا هیتلر

رئیس‌جمهور ترکیه که در پی کسب اختیارات بیشتر برای خود و تضعیف جایگاه نخست‌وزیر است می‌گوید که دوران زمامداری‌آدولف هیتلر در آلمان نازی، نمونه پیاده کردن نظام ریاست‌جمهوری و در عین حال، حفظ انسجام و یکپارچگی کشور است.
کد خبر: ۸۶۸۸۵۷
تعریف و تمجید اردوغان از حکومت هیتلر

به گزارش جام جم آنلاین، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه که به جهت وجود پُست نخست‌وزیری در نظام حاکمیتی کشورش، قدرت چندانی مانند روسای جمهور ایران، آمریکا و یا روسیه ندارد، امروز از به دست آوردن چنین اختیارات و نفوذی دفاع کرده است.

بر اساس گزراش رویترز، اردوغان در راه بازگشت از عربستان سعودی به کشورش، با سوال یکی از خبرنگاران روبرو شد که از وی پرسید آیا حفظ انسجام داخلی نظام در مدل حکومتی ریاست‌جمهوری امکان‌پذیر است؟

اردوغان پاسخ داد: «بله، قبلاً نمونه‌هایی در دنیا وجود داشته؛ می‌توانید به آلمان (تحت رهبری) هیتلر نگاه کنید.»

حزب حاکم عدالت و توسعه پس از ناکام ماندن تلاش‌ها برای تشکیل دولت و برگزاری انتخابات مجدد، اکثریت پالمان را به دست آورد و با نمایندگان حزب جمهوری‌خواه خلق توافق کرد که روی تغییر قانون اساسی کشور، همکاری کند؛ همکاری‌ای که احتمالاً به گسترده‌تر شدن اختیارات رئیس‌جمهور ترکیه منجر شود.

احزاب دیگری اما در صحنه سیاسی ترکیه حضور دارند که از گسترده‌تر شدن اختیارات رئیس‌جمهور و تبدیل وی به عنصری خودکامه هراس دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها