علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست‌ خبری با حضور خبرنگاران، عکاسان و تصویربردان رسانه‌های داخلی و خارجی به پرسشهای خبرنگاران در باره مسائل مختلف از جمله روابط ایران و آمریکا،مسئله هسته‌ای و سفرهای خارجی نمایندگان پاسخ داد.
کد خبر: ۸۶۱۲۶۹
روابط ایران و آمریکا،مسئله هسته‌ای و سفرهای خارجی نمایندگان

لاریجانی در پاسخ به این سوال که آیا مجلس در راس امور بوده است؟ گفت: مرحوم مدرس از دریچه ملی به مسائل کشور می‌نگریست و این برای نمایندگان یک الگوست.

وی افزود: مرحوم مدرس با روحیه مستقل و شجاعت امورات مجلس را انجام می‌داد که نمایندگان مجلس باید به این امر توجه داشته باشند.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: اینکه مجلس در راس امور است چیزی نیست که در شرایط مختلف تغییر کند و این مهم در قانون اساسی آمده است.

لاریجانی تصریح کرد: مجلس در مسئله هسته‌ای با دید ملی به موضوع نگاه کرد و مجلس و نمایندگاه شجاعانه عمل کردند.

رئیس نهاد قانون‌گذاری کشور در پاسخ به سوالی درباره سفرهای خارجی نمایندگان مجلس، گفت: نمایندگان مجلس سفرها و ماموریت‌های خارجی زیادی نمی‌روند، مگر اینکه کمیسیون‌های مجلس ماوریتی را به آنان بسپارند.

لاریجانی درباره مسائل فرهنگی کشور گفت: کمبودهای بسیاری در مسائل فرهنگی کشور وجود دارد. موضوع اصلی کشور ما رونق اقتصادی است که نمود آن در آسیب‌های اجتماعی و مسائل فرهنگی هم دیده می‌شود.

رئیس مجلس درباره رابطه ایران با آمریکا تاکید کرد: رفتار امروز آمریکا نشان می‌دهد که با ایران دشمنی دارد و تا وقتی که این سیاست را داشته باشد، سیاست ایران همان فرمایشی است که مقام معظم رهبری مطرح کردند.

وی درباره اقتصاد مقاومتی گفت: باید برداشت درستی از اقتصاد مقاومتی داشت و یکی از این برداشت‌ها این است که اقتصاد مردمی شود. باید فضای رقابتی در کشور ایجاد شود. در مجلس در بعد نظارت و تقنین به موضوع اقتصاد مقاومتی توجه ویژه‌ای شده است.

عملکرد مجلس نهم

لاریجانی با اشاره به اینکه در مجلس نهم تاکنون حدود 200 طرح و لایحه تصویب شده است، خاطرنشان کرد: درباره طرح جرم سیاسی باید گفت که این طرح یک سال و نیم در مجلس معطل نمانده و تنها چند ماه است که مطرح شده است. قبول دارم که درباره روند تصویب طرح‌ها و لوایح کمی ترافیک در مجلس است.

رئیس قوه مقننه درباره مشکلات مردم تهران گفت: ساعت‌ها برای طرح هوای پاک کار کردیم. یکی از مشکلات ما در کشور هوای آلوده در تهران است. در این طرح وظایف تمامی دستگاه‌ها مشخص شده است.

رئیس مجلس درباره بحث هسته‌ای ایران گفت: نکته‌ای که آقای آمانو گفته خیلی عجیب نیست. درباره گزارش جدید آمانو باید گفت که وی بده بستانی با شورای حکام دارد.

لاریجانی در زمینه مبارزه با مفاسد اقتصادی خاطرنشان کرد: درباره مبارزه با مفاسد اقتصادی کمبود قانون نداریم. یکی از طرح‌های مهم در مجلس سازمان مبارزه با مفاسد است. پراکندگی دستگاه‌ها در مبارزه با فساد اشکال ایجاد می‌کند. باید محکمه‌های تخصصی مبارزه با فساد ایجاد شود. طرح سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی به زودی در مجلس مطرح می‌شود.

وی درباره اجرای قوانین از سوی دولت گفت: وضع دولت کنونی از نظر اجرای قوانین بهتر از دولت قبل است.

ائتلاف با اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس

لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره ائتلافش با اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس، گفت: ساختار انتخابات مجلس در کشور ما بیشتر نماینده‌محور است تا احزاب محور. وضع فعلی این طور است، البته من نمی‌گویم این امر خوب است.

رئیس مجلس درباره جلسه‌اش با آقایان ناطق‌نوری، مقتدایی و ولایتی، گفت: ما جلسه‌ای داشتیم(جلسه چهارنفره آیت‌الله مقتدایی، لاریجانی، ولایتی و حجت‌الاسلام ناطق‌نوری).

وی افزود: آنچه در رسانه‌ها منتشر شد خلاف نیست. موضوعش پیرامون این بود که چطور می‌توانیم در پروسه انتخابات تلاش کنیم که افراد کارآمد و دارای نگاه ملی بیایند و کارآمدی مجلس را افزایش دهند. دراین زمینه یک همفکری داریم.

لاریجانی خاطرنشان کرد: اگر ما به شرایط کشور نگاه کنیم آنچه باعث عزت ملت ایران خواهد شد این است که ظرفیت‌های جمهوری اسلامی را در بعدهای متفاوت بتوانیم بارور کنیم و خلل‌ها را مرتفع کنیم. ارزیابی ما این است که در مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای چه در هسته‌ای و چه در منطقه داهیانه عمل کرده ولی در اقتصادی مشکلات زیادی داریم.

رئیس نهاد قانون‌گذاری کشور در ادامه اظهار داشت: ثقل توجه ما در این مجموعه این است که افرادی در مجلس حضور یابند که به این موضوع مهم بپردازند، لذا با تمهیداتی در این زمینه فکر می‌کنیم.

ما اموال نیستیم که مصادره کنند

علی لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر تلاش اصلاح‌طلبان برای مصادره وی و حجت‌الاسلام ناطق نوری در جناح اصلاح‌طلبان گفت: ما اموال نیستیم که اصلاح‌طلبان بخواهند به نفع خودشان مصادره کنند

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به گروه بندی های مصطلحی که امروز در فضای سیاسی کشور وجود دارد و عده‌ای خود را اصولگرا و عده ای دیگر اصلاح‌طلب و گروه سومی خود را اعتدال‌گرا نامیده اند، شما خودتان را صریحاً و به صورت شفاف عضو کدام یک از این دسته‌بندی‌ها می‌دانید، گفت: این تقسیم بندی‌ها دقیق نیست. اصولگرایی یک حرف حسابی است. افراد بر اساس مشی دقیق عمل کنند و برای حرکت سیاسیشون اصولی قائلی باشند. این یک پایه عقلانی دارد. اصلاح طلبی هم شعار خوبی است که انسان بر اساس شرایط در برخی امور اصلاحاتی انجام دهد. هیچیک از این شعارها غیرفضیلت نیست. تابلوها تابلوهایی نیست که اگر کسی بلند کرد بگوییم دیگرام آن را ندارند.

وی با بیان اینکه آرمهای بعد از انقلاب رنگ عوض کرده است، ادامه داد: یک زمانی در کشور چپ و راست داشتیم، بعد خط سه به آن اضافه شد. و بعد از آن نیز اصلاح طلبی و اصولگرایی به میان آمد.

به گفته علی لاریجانی، هیچ معنا ندارد که اگر کسی در یکی از طایفه‌ها باشد به برخی مواردی که دیگران مطرح می‌کنند علاقمند نباشد.

مجلس هفته آینده وارد بحث بودجه می‌شود

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس هفته آینده وارد بحث بودجه می شود گفت که با نظر هیات رییسه مکانیزمی تهیه کردیم تا لوایح و طرح‌های مهم در چند ماه باقیمانده تا پایان عمر مجلس نهم مورد بررسی قرار گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها