رییس مجلس شورای اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران به هرگونه اقدام کنگره آمریکا با حرکت جهشی و فناوری هسته ای پاسخ می دهد و این برای ایران بسیار مقدور است.
کد خبر: ۷۶۲۹۳۶
هشدار لاریجانی: اگر امریکا با ما راه نیاید، قطعا پشیمان خواهد شد

به گزارش ایرنا، «علی لاریجانی» روز شنبه در دیدار داوید اوسوپا شویلی رییس مجلس گرجستان در جمع خبرنگاران درباره اقدامات اخیر کنگره آمریکا در مواجهه با موضوع هسته ای ایران افزود: به ما ربطی ندارد که موضوعات داخلی آمریکا چه چیزی است و اوباما نباید آن را در مسایل هسته ای ایران سر ریز کند.

وی ادامه داد: من نمی خواهم درمورد این که چه قدر این بحث ها اصالت دارد، قضاوت کنم، ما سناریوهای مختلف این موضوع را به طور جدی طراحی کردیم و اگر در این مسیر قرار گیرند قطعا پشیمان خواهند شد.

عضو شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: ایران انعطاف هایی برای حل مساله از طریق مذاکرات سیاسی داشته است و این که امروز آقای اوباما می گوید مشکلاتی در پارلمان داریم، ربطی به ما ندارد.

لاریجانی تصریح کرد: هزینه این مشکلات را ما نباید بپردازیم و اگر آقای اوباما توانایی حل مسایل داخلی ندارد نباید آن را در مذاکرات سرریز کند.

وی ادامه داد: همین طور که ما در حال کنترل شرایط هستیم، آنها هم باید توانمندی های لازم را برای کنترل شرایط کشورشان داشته باشند و اگر ندارند و نمی توانند نباید بگویند که مذاکرات مشکل پیدا کرده است.

رییس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: هرگونه ناتوانی در این امر به معنی آن است که آنها درحال برهم زدن مذاکرات هستند، لذا ما مسیر مذاکرات را مسیری معقول می دانیم و زمینه و مطالعات فراوانی برای طراحی های سناریوهای بدیل برای مواجهه با این مشکلات را کرده ایم و مقدمات آن را نیز در بودجه سال آینده تبیین خواهیم کرد.

گسترش روابط با گرجستان

لاریجانی همچنین در ابتدای این نشست خبری با تشکر از حضور رییس مجلس گرجستان در تهران افزود: در این دیدار مذاکرات خوبی در زمینه روابط دو جانبه و مسایل مختلف انجام شد و بحث های گسترده ای با یکدیگر داشتیم.

وی تصریح کرد: ایران و گرجستان دو کشوری که از نظر فرهنگی و تاریخی بسیار به هم نزدیک هستند و سوابق دو کشور ملت ها را به هم نزدیک کرده است.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: روابط اقتصادی دو کشور در حال حاضر در سطح 200 میلیون دلار است که قابل گسترش بوده و ما در این جلسه بحث هایی درباره این که چگونه می توانیم این روابط تجاری را گسترش دهیم انجام دادیم.

لاریجانی تصریح کرد: ایران و گرجستان می توانند در زمینه انرژی، انرژی های گازی و بادی، زمینه های صنعتی و سرمایه گذاری های جانبی آن و همچنین امکانات توریستی فعالیت داشته باشند و بنا شد که مسوولان دو کشور را برای همکاری بیشتر در فعالیت های اقتصادی ترغیب کنیم.

وی تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی از گروه دوستی دو کشور و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خواسته است که این موضوعات را دنبال کند.

لاریجانی از دیگر محورهای مورد گفت و گو با همتای گرجی خود را در زمینه مبارزه با تروریست بیان کرد و یادآور شد: دو کشور می توانند در این زمینه همکاری های خوبی داشته باشند.

رییس مجلس شورای اسلامی، سفر رییس پارلمان گرجستان و هیات همراه به تهران را سفر مهمی توصیف کرد که می تواند راه هایی را برای گسترش روابط تسریع کند.

رییس مجلس گرجستان: با ایران توافق داریم

داوید اوسوپا شویلی رییس مجلس گرجستان نیز در این نشست خبری مشترک گفت: ملاقات و مذاکرات خوبی را با رییس مجلس ایران داشتیم و تاکید کردیم که ایران و گرجستان سابقه دیرینه ای در روابط دارند و در آینده نیز باید روابط خود را گسترش دهند.

وی ادامه داد: در شرایط پیچیده منطقه و تهدید تروریسم، ایران و گرجستان باید همکاری های مفیدی داشته و در جهت گسترش آن حرکت کنند.

رییس پارلمان گرجستان اظهارداشت: ما می توانیم در زمینه هایی مانند حمل و نقل، آب، انرژی و پروژه های دیگر مطالعات لازم را انجام و همکاری های خود را گسترش دهیم.

داوید اوسوپا شویلی یادآور شد: همتای ایرانی من یک بار دیگر تاکید کرد که از تمامیت ارضی و استقلال گرجستان حمایت کرده و خواهند کرد و این موضوع سیاست تغییرناپذیر ایران است.

وی ادامه داد: ما به توافق رسیدیم که سطح همکاری های پارلمانی را گسترش دهیم و بین گروه های دوستی دیدارهای بیشتری انجام شود.

رییس مجلس شورای اسلامی ظهر امروز (شنبه) با داوید اوسوپا شویلی رییس مجلس گرجستان دیدار و گفت وگو کرد و پس از آن روسای مجالس ایران و گرجستان در نشست مشترک خبری شرکت کردند.

هیأت پارلمانی گرجستان صبح امروز به ریاست رییس مجلس این کشور برای دیدار و گفت وگو و مذاکره با مقامات جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها