غواصی در امواج رسانه های مجازی

سیسمونی یک میلیاردی

این هفته هم رصدگرهای چمدان روزهای پرکاری را پشت سر گذشته‌اند. خبر ورود موفقیت‌آمیز «مش‌دونالد» به ایران را روایت کرده‌اند، از کیفیت نا مطلوب آب آشامیدنی رشت پرده برداشته‌اند. یک همدردی با بهنوش بختیاری کرده‌اند که این روزها مورد حمله مجازی قرار گرفته. در ادامه هم از عمو پورنگ و وزارت آموزش پرورش و کلی جاهای دیگر، خبرهای رنگارنگی را برایتان ردیف کرده‌اند. مثل همیشه، این شما و این هم رصدخانه چمدان.
کد خبر: ۸۲۵۵۶۰
مش‌دونالد در ایران

کمپین خود مراقبتی عمو پورنگ

با توجه به این‌که گفته می‌شود بیش از 10 میلیون نفر در کشور دچار بیماری فشار خون هستند و آمار بالای دیابت و دیگر آمارهای ناخوشایند از وضعیت سلامت در جامعه، عمو پورنگ یک کمپین تحت عنوان «خود مراقبتی» را در صفحه شخصی خود در یکی از شبکه‌های اجتماعی مجازی کلید زد. داریوش فرضیایی گفته است که به پیشنهاد «یوسف سلامی»، خبرنگار حوزه سلامت صداوسیما، این کمپین را کلید زده و امیدوار است مردم با راه‌اندازی این کمپین بیشتر به مسائل سلامت توجه نشان دهند. عمو پورنگ هنرمندان دیگری از قبیل بهنوش بختیاری را نیز به شرکت در این کمپین فراخوانده است.

قاچاق 90 درصدی موبایل

بی‌خود نیست که این روزها به قول آن شاعر معروف همه سرها درگریبان است. البته نه از روی ناراحتی و افسردگی و این‌طور چیزها، به خاطر موبایل‌هایی که در دستان مردم است و حواس‌هایی که همیشه به آنهاست. مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری آماری عجیب و غریب از قاچاق موبایل در کشور اعلام کرده است. او گفته 90 درصد گوشی‌هایی که در دست مردم است، قاچاقی وارد کشور شده است. در عین حال گفته است که بازار موبایل قاچاقی 6000 تا 7000 میلیارد تومان در سال است. خب جا دارد آدم از مسئولان ذی‌صلاح بپرسد، مگه می‌شه؟ مگه داریم؟

آب شرب قهوه‌ای

یک فیلم منتشر شده از وضعیت آب آشامیدنی شهرستان رشت، حسابی در فضای مجازی دیده شد. این فیلم که ابتدا در خبرگزاری فارس و پس از آن در شبکه‌‌های اجتماعی و سایت‌های خبری منتشر شده، از رنگ تیره و کیفیت نامناسب آب آشامیدنی این شهرستان خبر می‌دهد. هفته گذشته بعضی مسئولان شهری رشت هم به این مساله واکنش نشان داده و گفته‌اند برای تامین آب شرب استاندارد خصوصا در روستاها باید برنامه‌ریزی شود.

مش دونالد

بعد از کلی کش و قوس درباره ورود یا عدم ورود مک دونالد به ایران ، این تصویر منتشر شده در فضای مجازی نشان داد که پایان مذاکرات، به جای مک‌دونالد، پای مش‌دونالد را به ایران باز کرده است. پیش از این حواشی زیادی درباره مک‌دونالد در فضای مجازی ایجاد شده بود. از امکان ارسال درخواست اخذ نمایندگی برای ایرانیان گرفته تا پست‌های اینستاگرامی چهره‌ها. از جمله ضرغامی که نوشته بود مراقب باشیم آمریکایی‌ها ساندویچ را جایگزین رفع تحریم نکنند.

درخواست تکان دهنده

این عکس هم طی هفته گذشته در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و از طریق شبکه‌های پیام‌رسان موبایلی، دست به دست چرخید. عکسی که مربوط به یک درخواست بود. درخواست وام که یک بازنشسته تامین اجتماعی از رئیس آن درخواست کرده است. یک وام سه میلیون تومانی، برای تامین هزینه درمان ضروری. نکته جالب و البته تاسف‌بار در باره این عکس این است که بعد از حدود ده ـ یازده امضا و دستور، نهایتا با 500 هزار تومان وام موافقت شده است.

دیگه چه خبر؟

آمارهای گمرک برای کسانی که می‌خواهند سر از امورات مملکت در بیاورند، چیز مفیدی است. باور نمی‌کنید به این خبر که از این آمارها استخراج شده دقت کنید؛ در سه ماهه نخست سال جاری، 2000 تن لوازم آرایشی بهداشتی وارد کشور شده است. ارزش این 2000 تن، نزدیک 20 میلیون دلار ناقابل است. ضمنا در بازه زمانی مورد نظر، فقط 27 تن رژ لب وارد کشور شده است، تقریبا به قیمت یک میلیارد تومان. حالا فهمیدید چه خبر است؟

روزهای دشوار بهنوش بختیاری

مساله اظهارنظر هسته‌ای یک بازیگر هم طی هفته گذشته یکی از مسائل مهم فضای مجازی بود. ماجرا از این قرار بود که بختیاری در یک برنامه رادیویی، در جواب یک سوال درخصوص آرزوهایش گفت: «دوست دارم جامعه‌شناسی بخوانم تا مثلا بعد از توافق هسته‌ای سریع ذوق زده نشوم و به عواقب و آینده آن فکرکنم، مثلا درباره این‌که بعد از ترکمانچای چه اتفاقی افتاد!» گفتن این جمله همان و هجمه مجازی به این بازیگر همان. کار از اینستاگرام و کامنت‌های توهین‌آمیز شروع شد و تا برخی روزنامه‌های کشور هم رسید. حرکت خلاف اخلاق رسانه‌ای برخی روزنامه‌ها باعث شد که در نهایت یک کمپین برای حمایت از بختیاری تشکیل شد. هنرمندان و بازیگرانی همچون مهران رجبی، مرجانه گلچین، احمد نجفی، پوران درخشنده ، مجتبی راعی، جهانگیر الماسی، بهزاد فراهانی و ... وارد میدان شده و به همه گفتند که باید حق انتقاد همه را به رسمیت شناخت. روی بیشتر انتقادها هم به روزنامه‌آفتاب یزد بود که به بهنوش بختیاری توهین کرده بود.

رنج دانش‌آموزان سیستانی

استاندار سیستان و بلوچستان هم یکی از حرف‌های خبرساز هفته را زد. او آماری از وضعیت آموزش و پرورش استان ارائه کرد که می تواند کاندیدای «تکان دهنده هفته» باشد. او گفت بیش از 100 هزار دانش‌آموز سیستانی معلم ندارند. هاشمی گفت برای حل این مشکل با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و حتی شخص رئیس‌جمهور هم رایزنی کرده است. حالا این‌که به رغم این همه رایزنی، هنوز این مشکل رفع نشده، الله اعلم.

آب هست ولی کم است؟ نه نیست، اصلا نیست

شما که موقع دوش گرفتن و مسواک زدن و این‌طورکارها شیر آب را باز می‌گذارید، آهای شمایی که اخطارهای کم‌آبی را جدی نمی‌دانید، یک لحظه چشم‌تان را ببندید، همه اتلاف‌ها و اسراف‌هایتان را مرور کنید، بعد این عکس‌ را ببینید. عکس‌هایی که از قحطی آب در یک روستا حکایت می‌کند. این وضعیت آب روستای فتح‌الله در خراسان شمالی است. جایی که یک قطره آب هم یک قطره است... خدا را خوش نمی‌آید، اسراف نکنید!

بیکاری 10 برابری فارغ التحصیلان

حالا که دادن آمارهای عجیب و غریب بین مسئولان رسم شده، معاون وزیر کار هم از قافله عقب نماند و یک آمار تکان‌دهنده ارائه داد. از آن آمارهایی که آدم دوست ندارد راست باشد. او گفت فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها 10 برابر بیشتر از زیردیپلم‌ها بیکار هستند. معنای این حرف این است که دم نظام آموزش عالی ما گرم واقعا. جالب است بدانید که وزارت کار، طرح ویژه‌ای برای بازتوانمندسازی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی روی میز اجرا دارد. طرحی که قرار است مهارت‌های لازم به دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها بدهد، تا بتوانند وارد بازار کار شوند!

ماشالله معده

آقایی که عکسش را می‌بینید، به جرم حمل مواد مخدر دستگیر شده است. او در حالی که مسافر قطار بندرعباس تهران بوده دستگیر شده است. ضمنا حدود دو کیلوگرم هم ماده مخدر تریاک همراهش بوده. از همه مهم‌تر ایشان همه این تریاک‌ها را بلعیده بوده؛ حمل دو کیلو تریاک در معده. شما بگویید، این معده ماشالله ندارد؟

ورزش در اجلاس روسا

تا بوده از قدیم‌الایام ظرفیت ریاست و مدیریت آدم‌ها را با کت و دور شکم اندازه گرفته‌اند نه مثلا ورزش و این‌طور کارها. با این حال ولی آقای فانی، در اجلاس روسای آموزش پرورش خرق عادت و همه روسای حاضر را وادار کرد حرکات کششی انجام بدهند. تصاویر این کار بامزه آقای وزیر هم در شبکه‌های مجازی چرخید و حسابی سر و صدا کرد. بعضی منتقدان می‌گفتند، این آموزش و پرورش که درست شدنی نیست، حداقل اگر از این جلسه‌ها ماهی چند بار انجام شود لااقل وزارتخانه چند ورزشکار تحویل جامعه می‌دهد.

عرفان پارسایی‌فر / چمدان (ضمیمه آخر هفته روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها