محیط‌ زیست کشور حال و روز خوبی ندارند، این را خشک شدن تالاب و جنگل‌های کشور فریاد می‌زند، از گسترش روش‌های ناجوانمردانه شکار در گوشه و کنار مناطق حفاظت شده کشور نیز می‌توان نتیجه گرفت در نگهبانانی از این عرصه‌ها نیز با مشکلات زیادی دست به گریبان هستیم، برای نمونه روزی نیست که در آن سلاخی گونه‌های جانوری یا دستگیری قاچاقچیان چوب خبرساز نشود.
کد خبر: ۷۶۳۵۷۰
محیط‌ زیست سرباز می‌خواهد

دلیل بخشی از این مشکلات را می‌توان کمبود تعداد محیط‌بانان و جنگلبانان دانست، زیرا برای پاسداری از 17 میلیون هکتار منطقه حفاظت شده کشور فقط 2617 محیط‌بان وجود دارد، بنابراین هر محیط‌بان باید محدوده‌ای برابر شش میلیون و 500 هزار هکتار را پوشش دهد.

باید یادآور شد شرایط در سازمان جنگل‌ها نگران‌کننده‌تر است، زیرا اگر مناطق کویری را به حساب نیاوریم، این سازمان برای حفاظت از حدود 125 میلیون هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی کشور تنها2400 نیرو دارد.

در این میان روز گذشته سازمان حفاظت محیط‌زیست برای جبران کمبود نیروی خود درخواست افزایش سهمیه تعداد سربازان وظیفه را مطرح کرده، معاون توسعه، مدیریت و امور مجلس این سازمان گفته اعلام نیاز ما در مقطع دیپلم برای یگان حفاظت و بالاتر انجام شده و باید منتظر پاسخ ستاد کل نیروهای مسلح بود.

این درحالی است که ستاد نیروهای مسلح اکنون فقط به شکل امریه تعدادی سرباز در اختیار سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌گذارد، نکته اینجاست که این افراد بیشتر در کارهای اداری به کار گرفته می‌شوند، اما باید تاکید کرد سازمان حفاظت محیط‌زیست به اندازه کافی نیروی پشت میز نشین دارد، بنابراین چنانچه قرار است نیرویی در اختیار این سازمان قرار بگیرد باید آماده حضور و پاسداری از محیط‌زیست در عرصه‌های طبیعی کشور باشد.

افزون براین باید یادآور شد ضعف در آموزش محیط‌بانان کشور نیز سبب شده اکنون تعدادی از محیط‌بانان در زندان باشند یا منتظر اجرای حکم اعدام روزهای باقی مانده عمرشان را بشمارند، به همین دلیل محیط‌زیست قبل از در اختیار گرفتن نیروی سرباز باید برای آموزش آنان نیز راهکاری پیداکند.

از این گذشته چنانچه سربازانی به کار گرفته شوند که دغدغه‌های زیست محیطی ندارند باید منتظر بدتر شدن شرایط محیط‌ زیست کشور بود، زیرا چنین افرادی فقط برای رهایی از محیط‌های نظامی خدمت در سازمان محیط‌ زیست را انتخاب می‌کنند و به همین دلیل براحتی می‌توانند به راهنمایی خوب برای شکارچیان و قاچاقیچان چوب بدل شوند.

علاوه براین اکنون که بحث درخواست سرباز از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور مطرح شده باید هشدار داد که جذب سرباز به تنهایی نمی‌تواند گره گشا باشد، زیرا تا زمانی که مدیران سازمان نیز به‌جای برگزاری جلسات بی‌فایده در پشت درهای بسته مانند یک سرباز برای حفظ و دفاع از محیط‌زیست آماده نشوند نباید به بهبود شرایط امیدوار بود.

مهدی آیینی - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها