مشاور کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بخشنامه «اعمال مدرک تحصیلی تنها یکبار بعد از استخدام» باید بازنگری صورت گیرد و گفت: این بخشنامه، مانع انگیزش شغلی معلمان می‌شود.
کد خبر: ۸۴۰۵۰۴
لزوم بازنگری در بخشنامه «اعمال مدرک تحصیلی معلمان تنها یکبار بعد از استخدام»

ابراهیم سحرخیز مشاور کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در اواخر اسفند سال 1393 بخشنامه‌ای با امضای محمود عسکری آزاد به وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی ابلاغ شد که مشتمل بر چند بند است و یکی از بندها، این است که مدارک تحصیلی کارکنان دولت در طول دوره استخدام‌شان فقط یکبار اعمال می‌شود.

وی ادامه داد: پیرو این بخشنامه، وزارت آموزش و پرورش نیز بخشنامه‌ای را به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ کرده است؛ این بخشنامه چند بند دارد که بخش‌هایی از آن می‌تواند قابل دفاع باشد مانند اینکه باید نیروی انسانی آموزش و پرورش متناسب با نیاز ساماندهی شود.

سحرخیز اضافه کرد: به عنوان مثال ممکن یک فرهنگی بخواهد ادامه تحصیل بدهد که باید وی در رشته‌هایی برای ادامه تحصیل هدایت شود که مورد نیاز آموزش و پرورش است.

وی گفت: اما یک بند این بخشنامه مورد اشکال است و اعلام شده است که برای معلمان فقط یکبار بعد از استخدام، اعمال مدرک تحصیلی می‌شود؛ به عنوان مثال اگر معلمی با مدرک فوق دیپلم یا لیسانس وارد آموزش و پرورش شد، تنها یک بار مدرک آن محاسبه می‌شود.

مشاور کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معلم را با کارمند دولت قیاس کردن، مناسب نیست، در گفتگو با فارس افزود: معلم را باید با پژوهشگران و اساتید دانشگاه قیاس کرد و سازمان علمی ـ آموزشی تلقی کنیم.

وی با اشاره به اینکه شغل معلمی با پژوهش عجین است، ادامه داد: عملاً با این بخشنامه، مانع انگیزش شغلی و رغبت معلمان شده‌ایم.

سحرخیز افزود: به‌جای اینکه معلمان را تشویق کنیم که ادامه تحصیل بدهند، جلوی تحصیل آنها گرفته می‌شود که باید این محدودیت‌ها برداشته شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر با وجود دانشگاه‌های مجازی یا دانشگاه پیام نور، امکان ادامه تحصیل افراد حتی کارمندان نیز وجود دارد، اظهار داشت: سیستم آموزشی در دانشگاه‌ها از انعطاف برخوردار است که افراد می‌توانند بدون لطمه به کار، ادامه تحصیل بدهند.

مشاور کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: باید در این بخشنامه بازنگری شود و نگرش به شغل معلمی تغییر یاید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها