مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور:

خون با عمر 35 روزه را آگاهانه نذر کنید

مدیرعامل سازمان انتقال خون با اشاره به عمر کوتاه 35 روزه خون گفت: به اهدا کنندگان خون توصیه می‌شود برای کفایت و سلامت خون در طرح نذر خون و ثبت نام اینترنتی خون شرکت کنند همچنین در سال‌های اخیر هیچ مورد HIV مثبت برای اهدا کنندگان خون مستمر نداشتیم.
کد خبر: ۸۴۹۰۸۴
خون با عمر 35 روزه را آگاهانه نذر کنید

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از تسنیم، علی اکبر پورفتح‌اله در برنامه طرح نذر خون در روزهای تاسوعا و امروز عاشورای حسینی اظهار کرد: سازمان انتقال خون دو وظیفه ذاتی دارد که یکی از آن تامین خون سالم و دیگری تامین خون کافی است تا در سراسر کشور مراقبت‌های لازم صورت پذیرد تا خون کافی در دسترس بیماران قرار گیرد و هیچ بیماری نیز از دیر رسیدن خون جانش به خطر نیفتند.

وی افزود: سلامت خون نیز از دیگر مولفه‌ها و وظایف سازمان انتقال خون است تا هیچ بیماری با دریافت خون دچار عارضه و گرفتاری نشود و این رسالت‌ها بسیارسنگین است زیرا خون به دلیل بیماریهای نوظهور دارایپیچیدگی‌های بسیاری است.

پورفتح‌اله تصریح کرد: براین اساس از سال گذشته طرح نذر خون را آغاز کردیم تا فرهنگسازی برای اهدای خون صورت پذیرد تا بتوانیم کفایت و سلامت خون راتامین کنیم. براین اساس در مناسبت‌های مختلف از جمعه تاسوعا و عاشورا و اربعین طرح نذر خون را اجرا می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور در تشریح نذر خون نیز گفت: افراد می‌توانند با مراجعه به مراکز اهدای خون و همچنین ثبت‌نام اینترنتی در تهران برای نذر خون اقدام کنند بنابر این الزام بر این نیست که فقط در یک روز برای اهدای خون مراجعه کنند زیرا طول عمر خون 35 روز است و افراد می‌توانند درروزهای متعدد برای اهدای خون مراجعه کنند.

وی با اشاره به عمر پلاکت خون که بین 3 تا 5 روز است، عنوان کرد: وقتی مردم در روزهای خاصی مراجعه بسیار برای اهدای خون می‌کنند از آن طرف 3 ماه آینده ما دچار کمبود بحران خون می‌شویم بنابر این با توجه به گزارشات بین‌المللی که در جامعه فقط 5 درصد مردم‌شان خون اهدا می‌کنند باید زمان اهدای خون به درستی ساماندهی شود تا در ماه‌های اینده دچار بحران کمبود خونی نشویم.

پورفتح‌اله تصریح کرد: بنابراین با توجه به اینکه سالم‌ترین خون برای اهدا کننده خون مستمر است تمام تلاشمان این است تا از اهدای خون احساسی خودداری شود و بیشترین تمرکز سازمان بر روی اهدا کنندگان خون مستمر صورت گیرد زیرا خون این افراد نیز بسیار سالمتر است.

وی ادامه داد: براساس گزارشی که طی دو، سه سال گذشته در استانها و در کل کشور برآورد کردیم هیچ موردی از یک نوع ویروس سرطان خون و همچنین HIV و در نهایت هپاتیت C در بین اهدا کنندگان خون مستمر گزارش نشده است و در این سه مورد هر موردی هم که گزارش شده است مربوط به اهدا کنندگان خون بار اول بوده است. براین اساس اهدا کنندگان خون مستمر نقش مفیدی در سلامت خون ایفا می‌کنند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور خاطرنشان کرد: براین اساس در نظر داریم همانطور که ثبت‌نام اینترنتی خون در تهران شروع شده است با راه‌اندازی نرم‌افزاری در سراسر کشور روند اهدای خون را منظم‌تر کرده تا بتوانیم برای کفایت و سلامت خون قدم‌های موثرترین برداریم. از آن طرف نیز پس از ساماندهی این نرم‌افزار هر سه تا چهار ماه به اهداء کنندگان خون پیام‌هایی ارسال می‌شود تا برای اهدای خون اقدام کنند.

برای مطالعه اخبار بیشتر از جام جم آنلاین به اینجا کانال تلگرام این سایت مراجعه کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها