پایگاه اینترنتی روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن در مقاله ای با اشاره به نامه رئیس جمهور آمریکا به مقام معظم رهبری نوشته است: ویژگی دیپلماسی پنهان باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا تمایل روز افزون به پذیرش افزایش نفوذ ایران در منطقه است.
کد خبر: ۷۵۵۴۴۴
دیپلماسی پنهان اوباما برای پذیرش نفوذ ایران در منطقه

در این مقاله به قلم "راجح الخوری" آمده است: توماس فریدمن نتوانست از طریق مصاحبه ای که دو هفته قبل با باراک اوباما انجام داد و واشنگتن پست آن را منتشر کرد ، به اطلاعات جدیدی دست یابد. اما جمله مهمی از وی شنید که معنا دار است و نشان می دهد تقریبا انقلاب کاملی در سیاست دولت آمریکا در قبال منطقه اتفاق افتاد و این امر به درک تناقض آشکار و روز افزون در مواضع واشنگتن در قبال تحولات برخی از کشورهای منطقه کمک می کند.

در این گزارش آمده است: اوباما بطور ضمنی اعتراف می کند که با غرب آسیا براین اساس رفتار می کند که معادله ژئو راهبردی که پایان جنگ جهانی اول برای این منطقه ترسیم کرده است ، پایان یافت اما این بدین معنی نیست که معادلاتی که توافق سایکس -پیکو ترسیم کرده است در نظر دولت وی ساقط شده است بلکه این دولت براساس راهبردی جدید رفتار می کند که اعلام نشده است.

الشرق الاوسط ادامه می‌دهد: براین اساس می توان از طریق مواضعی که واشنگتن طی چهار سال اخیر در قبال روابط تعاملی اش با نظام ایران و در قبال تحولات منطقه مثل مصر ، سوریه و عراق اتخاذ کرد ، دوگانگی معیارها و تناقض روز افزون را در رفتار میان دشمنان از یکسو و متحدان سنتی اش بویژه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس درک کرد.

به نظر می رسد دولت اوباما دو روش متناقض در روابط دیپلماتیکش در پیش گرفته است. اوباما این دیپلماسی را با کشورهای عربی و خلیج فارس در پیش گرفته است.در مقابل آن دیپلماسی پنهان قرار دارد که ویژگی اش تمایل روز افزون به پذیرش افزایش نفوذ ایران در منطقه است، با وجود همه هیاهویی که درباره پرونده هسته ای به راه افتاده است. طبعا نامه ای که اوباما برای آیت الله خامنه ای فرستاد و منجر به استعفاء یا برکناری چاک هیگل وزیر دفاع شده است ، نخستین نامه اش نبوده است. از سال 2009 اوباما سه نامه مشابه برای آیت الله خامنه ای نوشت. بنابراین در اطاقهای بسته در کاخ سفید اینگونه گفته می شود و این امر تناقض روز افزونی است که اوباما در قبال تهران برای دستیابی به توافق هسته ای بروز می دهد بی آنکه به قواعد ، حدود سیاستها ، دخالتها و به بازی گرفتن امور منطقه و دولتهایشان از سوی ایران را در نظر بگیرد.

در پایان این گزارش آمده است: برخیها در واشنگتن معتقدند اوباما عمدا در پرونده هسته ای ایران صبوری نشان می دهد و مثبت رفتار می کند با این هدف که آمریکا مسولیت شکست مذاکرات را بر عهده نگیرد اما با توجه به سخنش درباره انقلاب در ژئو راهبرد منطقه ، این سخن صرفا عوامفریبی است.(باشگاه خبرنگاران)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها