معاون فنی سازمان زیباسازی از وظیفه شهرداری در حوزه نورآرایی می‌گوید

کار ما یک پله جلوتر از تامین نور است

نور و روشنایی یکی از دغدغه‌های اصلی کارشناسان مسائل شهری است؛ موضوعی که در سازمان زیباسازی شهر تهران هم مورد توجه قرار گرفته و هدفش، ساخت محیطی زیبا برای زندگی شهروندان بوده؛ ‌محیطی که آرامش جسمی، روانی و ذهنی شهروندان را مدنظر قرار داده است. این زیبایی به عوامل و عناصر زیادی بستگی دارد؛ معماری نور و روشنایی در شب به عنوان یکی از عناصر اصلی این مبحث، موضوع گفت‌وگوی کوتاه ما با مهندس حمیدرضا نیلی، معاون فنی و طرح‌های شهری سازمان زیباسازی شهر تهران است.
کد خبر: ۸۴۴۰۲۳
کار ما یک پله جلوتر از تامین نور است

تامین روشنایی معابر شهری به عهده چه نهادی است؟

قانونگذار مسئولیت و وظیفه تامین روشنایی معابر شهری را برعهده شرکت برق و وزارت نیرو گذاشته است و روشن کردن فضای همه جای شهر در همه کوچه‌ها و پس‌کوچه‌ها، خیابان‌های اصلی و فرعی، معابر، میدان‌ها و ‌پل‌ها به عهده این شرکت است.

پس چرا خیلی‌ها از شهرداری انتظار دارند، نور معابر را تامین کند؟

متاسفانه این مشکل وجود دارد؛ خیلی وقت‌ها شهروندان برای گله از تاریکی خیابان‌ها و کوچه‌ها با شهرداری تماس می‌گیرند درحالی که این کار در حوزه فعالیت شهرداری نیست. البته این یک مشکل تقریبا عمومی است و مردم انتظار دارند حالا که شهرداری خدمات مختلفی را ارائه می‌دهد، به معضل تاریکی هم رسیدگی و روشنایی را بیشتر کند. شاید دلیل این خواسته به بحث مدیریت واحد شهری برگردد. این که مردم انتظارشان این است که مدیر شهر همه خدمات‌رسانی‌ها و سرویس‌ها را یکجا به آنها ارائه کند و خیلی برایشان فرق نمی‌کند کدام وظیفه به عهده کدام نهاد است.

یعنی سازمان زیباسازی اصلا درگیر مساله نور در شهر‌ها نمی‌شود؟

کار ما یک پله جلوتر از تامین نور است. در سازمان زیباسازی با توجه به این که بعضی فضاها و بناهای شهری به طور ویژه نیازمند نور هستند، یک اداره خاص به نام اداره معماری نور ایجاد شده که کارش این است که صرفا به نورآرایی بناها و فضاهای ارزشمند شهری می‌پردازد. یک شاخه این موضوع بناهای تاریخی است؛ برخی مساجد، امامزاده‌ها و بناهای خاص و ویژه هم در این حوزه قرار می‌گیرند؛ بناهایی که ارزشمند هستند و از جهات مختلف در معرض دید شهروندان قرار گرفته‌اند. برای این بناها نورپردازی ویژه و متناسب با هویت خودشان مورد نیاز است.

به‌جز این بناها چه؟

نورپردازی پل‌های سواره شهر هم در حوزه کاری ما قرارگرفته است. نمونه‌های زیادی از این پل‌ها را در سطح شهر دیده‌اید که قسمت زیرین آنها به نورهای رنگی آراسته شده؛ با این حال عملا این نورپردازی‌ها هیچ ارتباطی با تامین روشنایی معابر ندارد؛ تامین روشنایی معابر یک فیلد متفاوت است، باید یک نور کاملا مشخص با پایه چراغ خودش و با استاندارد خودش انجام شود درحالی که نورپردازی و نورآرایی یک کار فنی ـ هنری محسوب می‌شود.

روشنایی پارک‌ها و فضاهای سبز چطور؟

روشنایی درون پارک‌ها با سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری است که باید به تناسب،‌ این نور را تامین کند. البته آن قسمت از پارک که در حاشیه خیابان قرار می‌گیرد و از نور عمومی معابر به آن تابیده می‌شود، از همان نور برای روشنایی استفاده می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها