جامعه در سال 93

هوا بالاخره نفس کشید

تعداد روزهای هوای پاک در کلانشهرها افزایش یافت؛ این اتفاق یکی از خبرهای خوب زیست‌محیطی امسال است، چون در شرایطی که از محیط‌زیست کشور فقط خبر بد به گوش می‌رسد، کاهش آلودگی هوا را باید به فال نیک گرفت.
کد خبر: ۷۷۹۰۲۷
هوا بالاخره نفس کشید

در نشست خبری هفته هوای پاک امسال سعید متصدی، معاون انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست آماری را ارائه کرد که براساس آن می‌توان نتیجه گرفت از میزان بنزن موجود در هوای کلانشهرها تا حد قابل توجهی کاسته شده است. برای نمونه سال 89 میزان بنزن در هوای برخی نقاط تهران ۸۰۵ پی‌پی‌بی ثبت شده بود، اما امسال به 6.4 پی‌پی‌بی رسید. میزان بنزن هوا در سال‌های 90، 91 و 93 نیز به ترتیب 394، 278 و 135پی پی بی بوده است.

این درحالی است که براساس استاندارد سازمان بهداشت جهانی بنزن سرطان زاست و میزان آن در هوا باید برابر با صفر باشد. براساس اطلاعات سازمان حفاظت محیط‌زیست از ابتدای سال 92 تا 27 دی این سال تهرانی‌ها فقط سه روز هوای پاک را تجربه کردند این در حالی است که در مدت مشابه امسال این آمار به 13 روز و تعداد روزهای سالم از 173 روز به 198 روز رسیده است.

افزون بر این شهر اصفهان نیز سال گذشته دو روز خیلی ناسالم و دو روز خطرناک داشته، اما امسال شهروندان این شهر روزهای خیلی ناسالم و خطرناک را تجربه نکرده‌اند.

درباره استان البرز نیز باید گفت تعداد روزهای پاک این کلانشهر در سال ۹۲، ۱۹ روز، سالم ۱۴۶ روز و ناسالم ۸۱ روز ثبت شد، اما امسال میزان روزهای پاک استان البرز به ۳۸ روز، سالم ۱۵۹ و ناسالم به ۳۷ روز رسید.

براساس آمار سازمان حفاظت محیط‌زیست شهروندان اراکی نیز در سال 92، 9 روز بسیار ناسالم و چهار روز خطرناک را تجربه کردند، اما در سال 93 چنین روزهایی تکرار نشده است.

مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست دلایل بهبود وضع هوای کلانشهرها را حذف کامل بنزین پتروشیمی از چرخه سوخت کشوردانسته و تاکید می‌کنند که اکنون در کلانشهرهایی مانند تبریز، اصفهان، تهران، البرز، اراک و مشهد سوخت با استاندارد یورو ۴ در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها