رهبران سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان در یادداشتی که در روزنامه واشنگتن پست منتشر شد ضمن تشریح دلایل خود برای دفاع از توافق هسته‌ای از کنگره آمریکا خواستند تا از این توافق حمایت کند.
کد خبر: ۸۳۴۳۳۴
تاکید رهبران اروپا بر لزوم اجرای توافق هسته‌ای

به گزارش ایسنا،‌ فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان ، با اشاره به رای گیری کنگره آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 که در ماه ژوئیه در وین حاصل شد، تاکید کردند : این یک لحظه بسیار مهم است . این یک فرصت حساس در شرایط بی ثبات جهانی است تا نشان داده شود دیپلماسی چه چیزهایی را به دست می آورد.

رهبران تروئیکای اروپا با بیان اینکه مسأله هسته‌ای ایران برای بیش از یک دهه یکی از موضوعات مورد بحث بین‌المللی بوده و فعالیت‌های هسته‌ای این کشور در دو سال اخیر رشد چشمگیری داشته است یادآور شدند: ما یک مسئولیت مشترک برای مواجهه با این مسأله داشتیم. سوابق مذاکرات هسته‌ای بی نتیجه با ایران هیچ جایی برای امید باقی نگذاشته بود. اما سرانجام نزدیک به دو سال مذاکره سخت هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 به توافقی منجر شد که تمام راه های دستیابی ایران به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای را در ازاء لغو تحریم های مرتبط هسته‌ای علیه این کشور مسدود می‌کند.

ما کاملا از این توافق حمایت می‌کنیم چون اهدافی را که ما تعیین کرده بودیم محقق می‌کند. این توافق موجب کاهش چشمگیر ذخیره اورانیوم غنی شده ایران، کاهش تعداد سانتریفیوژها ، محدود شدن سطح غنی سازی و توقف غنی سازی در سایت فردو می‌شود. این توافق همچنین تولید پلوتونیوم در راکتور آب سنگین اراک را محدود می‌کند و به علاوه به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه دسترسی های بیشتر به تاسیاست هسته‌ای ایران را می‌دهد.

به نوشته این مقامات اروپایی ، توافق هسته‌ای در ازاء لغو تحریم‌های مرتبط هسته‌ای ایران را پس از تائید پایبندی ایران به تعهداتش از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تضمین می‌کند. این توافق بر اساس اعتماد یا فرضیه ای در خصوص فعالیت های هسته‌ای ایران طی 10 تا 15 سال آینده نیست، بلکه بر مبنای یک سری ابزار کنترل مکتوب جزئی برای راستی آزمایی و به مدت طولانی بنا شده است.

آن‌ها در ادامه یادداشت خود در اظهاراتی مداخله‌جویانه با اشاره به رویکرد ایران در قبال رژیم صهیونیستی تاکید کردند: ما بدون تردید رویکرد ایران برای به رسمیت شناختن موجودیت اسرائیل و زبان غیرقابل قبول مقامات ایرانی درباره اسرائیل را محکوم می کنیم.

امنیت اسرائیل همواره برای ما مهم بوده و یکی از منافع کلیدی ما باقی خواهد ماند. اگر قرار بود که توافق هسته‌ای به حفظ امنیت اسرائیل کمک نکند به آن دست پیدا نمی کردیم.

در ادامه این یادداشت آمده است که اگر چه ما منافع مشابهی با ایران نداریم ، با یک چالش مشترک شامل مقابله با داعش روبرو هستیم. ما اطمینان داریم که این توافق زیربنای حل مسأله هسته‌ای ایران را برای همیشه فراهم کرده است و به همین دلیل است که ما اکنون خواهان اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک پس از تکمیل تمام رویه‌های ملی هستیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها