آب مروارید، بیماری چشمی است که به کدر شدن عدسی چشم منجر می‌شود. در بیش از نیمی از افرادی که با نابینایی مواجه می‌شوند، ابتلا به آب مروارید متهم اصلی مشکل آنهاست. اگرچه با روش جراحی می‌توان آب مروارید را درمان کرد، اما این روش هزینه بالایی دارد و اثرگذاری آن در درمان بیماری تا حد زیادی به مهارت جراح بستگی دارد.
کد خبر: ۸۲۰۹۴۶
قطره چشمی برای کاهش عوارض آب مروارید

در کشورهای در حال توسعه ـ که سیستم درمانی با محدودیت و کاستی رو‌به‌رو ست ـ استفاده از روش جراحی برای درمان آب مروارید با محدودیت‌هایی همراه است. روش‌های درمانی ـ دارویی می‌تواند یک راهکار ارزان‌قیمت و قابل دسترس در درمان آب مروارید باشد. با توجه به اهمیت این موضوع، مطالعات جدیدی در زمینه استفاده از قطره‌های چشمی برای درمان آب مروارید روی سگ‌ها انجام شده که نتایج موفقیت‌آمیزی داشته است.

آب مروارید در بسیاری از موارد ناشی از افزایش سن است؛ اما گاهی در نتیجه آسیب وارد شده به چشم یا اختلالات ژنتیکی فرد به آب مروارید مبتلا می‌شود. دانشمندان در تلاشند درباره چگونگی تاثیر این اختلالات در ابتلا به این بیماری اطلاعاتی به دست آورند. از این رو گروهی از محققان دانشگاه کالیفرنیا روی عده‌ای از کودکان مبتلا به آب مروارید مادرزادی تحقیقاتی انجام داده و دریافته‌اند در افراد مبتلا به آب مروارید مادرزادی، در ژنی که در تولید مولکول کوچکی به نام لانوسترول نقش دارد جهش ایجاد می‌شود. وجود این مولکول معمولا از تجمع پروتئین‌هایی که موجب آب مروارید در چشم می‌شود پیشگیری می‌کند؛ در حالی که اگر در ساختار این مولکول‌ها نقصی وجود داشته باشد تجمع این پروتئین‌ها موجب کدر شدن عدسی چشم می‌شود.محققان موفق به تولید نوعی قطره چشمی شده‌اند که حاوی لانوسترول است و می‌توان از آن به عنوان یک راهکار درمانی ـ دارویی استفاده کرد. قرار دادن عدسی چشم خرگوش‌های مبتلا به آب مروارید در این محلول دارویی در کاهش شدت بیماری و افزایش وضوح عدسی چشم نقش بسیار تاثیرگذاری داشته است. بررسی اثر این دارو روی چشم سگ‌های مبتلا به آب مروارید نیز موفقیت‌آمیز بوده است. البته باید توجه داشت پس از قطع مصرف این دارو، عوارض بیماری بازمی‌گردد. با وجود این محققان بر این باورند‌ این قطره می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به آب مروارید در افرادی که عوارض و نشانه‌های اولیه بیماری در آنها دیده شده است، نقش مهمی داشته باشد. هدف از این تحقیقات، ارائه دارویی ارزان قیمت و اثرگذار است. اگرچه این دارو می‌تواند بسیاری از محدودیت‌های درمان به روش جراحی را از میان بردارد، اما نمی‌تواند جایگزینی برای این روش درمانی باشد. با استفاده از جراحی، چشم بیمار از توانایی چشم یک فرد 20 ساله برخوردار می‌شود. پیش از این نیز داروهای مشابهی برای کاهش عوارض آب مروارید ساخته شده که عملکرد آنها متفاوت است. شاید ترکیب این داروها بتواند راهکار مناسبی برای درمان آب مروارید باشد. روش جراحی نمی‌تواند پاسخگوی نیاز‌های جمعیت رو به افزایش سالمندانی باشد که دیر یا زود ممکن است به آب مروارید مبتلا شوند.

منبع: IFL Science

ایلیا امیری

جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها